G
Att vedeldning upplevs värma mer kan härhöra till att du vid eldning också värmer upp skorsten/skorstensrör som då agerar som ett antal extra radiatorer.

Eldar du i en modern panna/kamin och använder riktigt torkad ved lär dina grannar inte ha några som helst problem med allergier/mm.

Det är bara vid användning av dåligt torkad ved samt förbränning av div. hushållsavfall (som dessutom är förbjudet) grannar mm. kan uppleva obehag.


Vedeldarn
 
G
Om vi med vedeldning avser eldning i vedpanna med acktank för att få värme i huset så har intresser för denna form knappast ökat de senaste åren.
De gamla vedeldarna börjar bli för gamla för att orka, bland de unga stadsborna som köper villa är numera vedeldning lika stendött som rostfria kylskåp. Modena växlar snabbt.
Om okynneseldningen med ved i kokskaminer och liknnde (myseldning) ökar är det en sak för myndigheterna att ta tag i. På frivillighetens väg går det inte.
De undersökningar som finns visar på förvånansvärt stora halter av carcinogena ämnen o bostaden både hos vedeldare men framför allt hos okynneseldarna.
Betydligt större hälsorisker med detta än radonproblemet. Dessutom drabbar det tredje man.
 
G
Det var ett jävla tjat om miljötrams.
 
G
Det enda man kan värma sitt hus med när strömmen har gått, är ved! Vi har inte pålitlig elförsörjning och värre blir det. Eller gas, eller fotogen förstås, men då talar vi om fossila bränslen och allt vad som kommer därmed.
 
G
Tänk om man skulle komma på att överföra energi över långa sträckor. Då skulle man kunna producera det där det är bäst, miljövänligast osv, tex om man har någon naturkraft att ta till vara på som ”outtömlig”. Borde ju vara billigt med endast installation och underhållskostnad inte någon framställningskostnad. Men tills dess att det uppfinns så blir det väl att köra det gamla beprövade elda upp några träd.
 
Ska man se det rent miljömässigt så får kraftvärmeverk fram mer energi och renar avgaser än kaminen hemma, så jag förstår alla som vill elda hemma och det är rätt mysigt.

Själv så har jag det som terapi att hämta hem veden från skogen som jag själv äger och sedan klyver staplar osv för att kunna elda på vintern.

Men ni som köper ved förstår jag mig inte på det är billigare att köpa el för att värma sig med.
 
Det finns en välkänd anti-ved-stolle i Olofström, som smyger runt grannarnas hus med kamera och anteckningsbok. Han verkar ha någon direktkanal in i den lokala miljöskyddsnämnden (eller vad den heter) för han har till och med lyckats stoppa folk som har miljögodkänd vedpanna med ackumulatortank från att elda...

Man borde ge alla hans grannar, med någon form av eldstad, även grillar, varsin stor bit tjärpapp att tända på samtidigt. Då skulle stollen spricka av ilska, och husen i området skulle öka i värde.

Som tur är, bor jag i andra änden av byn. Där eldar vi när det behövs, och njuter av doften av brinnande björk. Och vi är inte så jädrans gamla.
 
gti8v skrev:
Ska man se det rent miljömässigt så får kraftvärmeverk fram mer energi och renar avgaser än kaminen hemma, så jag förstår alla som vill elda hemma och det är rätt mysigt.

Själv så har jag det som terapi att hämta hem veden från skogen som jag själv äger och sedan klyver staplar osv för att kunna elda på vintern.

Men ni som köper ved förstår jag mig inte på det är billigare att köpa el för att värma sig med.
Vadå billigare att köpa el? Inte ens i närheten. Behöver du 20000kWh för att värma huset behöver du ca kanske 15-20m3 ved, vilket kostar 6-8k. Elen däremot kostar ju runt kronan, alltså 20000:-. På vilket sätt är det billigare med el?
 
Behöver du 20000Kwh och du kör med någon slags värmepump så har du bara ström för 6000-7000kr beroende på hur effektiv pumpen är och noll arbetsinsats, DU kan vara på jobbet och tjäna pengar eller ligga i soffan istället för att hantera ved.
Och du får knappast stapplad ved med transport för 400kr/kubiken möjligen stjälpt mått.
 
Vi jobbade hela helgen ute i stugan med att såga, kapa och klyva.
Mot slutet blev det verkligen stapplad ved... :cool:
 
Roobarb skrev:
För många av oss villaägare så saknas förutsättningar dels att hugga ner någon skog för vedproduktion och dels saknas en vedbacke där man kan såga upp och klyva veden till lämpliga längder för att elda i den öppna spis eller i vedpannan.

Då återstår det att köpa ved från någon leverantör i grannskapet. Detta är ett äventyr också om man inte är uppmärksam. Jag beställde sistliden höst 2 m³ kluven björkved för leverans till mitt hus. Leverantören kom och tippade av ett lass som jag betalde enligt annonspriset 420 kronor per m³ som uppgavs vara det lägsta priset som fanns på Blocket. Efter att ha travat in veden i vedboden gjorde jag en uppmätning av volymen och kunde då finna att det bara var lite styft 1,0 m³ i stället för 2 m³. Kontaktade leverantören och påtalade detta och fick svaret att han levererade 2 m³ stjälpmått. Med detta menades att han hade en skopa på traktorn som rymde ca 2 m³. Detta framgick inte av annonsen varför en reklanmmation gjordes.

Vedhandlaren struntade dock i detta och för dessa 1,0 m³ fick han 840 kronor vilket motsvarar reellt 840 kronor per m³ i stället för uppgivna 420 kronor. Bedragare finns det uppenbarligen inom alla brancher.
jo så går det när pappersvändare ska ge sig på det här... folk från landet fattar att det går åt mer ved för att stapla en kbm än om det bara ligger i en hög...
 
electrocuted skrev:
jo så går det när pappersvändare ska ge sig på det här... folk från landet fattar att det går åt mer ved för att stapla en kbm än om det bara ligger i en hög...
@elektrocuted menar att det ligger inom anständigheten ram att lura folk som inte är landsortsbor med uppgivna volymer ved. Min bestämda uppfattning är, går man ut i marknadföringen och uppger ett pris per m³ så skall man inte i efterhand anse att det borde ligga i allmän kunskap att levererar man 1,0 m³ ved och tal betalt för2,0 så borde alla förstå detta. Jag kallar sådant för falsk marknadsföring och bedrägari. Men om det ligger inom landsorstbornas uppfattning om vad som är rätt, så brister min tillit till dessa människor. Det påminner om gamla tiders hästhandlare, där det var kutym att leverera bristfäliga varor.
 
Det är intressant med nyare former av värmepumpar. Bl a de som tar värmen ur spillvärme och floder, höjer nivån med värmepumpsteknik, får turbiner att generera ström. Dvs anläggningen försörjer sig själv, och ger överskott av ström. En etablerad teknik, men ännu lite för dyr (oljan för billig...).
 
H
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.