Att gröna tak är vackra, det är vi nog många som tycker. Men gröna tak är bra på andra sätt också. De är bra för miljön när de avger syre och äter upp koldioxid. Det bidrar till att isolera taket, främst på sommaren. Dessutom skyddar det underlaget och tätskiktet. Läs mer om gröna tak i artikeln om Sedumtak.

Du kan läsa blogginlägget här: Vi njuter och mår bra av gröna tak
 
Wow, det var jättefint. :)
Lägger till den i inlägget också så att ingen missar det.

Gillar havet, men det är ont om pengar i madrassen ...
 
Hej,

Jag byggde en farstukvist vid lantstället häromåret och anlade ett sedumtak på eget bevåg. Jag började med att spika fast takpapp på råsponten, skruvade sedan fast s.k. platonmatta med rostfria skruv och, för ändamålet avsedda, gummipackningar. Sedan limmade jag fast kokosmatta som bl.a. används för att förhindra erosion när man bygger damm osv. På detta lade jag sedan ett tunt lager (3-4 cm) sandblandad jord.

Taket har en lutning på 19 grader och det tog sig väldigt bra och ser ut så här på somrarna: http://oi59.tinypic.com/epfz0g.jpg

Enda lilla problemet är ytan som ligger under husets takfot. Där blir det tyvärr lite för torrt och kalt. Men en lösning är att lägga ett tunt lager sten som dekoration istället.
 
Här har ni en bild från mitt köksfönster. Fem av husen intill har grästak. Här på Färöarna är det mycket vanligt på alla typer av hus, både gamla och nya.
 
Mycket läckert, Lantern. Men man saknar blåregn ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.