Vi behöver bygga fler småhus. Dessutom måste vi bygga dem billigare än vad som är fallet för dagens nyproducerade småhus, om någon ska ha råd att köpa dem.
Närmare bestämt behöver vi bygga 1 379 545 småhus om alla som vill bo i småhus ska få göra det.
Så här kom jag fram till dessa fantastiska fakta:

Du kan läsa blogginlägget här: Hjälp! Vi behöver bygga 1,4 miljoner småhus - billigt
 
Mikael_L
Amen !
 
Trolla fram tomter är ju inte alltid så lätt. Mer förorter i så fall.

Sen priset. Ja bygg ett hus där du själv planerar inköp av matrial och kör på löpande arbete istället för fasta priser så sparar du hundratusentals kronor.
Varför bygga ett hus med fast pris? Det enda man behöver vara orolig för kostnader som skjuter i höjden är markarbete. Resten av arbetet är ju solklart. Varför ta ett fast pris med en massa tillägg?
 
BigR
Norrland avfolkas. Flytta ner billiga hus från norrland. Tyvärr kan man inte flytta dom fina tomterna.
 
En stor del av problemet är att regeringar, både höger och vänster, har under 50 år fört en aktiv politik för att döda landsbygden. Resultatet är att alla ska in och trängas i städerna, det är endast där det satsas och endast där det går att bedriva verksamhet. Det finns hela byar med tomma hus utanför storstäderna, men ingen service och inga jobb ser till att de förblir tomma.. Det saknas politisk vilja att satsa på landsbygden.
 
Vilken gullig och missriktat idé. Ponera att man på något sätt kunde översvämma marknaden med detta ”folkhus” till massorna. Vad skulle hända med den befintliga fastigheterna? Tänk dom som sparat och gnetat ett halvt liv (och dessutom med ett massivt lån på banken) äntligen får köpa sitt fina hus i Bromma utanför Stockholm för en sån där 7 milj. Plötsligt poppar det upp ”lågprishus” Bostadsmarknaden skulle kollapsa och med det skulle banksektor ryka sen är karusellen igång med räddningsaktioner som måste betalas av skattebetalarna – Nej, tanken är kanske god med detta är svammel. Sen när är ett småhus en mänsklig rättighet?
 
Sen när är det en mänsklig rättighet att ens hus skall behålla ett artificiellt högt värde?

Däremot finns det vissa metodologiska problem med detta inlägg, som jag antar inte är särskilt seriöst från början. Ett första steg mot en rimligare siffra är väl att ta reda på hur många som bor i ett genomsnittligt småhushushåll, då det antagligen bor färre i lägenheter i snitt.
 
jonmo: Jag har vägt in hur många som bor i ett genomsnittligt småhushusåll. SIffran är 1,98 invidivider per hushåll.

Det är naturligtvis inte jätteseriöst, men det ligger ändå rätt mycket sanning i det. Det ska få dig att tänka efter och kanske komma med lysande idéer till hur vi kan göra det enklare för människor att bygga eget hus till ett överkomligt pris.

Helt klart är att det behöver byggas fler hus i storstadsregionerna där många vill bo. Tänk också på att livslängden på ett genomsnittligt hus beräknas till 50 år. Och att folkmängden hela tiden ökar.
 
Problemet är ju förstås att om alla, speciellt i storstäderna, skall bo i småhus så blir det inga storstäder och de i ytterkanterna får resa ett par timmar för att pendla in till stan. Höghus är mer yteffektiva.
Skälet till att tomter är så dyra nära stan är ju just att det inte finns bra byggbar yta tillgängligt jmf med efterfrågan :)

Billiga småhus finns det faktiskt gott om - det finns andra problem med att bo i norrlands inland dock - tex jobb :)
 
Tomterna i Stockholm är inte billiga... Det såldes en hyfsad tomt på ca 900kvm i Älvsjö för några veckor sedan... slutpriset landade på 3,5 mille!?!? Helt vansinnigt
 
Det finns inte tillräcklig vilja hos våra politiker för att verkligen pressa byggpriserna. Ska priserna ner måste man faktiskt ta bort några krav och det finns många som går att ifrågasätta. Vi har världens högsta energikrav på hus, krav på fristående KA, krav på handikappanpassning av alla hus, krav på hur mycket dagsljus som måste få komma in osv...ALLT är reglerat och det kostar pengar.

Man skulle kunna tycka att endast bärighet, el och brandkrav som har direkt koppling till säkerhet borde staten bry sig om. Men staten är klåfingrig och ska styra i detalj. Så länge man inte är beredd att göra något för att pressa kraven, kommer byggkostnaderna vara höga.
 
Marlene:
Ok, då ber jag ursäkt. Jag tolkade det som att det var för alla hushåll, inte småhushushåll.

Men jag tycker att det är lite farligt att lita på den typen av undersökning. Frågan man svarar på är inte "hur vill du bo givet kostnaden?", utan "hur vill du bo oavsett kostnaden?". Det är intressant att föra över den typen av fråga till andra sammanhang. "Vilken bil skulle du vilja köra?". "Skulle du vilja ha ett fritidshus?".

Sedan håller jag med om att det är för dyrt att bygga. Jag har inte fördjupat mig i ämnet eftersom det inte är relevant för mig i närtid. Dock har jag fått uppfattningen från folk i min närhet att det definitivt är för mycket krångel i byggprocessen. Släpp bygglovskrav på fler grejer, och släpp även andra krav är mitt recept. Ta även bort rot, så att folk får betala vad det faktiskt kostar att bygga.
 
BigR
Proppa in tomter i Görväln, Grimsta, Viksjö och Järvafältet så folk får plats att bygga lite hus norr om Stockholm. Dammsug glesbygden på flyttbara villor och ställ upp dom dår. Ska man ha lite skog får man väl ta Priusen till grönskan om man ska bo i Sthlm.
 
Tiden från plan till bygge är i Sverige cirka tio år. I Tyskland är motsvarande tid cirka två år. Om vi skall få något byggt så är det nog dags att sätt full fart nu!
 
Det är ju som några varit inne på ett problem att husbyggnation är så styrt idag. Hade man fått uppföra hus med något lägre standard på vissa aspekter (dock inte säkerhet) så hade fler haft råd att bo i hus.

Detsamma kan även appliceras på flerbostadshus. Hade det fått byggas lägenheter med något lägre standard hade det också byggts fler hyresrätter. En nybyggd hyresrätt har ju i princip samma standard som en nybyggd bostadsrätt idag. Det säger ju sig själv att det inte lönar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.