Visst har han rätt i att det finns det alldeles för många självutnämnda experter, även på byggahus.se. Det stora problemet med olika internet-forum är att veta vilka som är verkliga experter, och vilka som bara är "tyckare".
 
Hakan

Nej där har du rejält fel!

Det är klart att det då och då framförs tokiga idéer här på Bygga_Hus-forumet,
men de blir i så fall snabbt korrigerade av folk med kunskap och erfarenhet.

Att en snickare på Bauhaus skulle ha samma kompetens inom alla byggandets aspekter som finns samlad här finns inte på kartan.
Och det har de redan visat mycket tydligt.
Finns det några instruktionsfilmer kvar som inte har dragits in än?

Vad Aschberg sedan säger saknar betydelse.
Han vet inget i sakfrågan, hans mål är endast att sälja produktioner i sitt TV-produktionsbolag Strix.
 
Krilleman
Ingen dementi om felaktiga instruktioner eller för den delen nya instruktionsfilmer som ersättning för det som tagits bort på fixartv.se.

Ska dock bli lite roligt (nästan spännande) att se hur det hela "artar sig" till slut... ;)
 
Krilleman
isolde skrev:
Saklig diskussion, speciellt det där med Ballofix. Inte kallar jag mina gympadojor för Adidas, och däcknissen frågar mig inte om han ska byta 4 st Michelin
Tyvärr inte riktigt samma sak, ballofix är ett halvdant slanguttryck som nästan alla förstår vad det är, oavsett hemmafixare som proffisionella. Kliv in på valfri Comfort-butik och fråga efter en minikulventil och du får till svar att du ska alltså ha en ballofix! Men du har absolut rätt att det är en unik tillverkare av just minikulventiler! Broen för att vara noggrann.

Sen att det är ett märke på en unik produkt är inget att hänga upp sig på, för uttrycket är så djupt rotat av alla att det aldrig kommer att försvinna.

Se det som ett exempel på lyckad produkt-utveckling av dom som kom på den, och alla andra tillverkare vill ha en del av kakan!
 
Mikael_L
Jag brukar hälla kaffe i en termos, fast det egentligen är ett varumärke.
Likaså har jag spikat upp lite masonite, trots att det är ett varumärke.

Det finns massor med exempel där ett varumärke övergått till att bli synonymt med med en viss slags produkt, oavsett tillverkare.
Ballofix borde kunna sällas till den skaran.
 
Fler exempel?
Jag är ute och åker rollerblades.
Jag tankar min bil på macken.

För övrigt tycker jag inte diskussionen om kulventiler är lika intressant som den om det ansvar man har när man går ut, som expert, och ger felaktiga råd.

Jag utgår från att gemene man är mer källkritisk mot ett forum med självutnämnda experter, än mot certifierade avlönade proffs, även om det i detta fallet borde vara det motsatta.
 
Krilleman
Men i fixartv:s fall så är han ju garanterat inte certifierat proffs.

Snarare en "martin-timellare"

Och var kommer dessa självutnämnda experter in i bilden? Är det något jag missat?
 
Ja, precis! Men formatet antyder att han verkligen vet vad han pratar om. Detta gör att gemene man sänker garden med avseende på källkritiken och gör det hela "farligare". Ett allmänt forum däremot, där vet man att det är en salig blandning mellan personer som är proffs och självutnämnda experter. Därför blir man mer källkritisk.
 
Mikael_L skrev:
Jag brukar hälla kaffe i en termos, fast det egentligen är ett varumärke.
Likaså har jag spikat upp lite masonite, trots att det är ett varumärke.
Vill inte verka tjatig angående språkvård, men just termos har vi inget annat ord för, till skillnad från Ballofix, som är just en minikulventil. Masonite är en gammal typ av träskiva, och kan inte ersättas av varken förkortningen MDF eller HDF. Någon skrev om Rollerblades. Redan någon gång på 90-talet påpekades att de faktiskt heter inlines.
Ja, en liten avstickare från fixartv, som sagt...
 
Aschberg uttalar sig om självutnämnda experter?

Det var det roligaste jag hört på länge. Glashusen bävar.
 
...fixarTV är juridiskt ansvariga för sina råd... ;)
De utnämner sig, underförstått, att vara speciallister på området...
Ingenstans såg jag referering till byggregler och bygglagar...

Byggforum är inte juridiskt ansvarig för medlemmars råd - och jag hoppas att ingen tar andra råd som "bud ord". Har sett att de flesta, precis som jag själv, beskriver vad de gjort och vilket resultat de fått - se'n är det upp till läsaren att dubbel, trippel, osv, kontrollera om de råd de läst passar till de jobb som man själv står inför (=sunt förnuft).

Om man bortser från fixarTV's högmod, så visst är det väl helt ok inslag som "tips och förslag" på hur man -kan- göra? :)
...att jag sedan -aldrig- kommer att göra som de gör, för då lär man åka på "gör om gör rätt" syndromet... :D :D :D

Njut istället av fixarTV för vad det är - Bauhaus sälj-program.
 
Jag har vänner som personligen på nära håll sett hur Aschberg arbetar så i princip skulle jag nog snarare utgå från motsatsen till allt han påstår vara sant, det blir förmodligen mer rätt än fel så ;-)
 
Det känns fel att ens mena att det går att dela upp i rätt och fel. Jag har haft mycket hjälp av de självutnämnda experterna här på forumet. Ibland får man olika bud och då är det upp till mig att välja.

Jag orkar inte titta på fixar-tv. Däremot har jag haft nytta av "så här gör snickaren" (haha) på Youtube. Bra klipp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.