Attefall & Co föreslår att man ska få bygga ett hus till på tomten, ett hus som kan vara en permanentbostad – utan bygglov. Dessutom föreslår de att man ska få bygga till huset, bygga takkupor och inreda en till bostad i t ex källaren – utan bygglov. Sedan ska de nya reglerna införas ganska snabbt, eller otroligt snabbt rättare sagt. Redan i juli. Ska man inte utreda, vända och vrida på det i åtta år och sedan kanske lägga ner förslaget?
Som försiktig svensk blir man helt tagen på sängen. Jag har gått och lurat på det nu i flera veckor. Vad jag ska tycka.

Du kan läsa blogginlägget här: Bestämt mig vad jag tycker om komplementhuset
 
Med "riskdagen" menar du förmodligen Riksdagen.

Men nja, en liten remissrunda hade nog inte skadat.
Och lagrådet har väl gjort tummen ner till den snabba processen.
Bara för att det är valår skall vi väl inte släppa på alla spärrar.

Ni minns väl "Butler i tunnelbanan"
http://www.expressen.se/nyheter/val-2010/s-vill-ha-butler-pa-tunnelbanan/
vid förra valet 2010?
 
Tack, men riksdagen skrivs med liten bokstav.
 
Det känns VÄLDIGT egendomligt om det nu ska bli OK att bygga mer bostadsyta på tomten än vad detaljplanen medger, dessutom på prickmark och (oklart) nära gräns mot allmän mark och gatumark.

Detaljplanen blir ju då ganska verkningslös och det kan bli helt galna effekter i områden med små tomter som redan är väldigt utnyttjade.
 
Jag tror inte det kommer få någon effekt på bostadsmarknaden alls. Inte mätbar iallafall. Man kanske kommer läsa några reportage i Aftonposten om 3 studenter som får bo i någon villaförort i STHLM. Men om det blir mer än 1000 sådana hus som byggs och får externa hyresgäster så ska jag äta min keps.
 
Det lär nog bli ett och annat fult eller onödigt komplementhus här och där. Men jag hoppas att folk överlag är rädda om sina boinvesteringar och tänker att de vill höja värdet på fastigheten, och därför tänker igenom före de bygger. Det hade i alla fall jag gjort. Värde före extra yta, så att säga.
 
Hur stor kan risken/chansen vara att det inte röstas igenom i juni? Hur ofta röstas lagförslag ner? Skulle mer än välkomna lagändringen då det passar väldigt väl in i den fas jag är i byggandet nu.
 
Jag tycker att det är ett superbra förslag. De flesta Stockholmstomter är dock för små för att rymma en Attestuga men för alla andra innebär detta mera frihet och mindre myndighetsutövning. Jag tycker att det känns väldigt lockande att smälla upp en attestuga och skapa ett inkomstflöde och sänka boendekostnaderna
 
sysmali
Jag undrar också hur stor chans det är att detta förslag går igenom med tanke på lagrådets sågning av förslaget.

Länken till compacthouse i artikeln ska vara http://www.compacthouse.com/
 
sysmali
Jag undrar också hur stor chans det är att detta förslag går igenom med tanke på lagrådets sågning av förslaget.

Länken till compacthouse i artikeln bör vara http://www.compacthouse.com/
 
Vad är haken med att detta gick igenom så fort? Om två år när alla är klara kommer nästa lag - intvingandes att ta in inneboende om man har utrymme för det möjligtvis?
 
Mikael_L
Nä, men redan nu har avdragsreglerna för inkomst av privat uthyrning förändrats så man får behålla betydligt mer av hyran som flyter in.

Jag anar en strategi ... ;)


Frågan är väl om det möjligen återgår till högre skatt om något år alt med annan regering.
 
Jag tycker det är ett utmärkt förslag :D
 
...
 
Det är fantastisk förslag! Klart man ska få bygga på sin egen tomt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.