Jag hittade just en intressant grej i forumet. Medlemmen jnorr funderar på att bygga ett Attefallshus och snubblade över ett franskt företag som bygger vad de kallar Pop-up-hus.
[video=youtube;qJdw9he7InY]https://www.youtube.com/watch?v=qJdw9he7InY[/video]

Du kan läsa blogginlägget här: Haken med det här smidiga passivhuset?
 
"nackdelen är att det lätt kan brinna upp"

Det finns många olika flamskyddsmedel för EPS som fixar detta.

Sverige är ett av få länder i Europa som tillåter användning av EPS (frigolit eller cellplast) utan flamskydd för isolering av byggnader.

Utomlands används flamskyddad EPS mer och mer i husväggarna. Men tyvärr, Sveriges hem-byggnadsindustri är inte känt för att vara särskilt innovativ (längre) eller öppen för nytänkande...
 
Jag är lite emot eps då det är energikrävande att utvinna och brinner som en fackla vad jag hört. Det känns helt enkelt inte så miljövänligt (någon som gjort en livscykelanalys?). Sen så är våra svenska byggregler utformade som så att det är byggytan som räknas, inte boytan. Så för små hus kommer väggarna att uppta en stor yta och göra det lilla huset ännu mindre än en traditionellt uppvärmd träkonstruktion.

Trots allt så gillar jag enkelheten i konstruktionen och dess moduläritet och det arkitektoniska uttrycket.
 
Aha, det förklarar saken. Här i Sverige säger vi ju att nackdelen med hus av EPS är just brandrisken.
 
"Snow, wind and hurricanes

Pop-Up resistance to specific weather conditions is under consideration."

Sedan är frågan vad det kostar...
 
Man verkar skruvar ihop allt med 1m långa skruv.

Då blir det ett tight sandwich konstruktion som skulle stå emot orkaner bra, så länge man förankrar allt med grunden. Men då skulle jag hade valt ett betongplatta på mark för att ge lite motvikt :)

När det gäller kostnader tror jag att det kan blir rätt OK.
Istället av "Laminate Veneer Lumber (LVL)" kan man kanske använda vanligt OSB. T.ex. 'reglar' för stommen av 2 eller 3 ihop skruvade / limade 11 mm tjocka delar sågat av en standard 2400 x 1200 OSB3 skiva.

Man använder denna metod redan länge för s.k. 'sandwich' tak. Fördelen är många: lättare, starkare & mindre köldbryggor.
 
Att Sverige är ett av få länder som tillåter EPS utan flamskydd, har nog mest att göra med att vi är så rädda för flamskyddsmedel! Vem har väl inte snavat över "skräckreportage" om cancer- och allergiframkallande flamskyddsmedel i textilier, kuddar, madrasser mm.
 
Faktum är att jag fick en allergisk reaktion härom kvällen när jag tog på mig en ny pyjamas som jag fått i present. Jag tyckte att det luktade om den och funderade på om jag borde tvätta den först. Äsch tänkte jag, jag tar på den. Så kunde jag inte sova, fick hjärtklappning och började hosta och så kliade det på kroppen. Tog av pyjamasen och vips så var jag normal igen och kunde sova. Tror allt att det var flamskyddsmedel.
 
Alltid lika kul med nytänkande smarta hus som detta.

Man ska dock vara på det klara med att dessa hus (precis som de du ser i Residence, Connoisseur etc) inte är avsedda för Sverige. De upfyller inte våra byggstandarder och de klarar def inte vårt klimat.

Fantisera gärna men gör det då om ditt drömhus i Spanien eller Thailand. Det är där dessa hus fungerar och gör sig bäst.
 
Preliminärt pris från tillverkaren skulle vara runt 30 000€ för 150m2 inkl arbete men exklusive el/vatten/avlopp/"fuktspärr". Skulle vara intressant om någon svensk tillverkare skulle Sverige anpassa konstruktionen.
Känns som en snarlik konstruktionstyp som en SIP konstruktion. SIP är tillåtna i Sverige, och använder en beprövad teknik. Men SIP elementen verkar använda sig av en dyrare tillverkningsprocess?
 
Re Arneby:
"De upfyller inte våra byggstandarder och de klarar def inte vårt klimat. "

Här håller jag inte med.

1) byggstandarder:

hustillverkare brukar anpassa sina hus för olika marknader.
Knappast någon problem när det gäller t.ex. Attefallshus.
För en villa här vi visa reglar som innebär kanske lite merarbete, tänk våtrum, 'klimatskydd' och snölast.

Nägra 'problem' typiskt för Sverige:
- övertron på ångtät folie på insidan av tak, yttervägger och våtrum. Den skulle förhindra mögel och fuktproblem, men detta är ibland tveksamt och alternativ finns.
- bibeln för våtrum och wc. Ska man skratta eller gråta?
- försäkringsbolagångest...

2) Vårt klimat:

Ser egentligen ingen problem med detta Pop-Up hustyp i Sverige.
Tror någon verkligen att det är bara vi som har snö, blåst och kalla vinter?
 
Finns det en PHPP beräkning för detta hus? Uppfyller huset passivhuskraven i Frankrike eller även i Östersund?

Antar att huset inte har ngt konventionellt värmesystem (värmepanna)? Men huset har ett FTX-system? Har inte studerat hemsidan så noga.
 
Man kan visst bo i EPS hus. Man gör huset brandhärdigare genom att putsa utvändigt och har ordentliga putsade väggar inomhus också. Att putsa innerväggar är kanske inte så vanligt att man gör i Sverige. Men rätt byggt (rätt teknik) fungerar ett EPS hus mycket bra och EPS går bra att återvinna. Är inte heller giftigt vid brand, något som man brukar påstå.
 
För de som vill veta mer om EPS teknik vid husbygge rekommenderar jag att läsa Cten byggteknik, bor i ett passivhus själv från Cten. Metoden är väl utprovad och studerad av bla Lunds tekniska högskola (?). Är mycket nöjd och har bott i huset i 6 år. Kan tycka att många som skriver om EPS hus har liten kunskap, luftar olika fördomar mest.
 
Det skulle vara Cten byggsystem! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.