Fler och fler är lyckliga nog att ha en robot som klipper gräset hemma, men med det börjar också baksidorna visa sig.
En robotgräsklippare kan vara farlig för nyfikna husdjur och i juli månad kunde vi läsa om hunden Molly som fått svansen kluven av en robotklippare.
Läs mer i NWT om Mollys kluvna svans.

Du kan läsa blogginlägget här: Fler robotgräsklippare, fler olyckor
 
Hej

Hade en granne vars katt fick svansen överkörd av en bil! Klart man måste se upp med var maskinen går, den har ju faktiskt roterandeknivar under sig.

Händer ofta att det börjar brinna efter åsknedslag i närheten av hus i både el och teleutrustning.

I-lands problem!

//Calle
 
Hur kan du kalla husbränder I-lands problem?
Endast pyromaner kan hävda något sådant!
 
Han menar nog att man ska nog inte vara så orolig att det börjar brinna just för att man har en robotgräsklippare, risken är lika liten/stor ändå vid åsknedslag.
 
Om man säger så att anklaga robotklipparen för branden är ju inte helt rätt. Kan lika väl var en trädgårdslampa eller något annat strömförande som leder blixten till huset. Det är ju inte riktigt så att bara för man har en robotklippare så slår åskan ned och huset brinner upp! Det är lite mer komplicerat än så här i världen Eddie. Jag anser nog problem som har med en robotklippare att göra är ett I-lands bekymmer. Det finns så mycket annat man ska oroa sig för i sitt hus som kan börja brinna, tvättmaskin, torktumlare, tv, dator. Dessa orsakar långt fler bränder än vad åsknedslag i en robotklippare gör i svenska hem. Att kalla någon pyroman på grund av min tidigare kommentar så får man vara rätt imbecill för att inte förstå kontentan.

//Calle
 
Lärdomen är kanske att man inte ska lägga slingan för nära husväggen?
 
Har knappast någon betydelse alls. finns ingen lärdom alls i detta, blixten kan lika gärna slå ner direkt i huset, ska man låta bli att montera huset?
 
Säljer du robotgräsklippare kanske ;)
 
Nej, jag tror han försöker mota Olle i grind, innan vi får ytterligare en "sanning" som "alla vet" och som inte har någon som helst koppling med verkligheten. Det slutar med att folk kommer att gå och slå gräset längs huset med lie trots robotgräsklippare för att "man inte vill dra på sig ett blixtnedslag".

Det lär ju dessutom inte spela någon roll eftersom slingan sitter i laddstationen som är pluggad i vägguttaget. Om blixten lyckas hoppa över någon kilometer luftgap så klarar den nog slinga via laddstation, trafo till uttag och vidare in i huset om det vill sig illa. Skall man skydda sig från det så krävs det helt andra doningar än en slingflytt. Men för all del, gör som det står i manualen och dra ur kontakten om det åskar.
 
peternicklas
Det är klart att ju fler robotklippare som installeras så blir olyckorna fler. Men detta är bara löjligt. Då skulle man inte våga bo i t.ex. ett hus för att åskan slår ner och sätter eld på kanske 10 - 20 hus om året. Ska en olycka hända så gör den nog det oavsett hur man förbereder sig. Sedan kanske man inte ska ha djur och småbarn i roborklipparens närhet. Men som vanligt så gäller ju sunt förnuft.
 
Fler robotklippare borde rimligtvis minska antalet olyckor med vanliga gräsklippare. Dom ger väl dessutom oftast värre skador när olyckan är framme?
Är det verkligen säkert att antalet gräsklippningsrelaterade olyckor ökar med fler robotar?
 
Låt roboten arbeta under de tider då det vanligtvis inte finns vare sig barn eller husdjur i trädgården. Nattetid till exempel. (Men se då till att ha en klippare som klarar av fuktigt gräs och inte "kleggar" igen.) Då slipper man olyckor i form av skärskador. Vad gäller åsknedslag så kan man ju dra ur kontakten såväl på robotklipparen som till modem och annat...
 
Marlen Eskilsson skrev:
Säljer du robotgräsklippare kanske ;)
Nej, det gör jag inte. Men däremot blir man rätt trött på att en del människor tror att det alltid brinner i huset när åskan slår ner i slingan när dom läst en sån här artikel. Det är inte ens säkert att åskan slog ner i slingan, den kan ha tagit en annan väg och sen ut genom slingan lika gärna. Troligtvis hade det börjat brinna i alla fal, en blixt till synes hoppar ju mellan moln och mark och då spelar det ingen roll om det sitter en liten slinga/telekabel/kraftledning i närheten, slår blixten ned så gör den det ändå oavsett. Sannolikheten att blixten slår ner är ganska liten och inget man bör går runt och vara orolig för.
 
Jag håller med. Det går så många andra kablar in i ett hus ändå i de flesta fall.
 
Personligen så har jag hört om fler tillbud med robotgräsklippare än vanliga gräsklippare. Helt klart anekdotiskt; det vore intressant att höra om faktisk statistik.

Vidare så är det lite lustigt, vi skaffar robotgräsklippare just för att vi ska få tid över till annat. Det slutar med att vi bevakar barn och husdjur som hökar för att de inte ska skadas av produkten som skulle göra det så mycket enklare för oss. Lite kontraproduktivt i mitt tycke och handen på hjärtat, vem sitter och har benkoll på hundar, katter och barn hela dagarna? Är inte tanken med en tomt att vi ska kunna släppa våra djur och barn fritt?

Med det sagt, det verkar smidigt med robotgräsklipparna, men för egen del tycker jag det är lite skön egentid att klippa gräset. To each his own typ. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.