Edmund: Jag tror inte man kan räkna med att ha fri sikt över grannens tomt till t.ex sjön, då får man nog skaffa bättre läge.
Ett steg i rätt riktning med mindre byråkrati vid byggande.
 
vad gör det om det bildas en bostadsrättsförening?
Sen tror jag inte alla kommer bygga detta på varje tomt. Och avloppsledningarna tror jag inte är dimensionerade precis efter det som finns idag. Så en ökning tror jag inte kommer slå ut det. Så förstår inte ditt resonemang. Enligt dig så ska det inte byggas något där det kopplas på ett befintligt avloppsnät då. Utan bara på ett nytt område där man drar helt nya avloppsledningar?
Och vad gör det om det byggs p-platser? Är det verkligen detta som du tycker är så viktigt att denna lagförändring inte ska gå igenom. Då kan man nog aldrig ändra något för nackdelar finns det alltid att leta upp på något. Se det positiva i detta istället för att leta nackdelar.
 
hbenke: Jag tror inte heller det kommer att bildas bostadsrättsföreningar på varenda villatomt, men säkert på vissa. Det finns t.ex. en del exploateringsföretag som gärna köper villatomter och vill få ut så mycket vinst som möjligt, och då är nog lockelsen med tre bostadsrätter ganska stor. Men ja, det är nog mest den ökade trafiken som kan bli ett problem; istället för en familj med två bilar så kan det nu bli tre familjer med sex bilar, vilket ökar biltrafiken på de ofta små villagatorna.

Det jag tycker är viktigt är att normalt när kommunen gör en ny detaljplan eller en planändring så har man ju samråd, grannyttranden och man tar in remisser. Grannar får i god tid veta vad som är på gång och de får en chans att påverka. Man dimensionerar vägar och avloppsnär utefter hur många boenden det beräknas bli i ett område. Det som nu kan ske är att kommunerna akut måste lösa saker i efterhand eftersom man inte kan planera för det.
 
Nybyggaregudo, om planen medger 250 + 50 m2 komplementBYGGNAD, så får du därutöver bygga 25 m2 komplementBOSTADSHUS. En komplementbyggnad är inget bostadshus och får strikt räknat inte inredas till bostad (även om det tycks vara gängse praxis att ha det som gäststuga). Du får också inreda komplementbyggnad (eller del därav) till bostad, dock max 25 m2. Om det kan tolkas till att du får ha 25 m2 komplementbyggnad på ett ställe och på ett annat ställe ha 50m2 som till hälften är komplementbyggnad och hälften är komplementbostadshus, det vet jag inte. Dina 250 får du dela in i två bostäder, där finns ingen fördelningsgräns dem emellan.
 
Bergstinget, tror du missförstod.

Vi har enligt detaljplan 250 kvm, 2 lägenheter där den ena max får vara 50 kvm (enligt detaljplan). Kan man strunta i den begränsningen och istället bygga 2*125 kvm?

//Nybyggare
http://vartvillabygge.blogspot.se
 
Anger detaljplanen att ni i ert ordinarie bostadshus får ha två lgh där den ena får vara max 50m2? Då skulle man å ena sidan kunna säga att de redan bakat in Attefallreformen i DP. Å andra sidan skulle man kunna säga att om ni först bygger ett hus om 250 med 1 lgh och senare får för er att göra två bostäder i ert hus - oavsett vad detaljplan säger etc - så gör ni ju en anmälan, och det råkade passa bra med 2x125, och ingenstans i Attefallreformen nämns någon storleksbegränsning. Så skulle iallfall jag försöka, men all juridik är ju en bedömningssport.

Sen finns det en passus någonstans i PBLs förarbeten, där lagstiftaren anger ett par exempel på godtagbara skäl för att medge avvikelser från DP vid bygglovsprövning och god (eller yteffektiv kanske det var) planlösning var ett av dem. Så om bygglovhandläggaren inte vill godta er framtida anmälan så visar ni på att planlösningen blev bäst såhär.

Eller så kohandlar ni direkt och säger att ni antingen får 2x125 direkt mht avvikelse för den bättre planlösningen, eller så gör ni som ni vill mht Attefallreformen, fast det blir ju bara lite senare och med mer arbete för alla. Det beror nog på hur samarbetet med handläggaren känns.

Vänligen / B
 
Bergstinget, bra input!

//Nybyggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.