Elen var ju en sak. Badrummet tyckte jag var värre. Patetiskt att ens försöka om man vet att man inte kan? Varför? Gillar dessa msk att driva rättsprocesser eller varför? Varför?
 
Lite förvånansvärt är det måste jag säga att det i artikeln inte nämns att man bör kolla med både ARN och Kronofogden innan man anlitar en entreprenör.
Man får som regel svar på en dag eller två från dem, och det borde vara standardförfarande för alla, tyvärr.
 
Patrik_Hedgreen-circle.png, ok då 15 cm men jag talar inte om några möbelspottar utan halogen med belysning i, ej dekorationslampor.
http://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-infallnadsburkar
Såg även en instruktionssnutt på Youtube där montören fyllde mellanrummet med skum och tryckte in spotten. Hoppas ingen följer dessa instruktioner.
 
Jo, jo, men nu var det ju inte vanliga spottar och därmed ej relevant till vad jag skrev om programmet.
Möbelspottar 20W är väldigt vanligt att fälla in vid badrum och köksrenoveringar p.g.a. sin låga inbyggnadshöjd.
 
O
Den här senaste disskutionen är kanske ett bra exempel på varför elektriker ska besiktiga elen och besiktningsmännen sina saker....

En elektriker har mycket bättre koll på det elektriska... förhoppningsvis...
Just när det gäller tjafset om spottarna så litar jag på Patrik stenhårt...
Andra saker är säkert så att seniorkonsult är mycket bättre på....
 
Odjuret skrev:
Den här senaste disskutionen är kanske ett bra exempel på varför elektriker ska besiktiga elen och besiktningsmännen sina saker....

En elektriker har mycket bättre koll på det elektriska... förhoppningsvis...
Just när det gäller tjafset om spottarna så litar jag på Patrik stenhårt...
Andra saker är säkert så att seniorkonsult är mycket bättre på....
Precis! Det är en anledning till varför det finns både besiktningsmän och elbesiktningsmän. Att döma ut fel p.g.a. okunskap är ju inte bra, framförallt inte på kvällsTV.
 
BigR
pappskallen skrev:
Byggis1976 skrev:
Tycker det är fantastiskt av TV4 att göra denna samhällstjänst.

Men snälla....... Det här går ju att dra upp inom varenda bransch, bilförsäljare, mäklare, nöt/hästköttsförsäljare, restaurangägare, smslånsnasare osv. osv. osv.

Det är konstigt, men en röd tråd verkar ju vara företag med förgreningar ner i östeuropa på ett eller annat sätt (iofs. baserat på tidigare avsnitt då jag lägger min tid på annat än denna typ av vinklade snyftprogram) samt att få verkar ha valt hantisar som varit länge på orten med gott renome´ , nä billigt och sabbt ska det vara.

Har lite inside om något avsnitt och där var ägarna också duktigt insyltade och hade gjort många fel i upphandlingen men om detta nämndes inget dock.

Så samhällstjänst...... nä kom in i matchen och sluta tro på allt du ser.

Dessutom: lyssna gärna på Kalibers dokumentär i P1 om byggföretagens/tvbolagens egna kunnande om lagar och regler kring säkerhet/arbetsmiljö mm. Skrämmande. Och med tanke på det så är ju deras förtroende urholka sedan länge.

Men jag håller med ditt första stycke. Det går att dra upp fler exempel. Så gör MER program som hänger ut oseriösa, okunniga, fuskande eller kriminiella som gömmer sig bakom en affärs/tjänsteverksamhet. Oavsett om det är hantverkare, bilmekaniker, plastikkirurger eller näthandlare som säljer systemkameror.

Svineriet bland hantverkarna blir inte mindre allvarligt för att det finns andra som är lika oseriösa. När jag tog in offerter på helrenovering av badrum fick jag till sist in EN enda som verkade seriös. Jag tror jag hade dialog med ett tiotal. Några kom aldrig trots avtalad tid. Andra var uppenbart okunniga men försökte dölja det och ljög uppenbarligen om EL-/vattenbehörigheter. Samtliga hade tagit i rejält med priserna, några föreslog fusk med ROT. Hittade offerterna efter ett par år och hittade inte något företag, dom hade kursat eller försvunnit.

Nä tomtar som går omkring och pratar om "mitt drömbadrum" knackar på väggen och nickar förnuftigt säger "här går stammen" men egentligen knackar på en masonitskiva som uppenbart döljer ett värmerör till elementet kan jag betacka mig för. Jag tycker verkligen synd om alla som anlitar dessa i god tro och blir totalt blåsta på pengar och värdefull tid.

