Jag gillade gårdagens avsnitt av Husdrömmar (också). De byggde ett stort och flott hus, men det var ändå helt vanligt på något sätt. De använde inga speciella byggtekniker, konstruktionsmässigt var det ett vanligt trähus som de byggde i lösvirke.

Du kan läsa blogginlägget här: Gårdagens Husdrömmar var vanliga
 
Entreprenören gick inte i konkurs, det var ett dotterbolag. Bygget blev inte försenat, entreprenören sa november dom flyttade in vid Lucia. Det var familjen som hade ett orealistiskt hopp om att det skulle vara färdigt i september.
 
Min största undran var- hur har en vanlig medelinkomstfamilj råd med en 9 miljonersvilla?! Hon var ju säljare på ett resebolag och han inköpschef för kommunen- inte kan de ha några himlastormande löner. Dessutom med 4 barn... kunde de ens betala för första amorteringen av lånet tänker jag??
 
Bara design, ingen teknik i programserien. Hur uppfördes huset? Hur ser energikalkylen ut? Hur klarade man tillgänglighetskraven med kök på andra våning? Hur vettigt är det att bygga en 9 miljoners hus i ett område som mer passar för 4-5 miljoners hus?
 
Bygger en "vanlig person" hus för dryga 8 miljoner?
 
Jag hoppas ngt avsnitt följer ett mer normalt bygge. Jag hade uppskattat att veta tomtpriset reso husers kostnad, då kan man lättare se framför sig ett bygge i " sin stad".
 
Området i Täby där de byggde var nog inte ett 4 miljoners område, snarare 6-8 milj. Har själv tittat en del där.
 
De sålde ju sitt förra hus som låg i närheten, vem vet, de kanske fick 5 miljoner för det?
 
Ja, i Stockholm är det ju nästan en förutsättning för bra boende att man sedan unga år gör "bostadskarriär".
 
Hur kan stockholmssvenssons köpa lägenheter i innerstan för 6-8 miljoner? Det kallas bostadskarriär och även vi har gjort en sån. Börjar med något litet som sen gett avkastning för att kunna köpa dyrare. Vi har gjort två miljonvinster på hyresrätter som ombildats. Det är inget man kan göra i glesbygden och där behöver man heller inte betala obsena priser för sitt boende. Jag svarar ja på frågan om en "vanlig person" bygger hus för 8 milj om den vanliga personen gjort en bostadskarriär som många stockholmare gjort.
Det är helt sjuka priser ja, men folk betalar dem ju?!
 
Tråkigt att se när stommen stod i spöregnet och ändarna på syll och stående reglar sög fukt så det står härliga till. Lär bli väldigt många timmar med avfuktare för att få ordning på det. Eller så skiter man i det?
 
Såg som sagt lite otrevligt ut med en plaskvåt platta med mättad syll rakt på.
Skulle vara kul att veta vad det är för uppvärmning samt ventilationssystem i huset.
 
kontorsråttan
Nu sas det rakt ut att fokus ligger på hur det är att bygga ett hus, inte hur man bygger, eller hur man kan bygga.
Ser fram emot nästa avsnitt med ett "eko hus" vore lite intressant om det var lite fokus på hur & varför på husnivå.

Och till Marlen, i förra tråden om detta program efterfrågades vad som skulle följas upp, lite part i målet är jag dock men jag tycker mig utläsa att livstidsanalys på miljöpåverkan & energianvändning vore intressant.
(eller har jag missat uppföljningen)
 
Snyggt hus men jag är tveksam till två saker, den första är takterassen, den kommer förmodligen inte användas så mycket. Sen skulle jag saknat direkt kontakten med trädgården när man lägger kök och vardagsrum på plan 2. Visserligen hade dom en stor terass men åtminstone jag gillar när man kommer direkt ut från kök till altan/trädgården
 
Har två kommentarer. Kök på övre plan klarar inte kraven i PBL om man inte mörkat något med tillgänglighetskraven.Känt ärju även, med tanke på regnet, att mögelangrepp kommer efter ett par dagar i stående vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.