malarmaster; instämmer helt. Betr fasader (utanför ämnet) så kan man fråga sig om det är mer miljövänligt att tvätta fasaden vart tredje år med miljövidriga medel än att ha lite ej miljövänliga tillsatser i färgen så färgen håller i minst 10 år. Plastfärg (akrylat) som skrapas ned vid ommålning skall dessutom behandlas som farligt avfall.
 
Detta är ett citat jag tog från en skogstidning för några år sedan:

"Danmarks geografiska läge med hav på tre sidor gör fönstren hårt utsatta för väder, vind och hög luftfuktighet. Dansk fönsterindustri har därför egna, mycket höga kvalitetskrav.
Träfönster ska bestå av 90 procent kärnvirke... Alla ämnen ska vara helt kvistfria."
Källa: Holmen magasin

Man önskar ju att vi tänkte på samma sätt i vårt land också. Å andra sidan så hjälper inte virkeskvalitén om man målar med plastfärg.

För några år sedan så läste jag i en lokaltidning här i södra Hälsingland att en av de anställda på SP-fönster i Edsbyn fått ett summa pengar av sin arbetsgivare för ett förslag som sparade stora kostnader vid tillverkningen. Han hade kommit på att om man fuktade ändträet på de tillverkade fönstren med vatten så gick det åt mindre färg vid fabriksmålningen, eftersom de då inte sög åt sig så mycket färg. Detta exempel kanske är en bra belysning av tankegångarna i fönsterindustrin.
 
Det är viktigt att komma ihåg att målarfärg främst motiveras av estetiska skäl. Man behöver alltså inte alls måla fönstren för att skydda dem mot väta. Dock har färgen en viss skyddande funktion genom att den minskar solens och vindens erosion av trät.

Jag har själv fått lära mig att man inte ska måla fönsterbågarnas sidor. Det är ju helt onödigt eftersom solens strålar inte når dem. Det är då också lättare för fönsterbågarna att bli av med den fukt som trängt in genom färgen.
 
Det som hänt de fönsterbågar som visas i denna blogg är förstås samma sak som hänt fasaderna i de enstegstätade fasaderna (som nu är föremål för prövning i HD).

Man har stängt in organiskt material mellan täta skikt. Ganska självklart va?
 
Jag bifogar en länk till ett eget blogginlägg som kanske kan ge någon av er ett perspektiv på fönsterunderhåll. Det är ett exempel på hur det kan se ut (i värsta fall) när man inte underhållit fönsterbågarna på 20 år. Det är ett fönster på den mest utsatta sidan av huset (i norr). All färg är borta på delar av bågarna, men virket är helt ok.

Mina fönster sattes in 1859, efter att huset flyttades vid det laga skiftet. De kan alltså ha varit begagnade redan då.

Bloggen - Det enkla livet
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Jag ser inte att någon har berört det, men det är faktiskt ganska stora skillnader på kvalité på virke som har växt på olika sätt. Kravet på kärnvirke i Danmark är ju rätt tydligt om att det kan vara skillnad på virke.

Snabbväxt virke som har konstgödslat är mer känsligt för svampangrepp, något som man ser ganska tydligt på stubbarna efter avverkning.

Helt oavsett alla varianter av målning som kan förekomma, kan också virket spela in. De gamla metoderna att behandla virke i utsatt läge fungerar i också många fall bättre än nya "skyddande" - läs inkapslande - färger. Röta kan till och med få en miljö som främjar dem av att man målar över.

Alldeles självklart kan jag inte döma om materialet i de här fönstren, eftersom jag inte har sett dem, men jag tycker att det är märkligt att fönster som har målats om vartannat år fram till 2009 ska vara helt genomruttna fem år senare. Visst beror det delvis på vad man har målat med, men sannolikt också på virkets kvalité.

Och jag som alltid har använt linolja till allt trä som jag har målat...
 
Hemmakatten
På vårt förra hus, byggt 1964, var fönstren helt okej när vi flyttade 2004. Hade målat alla 34 fönster innan vi sålde vilket jag aldrig kommer att göra om. Dessutom var det ett elände att tvätta fönstren. Alla utom 4 fönster var tvåglas som man fick öppna för att tvätta insidan. I vårt nya hus har vi aluminiumbågar och karmar, inte aluklätt trä utan massivt sprutlackat aluminium från Schüco. Ser ut som nya nu åtta år efter de sattes in. Inser dock att sådana fönster inte passar på alla hus.
 
Det är därför jag är så glad för mina PVC fönster!
 
Man kan inte jämföra PVC och stål.
 
