Ser otäta infästningar som leder in vatten i bottenstycket. Annars ser det ut att vara akrylatfärg=tycks ruttna även om grundoljning utförs. Mina fönster är från 1972 och är ommålade 1! gång med linoljefärg. Bättring har utförts någon gång på värst utsatta ställen om jag minns rätt.
Hur som helst verkar det helt sanslöst hur dina fönster ser ut.
 
Moderna plastfärger fungerar inte.
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Lösningen heter pvc fönster! Snygga, varma och härliga att ta i, underhållsfria (på riktigt) då den inte kan ruttna eller dra åt sig fukt och går att få folierade i vilken färg eller träslag som önskas,
 
och något mer miljöovänliga kan man inte ha förutom alu-fönster.
de är inte heller något som varar för evigt.hur många gamla hus får inte sitt ursprungliga utseende fördärvat med dessa klumpiga konstruktioner?
Nej,tacka vet jag träfönster gjorda av kådrikt kärnvirke,målade med linolja.
De håller i flera hundra år med rätt underhåll.
 
Har ett 5-kantigt söderfönster som skulle kosta 40k att byta, därför drar jag på det. Insatt -95. När vi flyttade in 2010 var det i behov av målning så jag slipade och smetade på ett par lager alkydfärg. Efter 2 år var trät mjukt på ett par ställen så jag fick karva bort och ersätt att par bitar och måla om. Nu ytterligare 2 år senare är det ännu värre, nästan som på bilden.

Uppenbarligen kapslade jag in fukt när jag målade som gjorde att det ruutnade snabbt! Vet inte hur jag skulle gjort för att undvika det dock.

Har österfönster som sattes in samtidigt och de ser fortfarande nya ut trots att de inte är ommålade.

Kommer ALDRIG sätta in ett rent träfönster. Byter till alu beklätt och är igenom mer än halva kåken.
 
memike: "Är det budget eller något av bättre tillverkare såsom SP, Traryd eller Elitfönster?"
Elitfönster är budget. De skräp-Elitfönster jag fick behövde målas direkt, spacklas och ommontera spanjolett och detta vara sekunden efter jag fått dem monterade. Dyra som sjutton, men i slarvigt budgetutförande! Andra halvan av huset fick plastfönster som dessutom håller färgen och det även i söderläge. Viss jag gillar träfönster mer, men efter den där Elit-fönster-leveransen fick det bli annat och totalt sett ångrar jag mig inte. Pricken över i:et var det blev billigare med plast.
 
PVC fönster är ingen lösning. Efter en tid blir plasten "matt" och får utseendet av svartmögelangripet. Man kan möjligen slipa bort detta men ytan blir mer mottaglig för väder och vind. Allt som befinner sig utomhus behöver underhållas regelbundet. Bättre då med fönster av bra virke som grundats och målats med någon kvalitetsfärg. Gör man detta var 10 år så har man snygga fönster större delen av tiden.
 
  • Gilla
Tur1234
  • Laddar…
Dsl skrev:
Har ett 5-kantigt söderfönster som skulle kosta 40k att byta, därför drar jag på det. Insatt -95. När vi flyttade in 2010 var det i behov av målning så jag slipade och smetade på ett par lager alkydfärg. Efter 2 år var trät mjukt på ett par ställen så jag fick karva bort och ersätt att par bitar och måla om. Nu ytterligare 2 år senare är det ännu värre, nästan som på bilden.

Uppenbarligen kapslade jag in fukt när jag målade som gjorde att det ruutnade snabbt! Vet inte hur jag skulle gjort för att undvika det dock.

Har österfönster som sattes in samtidigt och de ser fortfarande nya ut trots att de inte är ommålade.

