Min kompis och hennes familj letar fritidshus i trakterna kring Båstad och Laholm, Hemmeslöv och Skummeslöv. Budget är satt till max 3 miljoner. De vill ha minst tre sovrum och gärna ytterligare plats för övernattande gäster dessutom.
Jag bestämde mig för att hjälpa till lite för visa några intressanta objekt för de pengarna.
Först slog jag en pling till en mäklare i Båstad, Bo Sveninge vid Stigbertils.

Du kan läsa blogginlägget här: Intressanta fritidshus kring Båstad och Laholm
 
Frågan är om du gör din kompis en tjänst genom att lägga ut tipsen på Byggahus... ;)
 
Jag undrar om det inte är mäklaren som är kompisen? :D
 
Aldrig hört talas om mäklaren förut :)
 
Enligt sökkriterierna finns det 9 objekt i Båstads kommun och 10 i Laholmskommun enligt Booli.
Enligt Hemnet 11 objekt i Båstads kommun och 23 i Laholms kommun.

Kanske dags med en liten surfskola bland vännerna :rolleyes:

F.ö. är det långt mellan de nämnda orterna och Vilshärad, som ligger norr om Halmstad.
 
Marlén, hur kom det sig att du ringde just denna (lilla och tämligen okända) mäklare om du inte visste om att den fanns?
 
Han var första organiska sökträffen på google.
 
I Båstad och på Bjäre är Stig Bertils ganska stora och har verkat länge (sedan 1942) så det är ju ganska troligt att dom har bra koll på marknaden häromkring.
 
Köpte fritidshus förra året i ett av de uppräknade områdena. Tog oss tre år att veta vad vi ville ha och sedan hitta det. Första året var vi på fem visningar för att lära oss. Året efter började vi på allvar och det innebar att vi lärde oss att många fritidshus som säljs har ett kraftigt eftersatt underhåll. Antingen får man köpa ett risigt hus på bra läge och bygga nytt alternativt bra hus på risigt läge. Vi valde tredje året att titta efter något dyrare fritidshus än vad vi gjort tidigare. Prislapp kring ca 3 Mkr blev den nya budgeten och då skulle det vara bra läge (det kan man inte ändra på) och en standard på huset som innebar att man inte behövde göra något de första åren. Det hus vi köpte var det 21:a som vi var på visning på, visst blev det även ett antal som vi inte var intresserade av men då vi rest en bit ville vi fylla ut tiden mellan visningarna. Vi gick mycket i områdena för att få en känsla för avstånden, t ex till havet och affären. Vi är otroligt nöjda med vårt "nya" fritidshus och nu kan vi åka förbi de hus vi inte köpte och tänka vilken tur vi hade som hittade vårt hus och framför allt att det fick ta tid och att vi höll ut!
 
DET var bra info MrSmith.
 
Teoretisk sannolikhetslära visar att MrSmith gjorde rätt.

Antag att man vill köpa ett fritidshus inom tre år, men att man bara hinner titta på ett hus i månaden, dvs 36 hus.

När skall man då slå till för att ha bästa chansen att få det optimala huset? Man kan ju inte gå tillbaka till de hus man ratat.

Rent teoretiskt visar det sig att om man först tittar på 36/2.7 = 13 hus och sedan köper det första huset som är bättre än de 13 första, så är sannolikheten att få det bästa av alla 36 husen hela 50%.

Med andra ord, tag tid på er och kolla vad marknaden har att erbjuda. När man sedan är välinformerad är det dags att slå till direkt när rätt objekt dyker upp.
 
Hej mycke_nu! Kan du visa/länka till varför man ska dividera med just 2,7?
 
Nu blir jag inte så hemskt imponerad av en sannolikhet som är > 0,5.

Det innebär ju rent krasst att sannolikheten inte är bättre än om man singlar slant.

Skall jag satsa 2 - 3 miljoner nöjer jag mig inte med sådana odds.
Och sannolikhet är en sak, verkligheten är något annat.

Metoden kan lika väl medföra att du får det sämsta huset som någonsin byggts.

Nej, jag tror snarare på lite mer rationella beslutsunderlag.
Ställ upp kriterier på vad du vill ha: Avstånd till bad och båtplats, havsutsikt, antal rum, avstånd till glasskiosk och vad det kan vara och utvärdera varje nytt objekt utifrån denna kravspec.
Köp om objektet fyller kraven, och dessutom ger lite positiva vibrationer.
Om det sedan dyker upp något "bättre" kan man alltid byta upp sig.
 
KnockOnWood, du missar hela poängen; "... och sedan köper det första huset som är bättre ..."

Naturligtvis ingår att man har en kravspecifikation som utvärderas innan man vet om det är bättre.

Hur som helst gillar jag och mycke_nu's kommentar som ger en teoretisk förklaring till vårt mycket lyckosamma köp med tillhörande process.

Dock valde jag inte partner enligt samma princip men det blev helrätt ändå!
 
MrSmith, det är en del av vad jag vände mig emot.

Efter de där 13 första husen kommer det kanske inget bättre.
Det första huset kan rent av ha varit det bästa.

Statistik är en sak, som kan vara bra vid analysering av utfallet när man har ett stort stickprov.

Men för en enstaka husaffär ser jag inte att resonemanget tillför något mervärde.

Och att du hittade rätt partner genom ett annat urvalsförfarande är väl ett bra indicium på att det finns bättre sätt att fatta de viktiga besluten här i livet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.