När man lägger tak kan man välja att spika upp en fågellist, även kallad fågelband. Så här ser listen ut:


Här spikar Forkarby snickerier på en fågellist.

Du kan läsa blogginlägget här: Därför fågellist när du lägger tak
 
I vårt hus har vi sädesärlor under takpannorna och tornseglare i väggarna. Plus ladusvalor i uthuset och flugsnappare och talgoxar i fågelholkarna. Aldrig att jag skulle sätta upp en fågellist för att hindra detta. Däremot försöker jag skrämma bort trastarna från potatisen och jordgubbarna.
 
  • Gilla
Segimer
  • Laddar…
Till Bjoern:
Låter spännande :)
Glöm inte att vara tydlig med detta den dagen du säljer, så att intressenter vet vad de ger sig in på.
 
  • Gilla
TryggareBob
  • Laddar…
Det är knappast aktuellt att sälja, det får dödsboet göra. Förutom att det är spännande att se tornseglarnas ekvilibristiska luftfärder och trivsamt att lyssna till ladusvalans knorrande hjälper fåglarna också till att hålla mygg och flugor borta. Att man får täcka över saker i uthuset för att inte få fågelskit på dem är ett pris värt att betala.
 
P
Våra pannor har inbyggd fågellist (monier nova) men det hindrar inte fåglarna att smita in mellan bärläkten och pappen. Det man skulle gjort var att sätta mycket tunnare ströläkt för att slippa det men nu sätter man ju ofta samma dimensioner på bär och ströläkt.
 
Monterar fågellist runtom nu när vi bygger nytt.
Dock tänker jag fixa annat boende till fåglarna :)
 
Bjoern, hur får du vippstjärtarna att bygga bo under takpannorna?

Här finns gott om sädesärlor, men inga bor i taket vad jag har sett.
Däremot bor det hussvalor under taksprången och ladusvalor i garaget.

Underbart att se dem flyga runt.

Och jag instämmer i att de gör mer nytta än skada, förutom nöjet att se dem flyga omkring.
 
Att montera en dylik list torde vara att betrakta som betydligt större skadegörelse än vad fåglarna gör.
 
  • Gilla
Segimer
  • Laddar…
Håller också på fåglarna.
 
Vi hade ett mysigt litet bo vid takfoten förra sommaren, fågelungarna pep så gulligt o föräldrarna kämpade hela tiden o flög med mat, så mysigt så. I våras blev hela familjen totalt sönderbitna av fågelloppor. Nu har jag täppt till varenda öppning som kam fungera som bo!!! Kan ju vara något att tänka på det också!
 
Vi har ca dussinet fågelholkar av varierande storlekar, tycker själv att det får räcka som bostäder åt fåglarna.
Har tilläggsisolerat ytterväggarna med 95mm då vi ändå bytte panel runtom, samt 500mm lösull på vinden och bytt hela taket från grunden.
Istället för tungt tegel blev det plåt, med fågellist så klart.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.