Nu tycker jag att vi fredagsmyser med att titta på ett intressant hus. Om det inte vore för att jag nyss haft ett hus av Pål Ross som Månadens arkitektritade, så hade jag gjort det här huset till i den artikelserien.

Du kan läsa blogginlägget här: Nästa generations lågenergihus i Haninge
 
De har överdimensionerat solvärmesystemet. Det ger ca 4400 kWh per år vilket sannolikt kommer ge ett överskott om de inte har ett totalt tappvarmvattenbehov på ca 8800 kWh per år i huset. Någon annan värmeanvändning har de sannolikt inte under sommaren.
 
Jag kom ihåg första gången jag såg Ross hus ca 2000 då var det banbrytande, nu har lman sett de runda formerna och undrar när nåt nytt kommer. Man skall dock ge en eloge för lågenergihus
 
Ross gör vackra men ineffektiva hus. Krävs mer golvyta för att få in samma mängd möbler med så komplexa rumsformer och mantelytan på huset blir väldigt stor så då krävs det tjockare väggar för att uppnå samma energiförbrukning som ett kvadratiskt eller rektangulärt hus. Dock är det väl så att man köper inte ett Ross-hus för att det ska vara energieffektivt utan snarare för man tycker de är vackra.
 
Vackert hus & kök, älskar runda former!
 
Hemmakatten
Betong är inte ett speciellt miljövänligt val.
 
rickardg skrev:
Krävs mer golvyta för att få in samma mängd möbler med så komplexa rumsformer och mantelytan på huset blir väldigt stor så då krävs det tjockare väggar för att uppnå samma energiförbrukning som ett kvadratiskt eller rektangulärt hus. Dock är det väl så att man köper inte ett Ross-hus för att det ska vara energieffektivt utan snarare för man tycker de är vackra.
Jag tror inte att svensken i gemen ställer alla sina möbler längs väggarna? Att det ska vara svårt att möblera i ett "runt hus" stämmer inte. Dessutom är ju radierna rätt stora och det finns innerväggar som är raka också. Det är i stort sett bara sängar som behöver längre väggar och där man vill ha en vägg att ställa sängen mot.
Sedan det andra. Ta en cirkel med arean 10m2 och sedan en kvadrat med arean 10 m2. Ta rumshöjden 2,3 m. Räkna nu omslutande area.... Jaha?! Men det skulle ju bli tvärtom sa du? Nej mantelytan blir mindre mycket riktigt. Dessutom upplevs det runda rummet som större än kvadraten. Diametern på cirkeln är nämligen längre än breddmåttet på kvadraten. ;)
 
Hmm, ortogonal placering i förhållande till väggarna trodde jag var det vanligaste men jag känner nog mest tråkiga människor ;)

Det var komplexa former (innehållande konkava ytor) jag hade synpunkter på då ross-hus ofta har konkava ytor, ett barbapappaformat hus får större mantelyta per m2 golv än ett normalt rektangulärt hus som i sin tur har större mantelyta än ett cylinderformat hus med samma höjd som diameter som är den optimala formen för ett hus, dock har jag brukat förespråka mångkantiga hus för möbleringens skull i diskussioner om energieffektivitet. När man har så pass tjocka väggar blir omkretsen på huset extra viktig då det går åt stor andel av den ofta mycket begränsade byggytan att ställa väggarna på.
 
undine
Jättesött hus, jag tänker lite på Mumintrollens hus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.