På sommaren är det dags att njuta av sol och frisk luft. Visst skulle det vara härligt att kunna laga mat tillsammans med vänner och familj på altanen. Använd tåligt material som rostfritt stål, kakel, betong och skiffer som står emot väder och vind när du bygger ditt utomhuskök.
Jag tycker köket är sommarens bästa idé för den som vill njuta av solen, trädgården och umgås med vänner under tiden maten lagas.
Men först måste köket byggas!

Du kan läsa blogginlägget här: 10 idéer till ditt utomhuskök
 
Nu vill jag inte vara en sådan partypooper, men utekök känns som att det kommer att vara ute om två år. Grill ja, rinnande vatten, avlopp och annat jox? Nej tack.
 
Mikael_L
TACK för alla dessa inspirationsbilder, lämpligt precis nu när jag går i tankarna på att bygga någon enklare variant av utekök, men famlar totalt i stil och utförande.
 
Tycker det ser härligt ut.
Finns det något mysigare än att stå ute i friska luften och laga mat.....livsnjutning!
 
Madelene S
Elpaco - Lycka till med grillandet!

Mikael_L - Kul att du blev inspirerad av bilderna. Hoppas att du hittar en stil som passar och att ditt bygge av uteköket går bra. Kolla på Clas Ohlson när de bygger ett utekök. Skulle vara kul att se bilder på det färdiga köken!

Här är ytterligare ett bygge av utomhuskök att inspireras av. Beror på vad du menar med enklare variant :). För mig är inget enkelt.

Bygga för hälsan - Jag instämmer!
 
Hemmakatten
Uteköken är alla jättefina. Dock anar man ju att de tår i en helt annat land där sommaren är längre och inte regnig (tänker på alla ugnar och annat elelktriskt drivet). Vatten (sommarvatten), avlopp och el har vi dragit ut till vår gavelaltan med tak. Fanns faktiskt med på bygglovsritningen.Tanken var ett utekök 2½meter med infälld diskho, stenbänkskiva, skåp undertill och gasolplatta/wok och grill. Men vi lutar åt att kanske skippa det hela av dels estetiska själv men även pga att det kan blåsa en del på just den uteplatsen. Men drömmen finns kvar.
 
  • Gilla
Waste to burn
  • Laddar…
Madelene S
Det har varit svårt att hitta fina bilder på utekök i vårt klimat. Jag tycker det låter fantastiskt att ni har köket färdigt på bygglovsritningen. Boken Utekök av Hans-Gunnar Samuelsson har många fina tips där ni kan få nya idéer till uteköket, när det gäller det estetiska. Boken kan du säkert låna på biblioteket. Finns också att provläsa.

Är det blåsigt kanske det går att göra en bra lösning med spalje eller häck för att minimera blåsten på uteplatsen. Kolla med en trädgårdsarkitekt om ni kör fast. Kan även tipsa om boken Ute blir Inne av Anna Braun. Boken innehåller flera tips på plank, häckar och utekök mm.

Låt drömmen bli verklighet! Den måste kanske bara mogna och formas efter platsens förutsättningar och vårt klimat. Lycka till!
 
  • Gilla
Waste to burn
  • Laddar…
E
Bra inspiration, finns även snygga på www.svenskautekok.se om man inte orkar bygga själv
 
G
Vi byggde uteköket för 6 år sen och det växer hela tiden (y)
 
Madelene S
Många projekt har den förmågan :) Härligt att ni har möjlighet att laga mat ute.
 
Hemmakatten
Vår dröm just nu är att bygga ett stort bryggdäck nere vid sjön och där ha både utedusch, utekök och el/belysning. Varm- och kallvattenledningar samt elrör är redan förberett, det är bara tiden som fattas...
 
Madelene S
Dags att prioritera projektet för att kunna njuta i sommar. Sätt upp delmål, det räcker ju att ni får klart en del i sommar om tiden är knapp. Ställ väckarklockan även på helgen, på två timmar kommer man en bit på vägen. Lycka till med projektet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.