Igår gjorde vi en riktigt läbbig upptäckt. Fönstren som sitter på husets södra gavel är helt genomruttna. Vi satte in dem samma år som vi köpte huset och flyttade in - 2001.

Du kan läsa blogginlägget här: Byta fönster vart tionde år!?
 
Jag märkte nu när jag byggde till att färgen på fönstren på gamla delen flagnat i underkant. Dessa målades enligt tidigare ägaren 2007. De hade dock inte hunnit ruttna och gick att rädda som tur var
 
Det är väldigt fuktigt här där vi bor, men jag tycker att det var helt fantastiskt hur genomruttet fönstret kunde bli så snabbt. Jag har ju bilder på att det var helt intakt när vi målade om 2009.
 
Det där är väldigt märkligt måste jag säga. Jag har nu i sommar slipat ner och målat om våra fönster som var insatta av tidigare ägare 1994. Dessa har inte blivit ommålade tidigare. På södergaveln (som är väldigt utsatt) så fanns det ingen färg kvar alls i nederkant på fönsterbågarna, träet var helt grått. Däremot så fanns inte ens en antydan till röta. Efter nedslipning, grundning och 3 lager färg så är dom (nästan) som nya igen.
Alla våra fönster var tryckimpregnerade enligt NTR B.
 
Tycker att många moderna fönster har en konstruktion med glaskassett, aluminiumbleck och liknande som inbjuder till att fukt ska kunna leta sig in i fönsterbågen. Titta exempelvis på alla knäppa lösningar där man monterar glaskassetten med trälister och ett alubleck längst ner. De stående trälisterna slutar någon millimeter innan alublecket. När där lägger sig skräp med åren kommer ändträet på de stående listerna att suga upp vatten och ruttna.

Lägg till allt detta moderna vattenbaserade färger som sprutas på i ett mycket tunt lager från fabrik. Hade alla penslat på ett lager färg till med pensel på sina nya fönster tror jag de skulle hålla längre.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Jag säger bara en sak: Linoljefärg.
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Jösses.. mina fönster är 101 år gamla och i hyggligt skick (englas med lösa innerbågar) när jag senast slipade och målade dom luktade virket fortfarande furu. Dom har slipats ner och oljats, målats ca var 10-12 år (och kittats om med linoljekitt). Så virket och naturmaterialen verkar vara det rätta för lång livslängd.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Skulle nog lägga endel av skulden på ommålningen/målaren, kan inte vara rätt gjort om fönstret att totalt genomruttet på mindre än 5 år.
 
Mina fönster är lika gamla, och i nyskick. De "trälister" som phl refererar till är i själva verket plast, troligen PVC. Även de enklaste färdigmålade fönstren som vi valde är djupimpregnerade och har ett tjockt lager färg. De heter Traryd Gård. Jag tror att en viktig anledning till att fönstren håller så väl är att vi har ordentliga takutsprång och extra stora överbleck.
 
Gamla fönster var alltid gjorda av kärnvirke, men på senare tid av virke från snabbväxande virkesåkrar. Jag hatar att renovera fönster, och det utan att ha renoverat ett enda fönster. För mig har det räckt att titta på när mina föräldrar stod om sommrarna och skrapade bort gammalt kitt, dessutom hade fönsterna äkta spröjs! ett riktigt otyg som jag aldrig vill ha igen. Nu när vi bygger nytt blir det aluklädda spröjslösa fönster som jag förhoppningsvis slipper renovera så länge som vi blir kvar där
 
Dåligt.... Vad är det för märke? Det kan ju också vara relevant? Är det budget eller något av bättre tillverkare såsom SP, Traryd eller Elitfönster?
 
Kan det verkligen bero på bristande målning att trät ruttnar så där? I söderläge dessutom, där brukar det inte vara problem att virket ruttnar utan att man får torrsprickor. Jag tror snarare på någon konstruktionsmiss som gjort att trät blivit fuktigt utan att kunna torka ut ordentligt.
 
R
mina fönster är 20 år gamla och ser 100 gånger bättre ut än dessa! Jag tror snarare att vatten runnit in bakom till det oskyddade träet.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Jag har två fönster som behöver målas lite oftare än alla andra. Dessa sitter inte under ett rejält takutsprång, utan där får regnet härja fritt. Men inte är det så där dåligt inte...

Och jag bor vid havet på västkusten, så det är riktigt utsatt.
 
anledning till att dagens fönster ruttnar är flera men det mest avgörande är valet av färg.som bilden ser ut tror jag det är plastfärg dvs vattenbaserad modern "oljefärg". Då brukar det ta c.a 10 år för ett fönster att ge upp.
Färdigmålade från fabrik är oftast målade med industrifärg som redan efter några år spricker och släpper in fukt. Ommålning sker då oftast med plastfärg och voila! Fönsterbyte nästa gång.
Själv har jag i min verksamhet helt lämnat de vattenbaserade färgerna och använder uteslutande Linoljefärg samt alkydoljefärg.
Det absolut viktigaste vid ommålning av fönster är att mätta allt rått trä med linolja,rätt gjort tål det fönstret mycket även om man senare efter några år slarvar med underhållet.
Normal intervall på fönster beror givetvis på läget och utsatthet men 7-8 år brukar vara normalt,Dock bör man varje år kolla kittfalsar så inget spruckit.,Då får man bättringskitta och måla just skadan.
Mina "kollegor" i branschen bryr sig just inte om hållbarhet,Vi är ett sällsynt släkte,målare med ansvar gentemot kund. Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.