Kommer ALDRIG sätta in ett rent träfönster. Byter till alu beklätt och är igenom mer än halva kåken.
det du skulle gjort var att slipat det trrärent,behandlat det med linolja i ett par omgångar och därefter målat det med linoljefärg.Då hade du fortfarande haft ett friskt fönster.
Ett fönster med små partier med trä som börjat mjukna går att stärka upp med linolja,man lägger på så att man ser att inget mer sugs upp.Efter tork brukar dessa partier vara stenhårda.Man förlänger således fönstrets livslängd.
Avseende fönstermålning är linolja oöverträffat,rätt behandlat från början håller det minst lika länge som resten av huset.Det gäller även vindskivor (som numera tycks bytas vid varje ommålning) och fasad.
Varning bör också utfärdas för dina alubeklädda fönster. Oftast sitter det trä bakom och om det inte är tryckimpregnerat eller väl behandlat så är risken stor att även det träet försvinner. Anledning är den kondens som bildas bakom all slags plåt och metall.
 
R
känner igen det där, svärfar hade dåliga fönster och bytte de träramar som var dåliga med teakträ, de tog dock inte lång tid innan de också var dåliga. Troligen kappslade han in fukt på något sätt så de verkar svårt att reparera i efterhand.
 
Om det enbart är understyckena som är skadade, kan det gå att reparera fönstren, genom att lyfta ur dem och ta med till ett snickeri..Blir förmodligen betydligt billigare än att byta hela fönstret/en
 
Köpte alla 19 fönster + altandörrar till vårt hus obehandlade från Allmogefönster. Grundade och och strök två ggr med alkydoljefärg från Flygger. Detta var 2008. Fönstren på söderväggen har fått lite torrsprick på några utsatta ställen och färgen har bleknat något men i övrigt är de fortfarande riktigt fina. Plast/alufönster var aldrig ett alternativ då huset är från 1904 och mormors far skulle vända sig i graven om han såg dom. Fönstren innan var från 50-talet och fortfarande friska i trät men passade inte i stil på huset som original hade fyr-luft vilket vi nu också satt in.
 
läste artikeln du hänvisar till om att måla fönster,och får ytterligare vatten på min kvarn.Den målaren i artikeln är ett typexempel på yrkesman som inte vet vad han gör utan litar på färgfabrikant.
det går inte att använda vattenbaserade färger på trä,de rötar.
Han har dessutom använt en vattenbaserad grundolja som inte skyddar mot något och det är anledningen till att dina fönster gått åt skogen.
Det hade faktiskt varit bättre att inte måla alls då hade fönstren troligen fortfarande varit friska.
Skicka du över lite foton till denne målare och fråga om han tar ansvar för detta jobb.Du kan slå dig ihop med andra kunder som står i liknande situation.
Samtidigt funderar man över varför folk inte reagerar över fönster som rötar,fasader och vindskivor som rötar efter kort tid och firmor som målar med det senaste och inte tycks vara förvånade över att deras jobb redan efter 5-10 år resulterar i rötade fasader.
1. MAN MÅLAR ALDRIG FÖNSTER MED VATTENBASERAD FÄRG!
Det är alltid oljefärg med linolja i grunden som gäller,så har jag målat i 30 år och jag kan åka tillbaks till gamla kunder med gott samvete.
2.MAN MÅLAR ALDRIG UTSATTA PARTIER TYP VINDSKIVA MED VATTENBASERAD FÄRG!
Detta var rekommenderad standard tills eu satte gränsvärde på lösningsmedel i färgerna och de flesta fabrikat lämnade oljefärgerna helt.
Idag låtsas fabrikanterna om inget,man vet om problemen men ingen tycks klaga.
Dock finns det ett fåtal fabrikat som tagit fram oljefärgsprodukter med godkända gränsvärden.
 
droopy och TS; Numera behöver man inte ta ur fönstret för att reparera eller byta en del av sidostycken och bottenstycke. En duktig fönsterrenoverare byter dessa på plats! Det var ett tag sedan nu men för 5-8 år sedan tror jag de tog några hundralappar per del. Kolla upp detta och lycka till!
 
Har 12 fönster från 2002, varav 2 ser ut som dina. Dessa två är felmonterade av snickaren: Ingen ventilation/dränering, plastat drev mot utsida fasad mm som håller fukten kvar. Kolla monteringanvisningar hos leverantören o jämför med vad som är gjort. Ommålning har inget med skadan att göra.
 
