Fick just ett samtal från Jan Ivarsson, en av de villaägare som drev en insamling här via Byggahus.se, för att kunna överklaga hovrättens dom ang. deras mögliga putsfasader.
Han hade glädjande nyheter. Självaste konsumentombudsmannen ställer upp med advokathjälp för att villaägarna ska kunna driva målet vidare till Högsta domstolen. De behöver inte sin insamling längre, KO betalar! De kommer att överklaga hovrättens dom!
Därför har de stoppat insamlingen och dess bankgironummer idag.

Du kan läsa blogginlägget här: Putsfasaderna: KO betalar villaägarnas advokat
 
Va bra!
 
Mer pengar till barncancerfonden? =)
Hoppas rättegången går bra, annars kommmer man bli mörkrädd =/
 
Håller tummarna att branschen får det straff som de förtjänar!
 
Jättebra, hoppas det går vägen! Har iofs noll förtroende för rättsväsendet så förväntningarna är obefintliga.
 
feledit
 
HD brukar vara bättre att göra rättvisa beslut, dom har ibland misslyckas där, men i detta uppmärksammande fallet finns det så många lagar som talar för att husägarna skall vinna.

Sen är det också så att putfasaderna fungerar, men är nästan omöjliga att sätta upp på ett korrekt sätt, och därför bör man inte använda dem eftersom de har ingen tolerans för fel. Spelar väl ingen roll vad det är för produkt/teknik om en 'klåpare' har tillverkat den och fått ett undermåligt resultat
 
G
Jag håller absolut med om att det är illa, det som har hänt. Klart att fasaderna bör fixas. Den stora frågan som är mycket större än att bevisa MHs skuld diskuteras dock inte alls. MH, liksom alla andra tillverkarna har använt sig av en metod som har testats och godkänts av Statens Provningsanstalt SP. Hur ska ett företag ifrågasätta ett statligt godkännande? Hur mycket har Boverket varit inblandade i detta? MH är också en spelare som har blivit lurade i denna cirkus. Ur den synvinkel. Så var det inte så konstigt att de tyvärr blev friade i Hovrätten. Någon borde förbereda en stämning mot SP och DET fader lär isåfall bli det mest omfattande gruppmålet i svensk rättshistoria!
 
Eriksgatan
Knappast eftersom Statens Provningsanstalt inte längre existerar. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som numera huserar i lokalerna, bedriver en rent kommersiell verksamhet. Så vem skall du stämma inför tinget?
 
G
Du har rätt, de har gjort ett namnbyte, men det förändrar inte deras ansvar i frågan.
 
Är man beredd att ta genvägar för att kapa kostnader, så skall man också ta sitt ansvar när det inte fungerar.
 
D
Förvisso kul att KO hjälper till men jag är så j---a trött på byggbranschen. Det spelar ingen roll om det är de stora byggbolagen som bygger våra vägar och skolor, husbolagen som massproducerar villor eller snickaren/muraren/elektrikern runt hörnet, det är alltid fort men fel och fusk och fiffel.
Att denna bransch dessutom är bidragstagare gör att man bara vill kräkas. Dra alla över en kam...? Tja, dom är lätt räknade i denna bransch som vet vad yrkesheder är! Moral och etik...? Helt okända begrepp i denna usla bransch.
Det är bara en tidsfråga så kommer nästa skandal. Nästa skandal som byggbranschen är "helt oskyldiga" till! :(
Oavsett utgången i denna tvist så finns det 1000-tals husägare där ute med denna typ av fasad där husföretaget redan har gått i konkurs eller så gör en delad entreprenad att rättsläget är omöjligt (alla skyller på alla). Eller så är det en medelstor putsfirma som skulle gå i konkurs om dom förlorade en dylik tvist.
Jag är inte alls förvånad av denna byggskandal, det är långt ifrån den första och garanterat inte den sista. Det verkar vara så byggbranschen vill fungera, lura alla så mycket och så många gånger som möjligt på så kort tid som möjligt. Sen går du i konkurs och börjar om på ny kula. Vad krävs för att branschen ska kunna fortsätta så här? Naiva politiker och en bransch fylld med människor som saknar förmågan att känna empati och är helt befriade från moral och etik!
Vi kommer inte att se någon bättring, det är helt säkert! De flesta resonerar som så här idag vid nybygge, tillbygge eller renovering; Det är inte frågan OM jag ska bli lurad utan hur mycket!
Det som för mig är obegripligt är hur man, som byggare, står ut med att alla grannar snackar skit om en! Jag fattar inte det! Är det verkligen värt det?!
 
G
Skulle inte jag kalla detta. En metod använd av de flesta hustillverkare under denna tid. Godkänd metod av SP dessutom.
Jag lider givetvis med de drabbade, men jag kan inte begripa varför de inte vänder sig mot försäkringsbolaget som har byggfelsförsäkringen. Den borde gå in och täcka upp för detta.
Eller varför inte SP som godkänt denna metod med enstegstätade fasader.
Visst har husföretagen använt denna metod, men de flesta har gjort tester och fått godkännande för just sin metod att bygga av just SP. Tycker det är lite konstigt att gå på enskilda husföretag i ett sånt här ärende...

Jag hoppas att husföretaget i detta fall inte blir dömda, då antingen SP, som godkänt systemet med enstegstätade putsfasader, eller Försäkringsbolaget som har byggfelsförsäkringen borde ta sitt ansvar och täcka upp för de som blivit drabbade.

Nicke.
 
B
Spelar ingen roll om metoden var godkänd av SP eller inte. Byggbolagen har tillverkat en undermålig produkt och det är deras ansvar att åtgärda felen. Inom alla andra bransher är det en självklarhet.
 
S
Klart att det aldrig är byggbranschens fel! Nu får du ge dig! Det var väl känt "inom branschen" i ett tidigt läge att denna byggmetod var usel. Ändå fortsätter man! Det bara bevisar hur usel denna bransch är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.