Men hur är huset utrustat? Finns det indragen el? Kan man laga mat där inne? .... har man vatten och avlopp där inne? Finns det en dusch?

Det behövs inget värmesystem där inne antar jag .... och hur ventileras byggnaden? Fönstervädring? Annars måste det finnas ngn form av ventilationssystem .... väl helst ett FTX-system .... som drivas av el ... hmm ...

då är det väl inte så enkelt att flytta huset .... hmm ...

... och som sagt, jag skulle gärna titta på PHPP beräkningen ...
 
En nackdel är väl att det tar ganska lång tid att bygga. Nån "pop-up" är det verkligen inte frågan om.

Det anges ingen tid i videon, men jag försökte se hur många dagar de höll på. Och en 14 dar eller så är det säkert. Alltså - 4 man reser stommen, panelar och isolerar ett hus på 14 dar. Det är ganska gott om tid. Särskilt med tanke på att de använder prefabricerade element.
 
Jag försökte se på skuggorna hur dagarna kom och gick under bygget. Det var inte helt lätt att räkna exakt, men helt klart är att det är mycket mer än fyra dar.
 
Detta är ingen nyhet i Sverige!
Foamsystem marknadsför redan denna lösning i Sverige.
 
En väldigt stor fördel med denna konstruktioner (Pop-Up, Cten, Foamsystem) är att man skapar en varm yttervägg, i likhet med ett s.k. varmt tak, genom att isolera utifrån.

Beroende på tjocklek av isolering (cellplast) på väggens utsidan, i sammanhang förväntade temperaturgradienter, förhindrar man effektiv fuktproblem (kondens). Och allt detta utan att det behövs någon plastfolie (som skapar ibland mer problem än det löser).

I praxis räcker det oftast med 10 cm på väggens utsidan, och max. 20 cm på insidan. Ännu mer säkert skulle 20 cm ute och 10 cm inne vara, men då blir konstruktionen mer komplex. För varma, låglutande eller platta tak skulle jag ändå nog välja 20 cm ovanpå träreglar, och helt skippa folie eller s.k. 'klimatskal'.

Egentligen spelar det knappast någon roll om man använder reglar av trä här istället av oorganisk stål eller betong. Från isoleringens och kanske bygg flexibilitets synpunkt är trä till och med att föredra.

Återstå problemzoner som fönster och dörrar som kräver noggrant arbete. Sen undrar jag om t.ex. ovannämnda Foamsystem använder brandskyddad cellplast i vägg med träfasad. Om inte, kan man måla med brandskyddsfärg som Brennix, eller kläda in cellplasten med puts, gips eller cementskivor. Men detta skulle blir (mycket) dyrare jämfört med brandskyddad cellplast för samma säkerhetsnivå...
 
A
Som redan nämnts är EPS otroligt brandfarligt material. Någon här i tråden nämner ordet flamskydd. Sist jag gick på rökdykarutbildning tog utbildningsledarna faktiskt upp just detta ord. Enligt dem var ordet "flamsäkert" både missvisande samt ingav folk falsk trygghet. I korthet, det finns inga flamskyddade byggmaterial, möbler eller kläder. Ordet de hellre använde var "glödsäkert".

Men låt oss säga att EPS skivor / block ytbehandlas mot glöd. Så kvarstår ändå faktum att redan vid 100 C så mjuknar polystyrene, smälter vid 180 C och pentan som är en av ingredienserna antänds vid 200 C tror jag. Så det behövs inte mycket värme för att få blocken (väggar, tak) att förlora sin bärighet och därmed frigöra pentangas som antänds. Polystyrene är dessutom huvudingrediensen i napalm, så mig personligen känns det som sk flamskydd kvittar :)

Risken vid brand anses så stor att försäkringsbolag på andra sidan Atlanten vägrar försäkra sådana byggnader. Om våra bolag har mer liberal syn vet jag inte.

Ett annat redan känt problem att skadedjur och insekter älskar bygga gångar och bon i Polystyrenskum (EPS). De små insekterna kan snart ordnat finfina köldbryggor. Oljor och insektsmedel är för EPS som kryptonit för Stålmannen.

Och att ha block som isolerande grund som kläs med träskivor och sedan skall belastas med tyngden av väggar, möbler och annat känns i min värld kanske inte så genomtänkt då en annan av nackdelarna är sprickbildning.

Finns massa läsa om erfarenheter i USA angående EPS, bland annat att EPS inte ultimata materialet i kalla fuktiga klimat. Någon här på forumet som känner till ett land i norra europa med kalla fuktiga vintrar? :)

Angående putsning av EPS, något som på amerikanska sidor avråds ifrån. Ingen här som kommer ihåg försök med enstegsputsade fasader? Trots varningar och erfarenheter från USA skulle byggföretagen här minsann göra det. Hur det gick vet väl alla?

Fördelarna är väl att det är billigt tillverka, billigt frakta, billigt hantera (= högre vinster företaget) samt god isoleringsförmåga.

På deras hemsida klargör det att det går även välja andra material som tex stenullsskivor eller polyurethanskivor, osv... Nackdelarna då är att inte har samma isoleringsförmåga , samma låga pris, frakt, hantering, tjocklek väggar osv...

Men som någon nämnt, idéen är inte ny. Går ju tex redan får prefab träullithus, vilka sätts ihop liknande med stora skruv + betong mellan skivor och platta istället för fogmassa som torkar och spricker. Vill man slippa napalmhus känns personligen träullit som bättre val vad det gäller kemfritt, brandsäkert osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.