Fler och fler uppskattar ett platsbyggt kök. Känslan och hantverket är svårt att få från en vanlig kökstillverkare, om man inte väljer en tillverkare i det högre prissegmentet som Lidhults eller Kvänum. Kanske anlita en arkitekt som ritar och en finsnickare som bygger på plats, det kostar också oftast skjortan.
Därför har smarta och händiga konsumenter hittat ett sätt att få samma sak till ett betydligt bättre pris.

Du kan läsa blogginlägget här: Trend: Köpa stommar på Ikea och låta annan bygga luckorna
 
Vet inte om jag själv skulle valt lågbudgetstomme om jag lagt så mycket tid på luckorna.
 
Var har du sett en trasig stomme? Det enda som slits är väl att det vita som blir skitigt med tiden och det händer alla tillverkare.
 
Det är ju ingen vidare stabilitet i grejerna, samt kvaliten på gångjärnen lämnar att önska
 
Har du ingen stabilitet har du nog monterat skåpen fel. Samt att kvalitén på gångjärn är samma som flera andra tillverkare som tar mer betalt. Men visst, gamla IKEA-köken var bättre än det nya systemet på den punkten.
 
Var har du sett en trasig stomme? Det enda som slits är väl att det vita som blir skitigt med tiden och det händer alla tillverkare.
 
Inte ens den billigaste köksleverantören har det minsta problem med stabilitet på en korrekt monterad stomme, du har helt fel. Angående gångjärn så har alla kökstillverkare jag har byggt med (inte minst ikea) utmärkta gångjärn. I Ikeas fall var det tidigare Blum och numera Hettich tror jag. Kvaliten på gångjärnen i deras fall lämnar inget att önska.
 
Men vaddå "platsbyggt"! Min bild av platsbyygt är att stommarna anpassas till förutsättningarna i rummet och byggs på plats. Dvs lämpligt/nödvändigt i ett rum med konstiga vinklar och hörn!
Det som beskrivs här är snarare ett mycket bra sätt att designa luckorna och utseendet i köket själv om man inte hittar luckor från IKEA som uppfyller ens önskemål.
 
Jag har själv gjort detta med en av ovan nämnda leverantörer och tre år senare ser mitt kök fortfarande fantastiskt ut. Jag var själv och kollade på fabriken där luckorna tillverkades och lackerades.

Mitt kök ser ut och känns som ett kök för minst 200´medan det i själva verket inte ens kostade hälften (ink vitvaror). Visst så kunde man inte få Faktum stommarna i annan färg än vita invändigt, men who cares. För övrigt så är själva stommarna en marginell kostnad. Någon hundring per st så själva skelettet i ett normalt ikeakök kostar sällan mer än 10´.

Allting passade helt perfekt. Passbitar och lister felade inte en millimeter. Efter att ha monterat stommarna så tog det bara någon timme att montera alla luckor, lådfronter och justera in gångjärnen (som även ingick).

Jag kommer alla dagar i veckan att göra om detta i mitt nästa kök (nu är det dags för vill). Spännande att se om nya ikeastommarna är lika bra eller om man får köpa någon annan variant.
 
De nya stommarna finns ju dessutom att få i svartbrunt om man hellre föredra detta.
 
Håller på att bygga ett nytt kök. Men pg av den lite udda runda formen passar inte standard 40, 50, 60 eller 80 breda stommar, så jag har snikrad dom själv. Lite svarare blev det med lådårna. Svensk tilllverkade, måttanpassade lådor skulle troligen kosta en förmögenhet, så jag valde att göra dom själv också.
Pga bra erfarenheter med vår gamla Ikea kök med Blum beslag., använder jag deras tändembox byggsats. Bra och stabilt!

http://so-handel.de/product_info.ph...mbox-auszugsystem-schubkasten-grau-500mm.html
 
C
Ingen tvekan om att jag skulle förse mina cirka 10 år gamla IKEA stommar med hantverksmässigt gjorda nya luckor..

Men de nya IKEA stommarna, som kom för nåt år sedan...aldrig

IKEA grejorna var kvalitetsmässigt bra, t.o.m. mycket bra på 80 talet.lite sämre senare o nu inte alls bra... Gudskelov hann vi få in det senaste köket,för två år sedan, innan det nu nya köket kom...Urvalet av luckor av trä t.ex. var då synnerligen begränsat,o kvaliteten inte bra,träet lyser igenom färgen...

Vi har två kök igång o snart ett tredje men det blir inte IKEA
 
carra skrev:
Ingen tvekan om att jag skulle förse mina cirka 10 år gamla IKEA stommar med hantverksmässigt gjorda nya luckor..

Men de nya IKEA stommarna, som kom för nåt år sedan...aldrig

IKEA grejorna var kvalitetsmässigt bra, t.o.m. mycket bra på 80 talet.lite sämre senare o nu inte alls bra... Gudskelov hann vi få in det senaste köket,för två år sedan, innan det nu nya köket kom...Urvalet av luckor av trä t.ex. var då synnerligen begränsat,o kvaliteten inte bra,träet lyser igenom färgen...

Vi har två kök igång o snart ett tredje men det blir inte IKEA
Det har varit en hel del negativ kritik mot IKEAs nya kök men jag har hitills inte hört att någon skulle vara kritisk till kvaliten på själva stommarna. Har du egen erfarenhet? Vad är det som har blivit sämre kvalitetsmässigt med IKEAs stommar sen det nya köket kom förra året?
 
C
Som du skrev, det har skrivits mycket om IKEA kök, ja jag har klämt o tittat o dragit i lådor o dörrar allt för att bilda mig en uppfattning av de i köket ingående "trädelarna" plast i socklar, vilket skämt, var det på 70-80 talet man hade socklar o foder av plast?Jo vi hade det också :(illa nog med plastfötter till skåpen ,men det var i alla fall "träsocklar" senast... Stommarna med metall ja,ja, allt är nog skrivit av den av Moderatorn varnade Ts skaparen det
köket är inget att ha för mig i alla fall, metall så att man knappt kan flytta stommarna etc.etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.