PVC i all ära men kom igen om 10 år när de är smutsgråa och det inte går att polera upp,måla är inte heller att tänka på.Men då är det också dags att byta kassetten i fönstret,10-11 år brukar vara snittet..
Själv har jag fönster insatta på 40-talet,kärnfriska,alltid målade med linoljefärg.
Huset byggt 1870,kärnfriskt med orginalfasad,rödfärg och grön linoljefärg.
Aldrig en bräda bytt,vindskivorna,original målade jag om i somras med ny linoljefärg,egentillverkad.Förra gången de målades var någon gång på femtiotalet.Det gäller att satsa på miljövänlig kvalitet.
PVC och aluminium tillhör inte precis det miljövänligaste och skall man också räkna med byte av kassetter efter 10-15 år så är de väl riktigt miljövidriga.
 
malarmaster skrev:
PVC i all ära men kom igen om 10 år när de är smutsgråa och det inte går att polera upp,måla är inte heller att tänka på.Men då är det också dags att byta kassetten i fönstret,10-11 år brukar vara snittet..
Själv har jag fönster insatta på 40-talet,kärnfriska,alltid målade med linoljefärg.
Huset byggt 1870,kärnfriskt med orginalfasad,rödfärg och grön linoljefärg.
Aldrig en bräda bytt,vindskivorna,original målade jag om i somras med ny linoljefärg,egentillverkad.Förra gången de målades var någon gång på femtiotalet.Det gäller att satsa på miljövänlig kvalitet.
PVC och aluminium tillhör inte precis det miljövänligaste och skall man också räkna med byte av kassetter efter 10-15 år så är de väl riktigt miljövidriga.
Du pratar strunt skulle jag vilja påstå.
Mina PVC-fönster är fyra år gamla, ser fortfarande ut som nya, och jag har sett många PVC-fönster som suttit monterade över 20år, och de ser fortfarande ut som nya. Det enda underhållet som gjorts under 20år är att tvätta av karmarna med tvållösning och vartannat år vaxa upp dom med båtvax/polish. Plasten blir inte alls "smutsgrå". Har exempel på PVC-fönster som suttit monterade på SSAB och de har varit svarta av sot, och de ser också nya ut efter lite rubbing. Plasten är helt genomfärgar, så räcker inte rubbing så är det enkelt att slipa av dom med våtsandpapper för att få ytan "originalvit" igen.

Varför tror du att du behöver byta kasetten efter 10-11år??
Det kan jag garantera att du inte behöver...

Miljövänligt säger du.. är det miljövänligt med 70 år fönster som släpper ut merparten av energin/värmen
från huset?
 
Intressant diskussion. Vårt hus är från 1923 och inga fönster eller delar av fasaden är utbytt, Underhållet är eftersatt och fasad och fönster är ommålade med plastfärg i början av 80-talet uppe på linoljefärg, det är ett elände att få bort! Jag förväntar mig att vindskivorna är slut men det får vi se när vi kommer dit. Många fönsterbågar är gråa och saknar kitt, fodren under ser spruckna och dåliga ut men när man putsar och skrapar så blir trät fint igen, stora sprickor tätas med fönsterkitt som man gjorde förr i tiden. Vi har visserligen valt en vattenbaserad akrylatfärg som inte ska vara "tät" och har fått bra resultat i oberoende tester (bla folksams test). De källarfönster som vi målade för 10 år sedan med färgens föregångare är fortfarande fina. Vad ska man tro, min slutsats är att virkets kvalitet har stor betydelse har huset överlevt plastchocken från 80-talet så överlever det dagens förbättrade färger. När man vet hur farliga lösningsmedel är och man har sett de skador de orsakar då undviker man dem så mycket man kan.
Vad gäller miljömässigheten i gamla fönsterbågar så kan man "hotta upp" dem genom att byta den inre rutan till ett energiglas och få samma K-värde som ett modernt fönster. Oftast förlorar man mycket värme på grund av att diktningen runt fönsterna är för dålig men här får man se upp, även när man sätter in nya fönster, så man inte tätar för mycket och försämrar ventilationen i huset.
 
PVC är så jävla " B " har man inte vett att renovera ett hus riktigt så kanske man skall flytta till lägenheten istället! Blir så jävla trött på snacket om PVC är så fantastiskt och billigt, PVC är fult och äckligt. ..
 
G
Som fönsterhantverkare blir slutar man aldrig att förvånas. Pvc fönster håller minst 30-40 år utan målning. Endast smörjning av beslag och byte av tätlister är nödvändigt. Glasen börjar att bli dammiga mellan glasen vid 25+.
Jag har alltid varit skeptisk mot pvc men det finns fin svensk kvalité. De fönster jag jobbat med är 30 år gamla och vi skall byta tätlister som vi låtit nytillverka.
Röta pga fel grundolja/grundfärg träffar jag på varje vecka. Det är tensiderna-vätmedlen i dessa vattenburna produkterna som drar in fukt och skapar grogrund för rötsvampen. 2-3 år räcker för att det skall se ut som på Marlenes fönster. Sedan är spiken som hållet alulisten på plats inte tät eftersom den krupit upp och vatten går rakt ner i bottenstycket. Man spikar inte dessa längre utan de sitter med klipps underifrån. Vid ommålning av fönster skall spiken bytas ut mot rostfriskruv samt packningen som tätar mot glaset bytas. Fönster skall oljas med en bra grundolja som inte innehållet vatten. Grundmålas med en grundfärg som inte innehåller vatten. Toppfärg 2 ggr av valfri kvalité. Allt hänger på olja och grundmålningen. Samma för fönster som fasad. Vi renoverar just nu fönster från 1750 och de är målade med linoljefärg, de blir ny linoljefärg och linoljekitt samt munblåst glas från Tyskland. De kommer att hålla 250 år till utan problem.
 
  • Gilla
MartinCW och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.