Du måste komma överens med hantverkaren om vad han ska ta betalt för materialet innan han sätter igång, annars kan det bli hur dyrt som helst, eller hur jobbigt som helst när du måste bråka om det i efterhand. Se bara på det här fallet som hamnade hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Du kan läsa blogginlägget här: Hantverkares materialpåslag +400% OK?
 
Men om nu företaget har en webshop med samma artiklar som deras installatör har installerat, så är väl detta så nära som möjligt att kunden har informerat sig om priserna i förväg?
 
Ja, jag håller med andersmc, om inte företaget informerat om att det är något annat än de på hemsidan angivna priserna som gäller, så borde de gälla, kan man tycka.
Visst kan en hantverkare ha andra omkostnader än en butik, som ARN resonerar, men nu handlade det ju om ett och samma företag, då är det inte fråga om olika omkostnader.
 
Några procent kan de väl få lägga på för att de lastar in prylarna i bilen och kör hem dem. Men då skall de inte ta betalt för lastningen av bilen med reguljär timtaxa.
 
Var på brädgården igår, köpte 8,2x300 skruv. Pris hel förpackning 1300 50 st skruv. Behöver endast 26 så jag fick öppna paketet. Prutade lite, 470 kr, jag sa att bättre kan du och det slutgiltiga priset blev 380 kr.

Se till att förhandla om priset, det lönar sig.
 
Jag provade att göra samma sak på ICA, skulle bara ha 6 grillkorvar så jag öppnade paketet och tog det jag skulle ha, sedan prutade jag i kassan....... :)
 
blackadder, va bra!
Hoppas du får köpa grillkol i lösvikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.