Gillar du slamfärg? Ta då en titt på det här.
Varannat år delar Falu rödfärg ut Rödfärgspriset, ”en arktitekturtävling där nutida modern design möter traditionell slamfärg”. Vinnaren utses av en jury under hösten 2014.
Inspireras av de nominerade villorna i år. Vilken tycker du är snyggast? Rösta på vår startsida.
1. Villa Wallin

Du kan läsa blogginlägget här: Fem arkitektritade hus i slamfärg
 
S
1. svart och tråkig form
2. störande utseende, börjar må illa.
3, konstig någon form av kontorslokal?
4, lite av altan med tak?
5,flyttat radhus?
 
Personligen är jag mest imponerad av en annan finalist i år; nämligen Naturum Kosterhavet, ritat av White arkitekter - http://www.white.se/projekt/25-naturum-kosterhavet

Grejen är förstås själva taket, som utförts av trä och bemålats av en specialblandad rödtjära, för att klara den tuffa miljön. Utan att veta resultatet tycker jag att ambitionen är beundransvärd. Istället för att klä in taket i bandtäckt plåt passar man på tillfället att tänka ut en ännu vackrare lösning, som till på köpet kommer att skjuta fram vår spjutspetsteknik om ickesyntetisk färg.

billy_baver
 
Jag kan inte annat än hålla med. Det har helt enkelt byggts väldigt få hus de senaste 3 (?) åren, så urvalet är mycket begränsat. Det märker jag när jag ska leta upp månadens arkitektritade.

Jag tycker också att Naturum är otroligt vackert. Tog inte med det eftersom det inte är en villa.
 
Får väll rösta på fyran då, Aborrkroken, men tyckte egentligen inte något av husen såg riktigt bra ut.
 
Tyckte flera var snygga.
2. Villa Rastretto har ett snyggt raster som man kanske skall låna ide från. Frågan är bara - hur underhåller man det, dvs hur målar man om det när det är dags? Någon som har en fundering?
 
Herregud!
Man kan ju undra vad i helsike man ska ha en arkitekt till när man ser de här skapelserna.
Men jag gillar verkligen sätter Aborrkroken smälter in i omgivningen.
 
Det finns ju andra kulörer än Falus kulörer... men som ändå är slamfärg...
 
Du har så rätt, Kristian. Och Rödfärgsprisets regler diskvalificerar på inget sätt hus som målats med slamfärg från andra fabrikanter än Falu Rödfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.