Visst hade det varit bra om man hade kunnat bara trycka på en knapp i telefonen och så spelas samtalet in?
Ibland skulle det ju faktiskt behövas, inte minst när man får muntliga uppgifter av en hantverkare om vad byggprojektet ska kosta, vad som ska ingå och hur lång tid det ska ta.

Du kan läsa blogginlägget här: Tips: Spela in samtalet med hantverkaren
 
Det är sant att man utan att fråga får spela in ett samtal där man själv är med som ena parten. Däremot inte att spela in andras samtal (då blir det buggning).
 
Lysande tips. Inför kontraktskrivningen med vår hussäljare/entreprenör så spelade jag in samtalet då vi gick igenom en massa frågor som vi hade på kontraktet och detaljerna. Syftet var egentligen bara att slippa komma ihåg eller missa något när jag skulle gå igenom det senare, men i efterhand så var det guld värt att kunna bevisa vad som egentligen sagts och vad han lovat när han plötsligt tappat minnet och/eller påstod att han aldrig lovat vissa saker.
 
Martin_B
Är det inte så att man bara får spela in samtal på analogt medium? Tror ej man får spela in digitalt.
Fast man kan ju kopiera över till analogt i efterhand. :) ...en nödlösning hehe
 
Helt rätt Martin, digital inspelning är inte tillåten så att göra det på telen / diktafon (digital sådan) är inte ok. Hur konstigt det än må tyckas var så är det så , lagstiftningen har inte hängt med i tekniken.
Kan ju dock fundera på hur stor roll det skulle spela i ett ärende är båda kommit överens om att det skall spelas in.
 
Har iallafall ett tillfälle då jag hade sparat mycket nattsömn på att göra just det. Bra tips!
 
Jo, numera är digital inspelning ok, om du gör det endast för privat bruk.
 
Men har det någon betydelse i tingsrätten Om!! hantverkaren säger att det "är inte jag som pratar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.