Bra Fuskbyggarna! Mer program av granskande typ. Sedan kan man ju avsky Timells dramatiseringar och falska skratt. Men det är ju en smaksak.
 
BigR - jag håller med!

TV dramat får man se igenom......
 
Problemet med den sk. "samhällstjänsten" är att den skapar en helt skev bild av verkligheten och med den makt media av denna typ så går det ju som det går..... alla är tyvärr inte lika snusförnuftiga som oss här på forumet och kan se igenom tv-dramat.

Den största missen dessa program gör är att sakligt och riktigt (när gjorde M T något riktigt senast, suck. Skulle vara Bullen då.) informera om hur man går tillväga när man upphandlar dessa tjänster, om vilket ansvar man har som bygherre, om hur viktig sakkunnig upphandlingshjälp är om man ska låta utföra stora uppdrag osv. osv.
Men nej tala för allt i världen inte om hemligheten att söka sig till lokala företag som verkat länge på orten, som exempel.....
 
Ett lysande exempel på detta med medias makt är just det som Kaliber tar upp i sitt program om just dessa byggprogram där det fuskas med säkerheten rakt igenom.
Effekten blir givetvis att svennebanan tror att man ska hänga och klänga som en babian när man renoverar taket och blir förbannad när han anser sig bli skinnad för att den seriöse hantisen ska ha ställningar och annat trams som kostar pengar, nä då ringer man till någon billig lirare som kör utan..... För så gjorde dom ju på TVn
 
Tycker att det är rätt att hänga ut idioter som tro att dom är byggare och försöker sig på att renovera det enda dom är intresserad av är att blåsa folk. Det finns själv klart kunniga firmor oxså, det gäller att vara person kännare, kolla bakgrunden och ekonomin kolla gamla byggen etc och sist men inte minst lita på sin instinkt. Har själv renoverat två hus själv som har blivitmed berömd godkända vid besiktning och är inte utbildad snickare eller byggare, men genom att läsa på innan byggstandarder etc så kan alla göra mer än dom tror. Dock har jag använt mig av behörig personal på dom punkter som försäkringsbolaget kräver.

Nörden
 
G
Odjuret skrev:
Jag har slutat titta på dessa program då jag tröttnat på alla vinklingar om hur hemskt allt är dessutom så gillar dom att överdriva.

Jag slutade titta efter att ett byggföretag jag själv varit inblandad i blev hängda i tv....
De jag såg i det bygget när det gjordes var inget fuskbygge... Att husägaren i det fallet dessutom jobbade på tv gjorde inte saken bättre!
Då insåg jag vilket buffel å båg det är....
Att TV4 dessutom tvingades lägga ner serien några avsnitt tidigare än tänkt
säger allt
Janne Isaksson och hans ombud är satan själva, det kan vi intyga om. De har våldfört sig på vårt liv något fruktansvärt också. Vinklingar... Har du själv blivit drabbad??? Inget annat än fuskbyggen rakt igenom, vi byggde om hela vårt badrum då vi var livrädda för fuktskador då geberiten läckte, besiktningsman dömde ut arbetet och jag som själv har kaklat snabbt kunde bedöma att människan som utförde arbetet (och fick 3-4 chanser till korrigeringar) ALDRIG satt en kakelplatta i sitt liv. Resten av lägenheten blev minst lika våldtagen av Janne, hans hund samt hans "lärlingar" i 14-årsåldern. Sen kommer BLUFF-fakturorna när de inser att kunderna inte är nöjda, vilket de satt i system, då han inser att det inte går att korrigera utan att det kommer skena iväg ekonomiskt. Skickar blufffakturor och stämmer tillsammans med sitt ombud som går på provision (ett antagande, men mycket troligt.).
 
G
Byggis1976 skrev:
Självfallet är det vinklat för "underhållning". Dock, bra att någon, den tredje makten media i detta fall, hjälper till att rensa!
Det kunde konstateras när badrummet revs upp att det inte var regel mot regel i hörnen, golvet lutade kraftigt åt fel håll bort från grodan, reglarna var satta med 60-75cm mellanrum, det fanns inte isolering på ett enda ställe, m.m. Det är 100% skojare, trist att ni antingen är så konspiratoriskt lagda att ni sågar programmet. Eller så är det Janne som sitter och skriver under falsk flagg..?
 
D
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.