Åsa Lund
Programmera klipparen att klippa på natten så är det garanterat säkert för både hundar och ungar!
På samma sätt som man måste lära barn hur man umgås med hundar måste man lära dem att man aktar sig för klipparen.
Vi har sagt till våra barn att i första hand ta ett steg åt sidan, annars ska de "visa rumpan" för klipparen. Dvs de ska stå still, med fötterna ihop, vända med rumpan mot klipparen så den studsar mot hälarna. Vi bedömer det som högre skaderisk om barnen springer iväg från klipparen och skulle råka snubbla/trilla.
 
Småland2009 skrev:
Vidare så är det lite lustigt, vi skaffar robotgräsklippare just för att vi ska få tid över till annat. Det slutar med att vi bevakar barn och husdjur som hökar för att de inte ska skadas av produkten som skulle göra det så mycket enklare för oss. Lite kontraproduktivt i mitt tycke och handen på hjärtat, vem sitter och har benkoll på hundar, katter och barn hela dagarna? Är inte tanken med en tomt att vi ska kunna släppa våra djur och barn fritt?
Vi är ju några stycken som har äldre barn som både klarar att hantera en robotklippare och dessutom inte går ut frivilligt. Och inte har några hundar, och om klipparen ger grannskapets katter en minnesbeta så är det bara ett plus! (Ingen risk dock. De håller sig på behörigt avstånd.)
 
Underbar diskussion om dessa livsfarliga gräsklippare (stackars Molly!) men personligen tycker jag det är ganska avkopplande att traska runt 1 timme med gräsklipparen där hemma.
 
Livsfarliga? Hur många har mist livet pga robotklippare?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vi är ju några stycken som har äldre barn som både klarar att hantera en robotklippare och dessutom inte går ut frivilligt. Och inte har några hundar, och om klipparen ger grannskapets katter en minnesbeta så är det bara ett plus! (Ingen risk dock. De håller sig på behörigt avstånd.)
Absolut är det så, men lite utanför sin egen situation kan man ju tänka.
 
lycksalig skrev:
Låt roboten arbeta under de tider då det vanligtvis inte finns vare sig barn eller husdjur i trädgården. Nattetid till exempel. (Men se då till att ha en klippare som klarar av fuktigt gräs och inte "kleggar" igen.) Då slipper man olyckor i form av skärskador. Vad gäller åsknedslag så kan man ju dra ur kontakten såväl på robotklipparen som till modem och annat...
Hm, är det inte rätt hög stöldrisk på klipparna? Att låta dem gå om natten är väl nästan lika med att ställa dem utanför sin egen infart med lappen "Varsågod!" nedplitat på dem?
 
AndersG skrev:
Livsfarliga? Hur många har mist livet pga robotklippare?
Tanken om att jag var sarkastisk slog dig inte alls?
 
Åh... Sorry, nej :) Ironi är ett svårt verktyg.
 
AndersG skrev:
Åh... Sorry, nej :) Ironi är ett svårt verktyg.
Jo.. speciellt i skriven form :)
 
Småland2009 skrev:
Hm, är det inte rätt hög stöldrisk på klipparna? Att låta dem gå om natten är väl nästan lika med att ställa dem utanför sin egen infart med lappen "Varsågod!" nedplitat på dem?
Det kan nog stämma att dessa klippare är stöldbegärliga. Kan vara bra att kolla med sitt försäkringsbolag om de ingår i hemförsäkringen, eller om någon annan försäkring behövs. Men många modeller är idag utrustade med stöldskydd, larm, PIN-koder och annat som skall försvåra det hela för en tjuv. Sen är de ju inga lättviktare heller.
För egen del så har vi insynskyddad tomt, så risken att någon med allt för långa fingrar skulle se den är liten. Dessutom har vi en hund som låter som en dödsmaskin när det kommer någon. (Världens snällaste Golden retriver, men ljudet kan bedra.)

Får jag välja mellan risken för stöld och risken att någon i min familj skadas så väljer jag det förstnämnda utan minsta tvekan!
 
Jämför hur ett äpple ser ut efter att robotklipparen har passerat och hur det ser ut efter att en vanlig motorklippare har passerat. Risken för allvarliga skador är mycket större med motorklippare.

Känner ett par på jobbet som tappat tår av motorklippare (den ena klippte i en slänt och ramlade baklänges och drog klipparen över sina fötter i fallet). Ca två personer per år (min bedömning från nyheterna i tidningarna) dör efter att åkklippare vält. Dessa olyckor sker inte med robotklippare...
 
Jag har läst hela vägen ner och känner att vi behöver ha lite svar jag ska kolla lite på det!!

Känner ett par på jobbet som tappat tår av motorklippare (den ena klippte i en slänt och ramlade baklänges och drog klipparen över sina fötter i fallet).
Fy ***!! Vad det måste göra svin ont! men "ett par" på samma jobb råkar ut för det blir man ju orolig! Du har bara gett oss en redovisning om hur denna olycka gick till. Jag är mycket sugen på hur den andre gick till väga.

Ca två personer per år (min bedömning från nyheterna i tidningarna) dör efter att åkklippare vält. Dessa olyckor sker inte med robotklippare...
Jag tror att du har ganska rätt i din bedömning kanske t.om nån mer om året. Men dessa människor som kört ihjäl sig på sin gräsklippare har nog inte utövat gräsklippning vid olyckstillfället jag tror dom har kopplat på sitt stora fina släp och gett sig av för att fylla det fullt, så man slipper åka en gång till på den tråkiga skogsväg/grusväg ett tillräckligt stort pott hål till något av kärrans hjul. Det är min teori om hur man välter ihjäl sig med en åk klippare. Detta händer inte med roboten eller någon av dom hand-jagade heller.


STORT KRYA PÅ SVANSEN TILL MOLLY!
Inte lätt att vara glad när man har svansen i ett basebollrack

///Albert13

;)
 
Den andre på jobbet som tappat tår är inte riktigt lika pratvillig, men ryktesvägen så hade han kört klipparen på snedden (45 graders lutning) pga högt gräs och snavat varvid klipparen välte på rygg och han trampade in med foten vid ena kanten. Han har dock inte berättat detta själv...

Rörande de som fått klipparen över sig har åtminstone två fall jag läst om handlat om att de kört i slänt. Kommer också ihåg ett fall där man kört på en sten som välte klipparen (antar att det var högt gräs då). Tror också att jag läst om fall där klipparen börjat rulla, men kan inte riktigt minnas hur det skulle ha gått till...
 
Tänk på antalet i omlopp när ni börjar prata siffror. Det lär finnas ofantligt många fler vanliga gräsklippare än robotklippare och därmed bör de vara överrepresenterade i olyckorna också. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.