SimElg2010 skrev:
Har 12 fönster från 2002, varav 2 ser ut som dina. Dessa två är felmonterade av snickaren: Ingen ventilation/dränering, plastat drev mot utsida fasad mm som håller fukten kvar. Kolla monteringanvisningar hos leverantören o jämför med vad som är gjort. Ommålning har inget med skadan att göra.
De skador som syns på bilden är typiska rötskador orsakade av just ytbehandlingen.Det syns jättetydligt att det är målat med vattenbaserad färg ,oljefärg flagar så fort det blir fukt underifrån,vattenbaserat håller fukten kvar.Vattenbaserad färg är inte heller tät mot vatten utifrån utan släpper in fukt men andas inte ut den igen.Det är därför färgfabrikanten rekommenderar en grundolja,Är grundoljan också vattenbaserad innehåller den också akrylat och då funkar inte det systemet.Det är ett stort feltänk från fabrikantens sida.
Skador på bågar har inget med felmontering att göra då bågen hänger fritt från karmen och det skall finnas en luftspalt mellan karm och båge.
Sammanfattningsvis så är skadan i detta fal orsakad av felaktig ytbehandling.
Sådana här skador ser jag dagligen på hus och de kommer att bli fler då de flesta idag målar vattenbaserat.
Årets skräckexempel är en Brf med sammanlagt 160 fönster,ommålade av ett välrenommerat måleri med Nordsjö fönsterfärg (vattenbaserad),3 år sedan målning då samtliga fönster slipades trärena och omkittning skedde,50-talsfönster i mkt gott skick. Tyvärr är de inte det längre då flera underdelar börjat röta och vid inspektion upptäcktes att samtliga fönster hade begynnande skador på bågar samt nederdel karm.
Man hade följt färgfabrikantens rekommendationer ,
Måleriet frånsäger sig ansvar då två årsgarantin löpt ut och man tar inte ansvar för färgen..
Vad Nordsjö säger återstår att se,För brf blir det en stor utgift då fönsterbyte övervägs,rep av befintliga fönster och ny renslipning m.m kostar också en rejäl slant.
Då jag ändå var och inspekterade kollade jag också upp träfasaden på ett mindre hus,nyuppsatt för 3 år sedan i samband med fönsterrenoveringen.Inga skador men mkt förhöjd fukthalt i nederdel fasad,rötskador kommer inom några få år.Fasaden är även den målad med vattenbaserad färg.
Brf har även garagelängor i trä och övriga hus har putsfasader.
Dilemmat är att få färgbutiker har kunskap,det finns i stort bara vattenbaserat att köpa som oavsett fabrikat ger samma problem.
Färgfabrikanterna inriktar sig på att erbjuda kunden en produkt som det inte växer på(mkt gift),skall vara glansig länge(då fastnar mindre skit),håller kulören länge(det gillar kunden),miljövänlig (innehåller vatten) samt att det är hög försäljningsmarginal på produkten(billig tillverkning).
Verkligheten är en annan,man erbjuder en produkt som man vet sedan länge inte ger något rötskydd(sedan 70-talet),som innehåller massa kemikalier och gifter,tillverkas av råvara från fossilolja men som ger höga marginaler både för fackhandeln och fabrikanten,att man sedan utlovar en hållbarhet på upp mot 15 år kan tyckas vara bra men tyvärr håller inte brädan under lika bra.
I europa där man i stort bara använder dessa färger är omloppstiden på fasadbyte 20 år.Plastfönster är dominerande på marknaden då träfönster rötar upp fort..omloppstiden på plastfönster ligger kring 10 år då dessa snabbt blir fula och svåra att hålla rent samt att kassetterna i dem oftast håller 10 år.Då blir det billigare att byta hela fönstret än att byta kassett.
Min förhoppning är att vi skall slippa bli som europa i det avseendet och att marknaden vaknar och börjar ifrågasätta dessa produkter.
"En demidekkare målar inte så ofta men byter fasad vid ommålning" Lite elakt men min erfarenhet visar det,Hittills har jag inte sett en oskadad fasad målad med modern plastfärg efter 10 år. ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.