Jag gjorde som jag sa att jag skulle göra, ägnade en vecka av semestern åt att rensa ogräs mellan smågatsten. Eftersom jag behövde en del råd startade jag en diskussion i forumet om mitt ogräsbekämpande. Snabbt rasade det in tips om hur man bäst får bort ogräs, men också hur man hindrar det från att komma tillbaka.

Du kan läsa blogginlägget här: Så undviker du ogräs mellan plattor
 
Vi rensade mellan våra plattor förra året och lade bara på stenmjöl som vi hade över från trädäcksbygget och där växer ogräset fritt i år igen. Provade ogräsättika och det fungerade bara högst tillfälligt. Ska prova att rensa igen och lägga på salt och sådan där specialsand. Hur mycket salt måste man lägga på? Fungerar Roundup lika bra som att rensa för hand?
 
Har vänner som körde med Roundup och de sa att det funkade. Har dock inte sett det själv.

Svårt att säga vilka mängder salt du behöver. Köpte bara en stor påse (2 kg?) och fördelade på ytan. Det känns som att det var något överdimensionerat.
 
Man skall INTE bränna bort ogräs med gasol!
Med gasol skall du koka växtens blad då dör den i annat fall dör den inte och kommer tillbaks.
Du värmer precis till bladen ändrar färg och blir mörka då blir du av med växten!
 
  • Gilla
Nilla Gyllström och 2 till
  • Laddar…
Jag har använt en hyffsad mängd vägsalt, så det halvtäckte (glest) grusuppfarten. Inte ett spår av ogräs över hela sommaren :) Ingen duk under... (en miss i sig, bättre med...) Kommer göra samma sak på resterande av ställena där ogräs tittar fram eller att det är risk för det.
 
  • Gilla
alchemilla mollis
  • Laddar…
sibbsan skrev:
Kokos- och majsstärkelse då? Verkar ju fungera i Danmark iaf och känns betydligt mer miljövänligt än tidigare nämnda alternativ.
[länk]
Fungerar också i Kristianstad men de har behandlat minst två gånger i år! Och framförallt vem har utrustningen att spruta ut skummet som vill låna ut den till en villaägare?
 
Jag fick svar från Sandgaard betong som jag köpt plattorna av och dom säger att garantin faller om jag saltar. De menar att saltet förstör plattorna.
 
Våra plattor är nog 30-40 år gamla så garantier behövs inte tänkas på. ;) de ser ut som skit ändå.
 
Helt ok, jag ville nog mest flagga för risken att det inte bara är fördelar med salt.
Personligen tycker jag de fulaste plattsättningarna är de med ogräs...
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
En murare har tipsat om att hälla lite cement i fogarna. Det stelnar av markfukten som finns och håller ogräset borta.
 
  • Gilla
Primusemma och 2 till
  • Laddar…
Det är hårresande (med tanke på Naturskyddsföreningens uttalande om Roundup) att denna sajt och dess bloggare inte tar starkare avstånd än detta från dessa medel.
 
  • Gilla
Sankt Ibb och 5 till
  • Laddar…
undine
Ja detta ogräs. Jag har samma gissel med mina lite större plattor. Kommer alltid tillbaka ogräs.. :/ Har inte orkat ta tag i det. Jag går två gånger om sommaren och drar upp ogräs för hand, hade varit skönt att slippa.
 
F
Angående salt och betongplattor. Tillverkarna gillar inte det på vintern pga frostsprängningar när man saltar betongplattor. På sommarn tror jag inte det är ett problem.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.