Snickaren är klar med stomresningen av husbygget. Jippi! Efter noggrann genomgång hittade jag bara två grejer som jag vill att han kollar på, ett fönsterfoder som är lite kort och svikt vid en av dörrarna. I övrigt tycker jag att allt ser kanonbra ut och snart kan jag äntligen sätta igång med mitt älskade kök.
Har även haft ett företag här som fuktmätt, och allt såg bra ut.
Vita hängrännor med mera kommer upp först till våren när husdelarna är målade

.

Du kan läsa blogginlägget här: Vad är det för fel?
 
Jag antar att endast den ena blandaren (badkarsblandaren) är av termostattyp?
 
K
Jag tycker att det verkar som att det byggs upp ett tryck när du inte ha på vattnet som sedan sjunker när du slår på det. Tydligen så orkar din pump inte riktigt att hålla trycket uppe när du spolar kontinuerligt.
 
Om Elina har eget vatten (och därmed pump), är det då inte så att hydrofortanken har lite lite luft i sig?
 
Är det hydroforen det är fel på då? Den står på 4 bar som den brukar :eek:

Kallebo skrev:
Jag tycker att det verkar som att det byggs upp ett tryck när du inte ha på vattnet som sedan sjunker när du slår på det. Tydligen så orkar din pump inte riktigt att hålla trycket uppe när du spolar kontinuerligt.
 
Mycket riktigt, jag har eget vatten och hydrofor. Kan det vara det som är fel? Hur kollar jag det?
phl skrev:
Om Elina har eget vatten (och därmed pump), är det då inte så att hydrofortanken har lite lite luft i sig?
 
Jag skulle också vilja kolla hydroforen.
Det kan vara luftbrist, det kan vara punka på luftbälgen i hydroforen (men då tycker jag att pumpen borde gå hela tiden).
 
Y
spola medan du kollar på tanken... går pumpen väldigt ofta eller konstant så är det inte 4bar ihop med luft utan bara vatten vilket är fel... pumpen ska gå sällan.

kan ju pilla på ventilen med och se om det kommer ut vatten..
 
Jag hade samma fenomen när jag flyttade in i vårar hus. Det var brist på luft i hydrofonen som var orsaken. Då byggdes tryck med bara vatten åtgärdades med att tömma hela och sedan återfylla . Då vart det rätt luft vatten förhållande och tryck.
 
Har du hydrofor eller hydropress ?
 
Jag tycker du ska kolla att både kall och varmvattenkranarna är fullt öppna när de kommer ut från väggen. Eller att det är fullt öppen vid ev koppling på vägen
 
Om det är hydrofor, så åtgärdar man för lite luft genom att tömma den helt och sedan sätta på pumpen så att den bygger upp tryck. Med hydropress fyller man med luftpump, på samma sätt som när man pumpar luft i bildäcken. Det brukar finnas en sådan ventil på hydropresstankar.
 
Jag hade liknande problem. För mig var problemet att när jag satte på vattnet var det bra fart för att sedan direkt bli dåligt flöde.
Det visade sig att något geni hade ersatt huvudkranen på huset med en kran med ett 5 mm stort hål. När jag bytte den hade jag hur bra flöde som helt.

Kolla om det kan tänkas finnas någon strypning på flödet någonstans.
 
Hade samma problem för 1 år sen och det var igenkalkad vvb (utloppet) som var boven i dramat , konstigt nog påverkade detta både kallt & varmt vatten ?! kan vara värt att kolla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.