Jag har beställt ett 11,4 kvadratmeter stort växthus i glas och aluminium som kommer att levereras på fredag vid lunch om allt går enligt planen. Det här med växthus är en hel vetenskap.

Du kan läsa blogginlägget här: Förbereda för växthus - skala berget
 
Du är verkligen en mångsysslare Elina (y)

Vi grävde ut ordentligt under vårt växthus och fyllde med jord (för att kunna plantera rakt i marken om vi vill), men gjorde en ram/grund av lecablock som växthuset monterades på. Vad säger din leverantör att du ska fästa växthuset i? Antar att det är lite special när du har berg under.
 
Mikael_L
Jag har jättelänge varit sugen på att bygga något på plintar på berg, så jag tycker naturligtvis att det låter som en jättebra idé. ;)

Det är verkligen ingen dålig lösning, när det fungerar.

Men frågan är väl hur växthuset ska förankras, och ska inte växthuset ha ett golv? Blir det mellanrum mellan nedersta delen av växthuset och marken?

Du borde nog starta en tråd om detta i forumet, kan jag tycka ...


Förövrigt är jag grymt avundsjuk på att du har en granne som lånar ut sin grävmaskin. :D
 
Marlen Eskilsson skrev:
Du är verkligen en mångsysslare Elina (y)

Vi grävde ut ordentligt under vårt växthus och fyllde med jord (för att kunna plantera rakt i marken om vi vill), men gjorde en ram/grund av lecablock som växthuset monterades på. Vad säger din leverantör att du ska fästa växthuset i? Antar att det är lite special när du har berg under.
Fräckt! Jag hade den tanken först men valde bergsplaceringen då det är mer soligt där och då tänkte jag först höja det men dörren skulle hamna fel i så fall. Så det blev till slut normalhögt växthus fastgjutet i berg på enklast och bästa vis. Det har nedgjutningsjärn som ska gjutas fast i plintar, men dessa kan även sågas av om jag har annan grund står det. :rolleyes:
 
Hej, ja precis det blir ett mellanrum men jag ska ha naturstenar runt för det är det jag har runt alla rabatter. Det blir dock inte mer än kanske 10 centimeters mellanrum som mest, får kanske bygga någon ram eller något som stenarna kan luta mot?
Det ska egentligen förankras genom att man gjuter fast nedgjutningsjärnen. Men dessa kan sågas av vid annan grundlösning.
Golvet tänkte jag bygga med hjälp av en markduk och sedan fylla upp med lite bös och avsluta med exempelvis stenmjöl 0-8 med plattor på.

Ja jag ska nog faktiskt starta en tråd, superbra idé! Länkar till den här när det är gjort. :rolleyes:

Mikael_L skrev:
Jag har jättelänge varit sugen på att bygga något på plintar på berg, så jag tycker naturligtvis att det låter som en jättebra idé. ;)

Det är verkligen ingen dålig lösning, när det fungerar.

Men frågan är väl hur växthuset ska förankras, och ska inte växthuset ha ett golv? Blir det mellanrum mellan nedersta delen av växthuset och marken?

Du borde nog starta en tråd om detta i forumet, kan jag tycka ...


Förövrigt är jag grymt avundsjuk på att du har en granne som lånar ut sin grävmaskin. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.