När jag ser den här urgulliga fågelholken som sitter integrerad i en tegelpanna får jag ju nästan dåligt samvete för att jag skrev om hur man bäst skrämmer iväg fåglar förra året. Några små söta fåglar som får plats i den här är kanske ok?

Du kan läsa blogginlägget här: Gulligaste fågelholken någonsin
 
Mikael_L
Bra grej.
Men jag antar att taket helst bör ha en hel del skugga av omgivande träd under en stor del av dygnet. Annars blir det kanske hårdkokta ägg istället.
 
Själv tänkte jag att det lördagsgodis för ekorrar, men huvudentren kanske är för liten. Kul lösning är det iaf.
 
undrar hur man tömmer den holken på hösten? ser ingen lucka
 
Underbar tycker jag, skulle gärna ha några på vårt nylagda tak! Om de nu fungerar det vill säga! Skulle kanske behöva vara tvådelad så man kan lyfta av den från pannan, det borde inte vara så svårt att få till?
 
Varför måste ni tömma holken, är knappast någon som går runt och gör i naturen...
 
Varför har man inte stoppat "bottenpannan" på holken under den övre pannan?? det kommer ju att läcka in vatten där??
 
Blir nog lite spännande till vintern skulle jag tro undrar hur holken klarar takras ?
 
G
De träholkar jag har fylls upp till taket ifall jag inte rensar dem. Dessutom kommer snöras på vintern att slita sönder takpannan. Möjligen klarar den sig ifall den sitter längst upp vid nocken. Borde även bli stekhett i holken ifall solen har minsta chans att lysa på den. Den kommer även värmas av luften som strömmar under pannorna i läkten.

Tanken är god men genomförandet sämre..
 
Jag tycker lite synd om pippin som måste bo uppe i den sterila takmiljön.

Föreslår att man planterar lite buskar och träd i stället, om sådana inte redan finns,
så pippin får leva i en mer naturlig miljö.

Lägg pengarna på solros - och hampfrön i stället!
 
G
De här bopannorna är väldigt söta, och säkert lätta att sälja till icke fågelkunniga, men för en pippi är det nog absolut sista alternativet ang boplats på riktigt.
Jag undrar alltså hur många av de här holkarna som faktiskt är bebodda. Det ser ut som noll.
Ur fågelsynpunkt är de alltså helt vansinniga. Lätt att se, lätt att nå för predatorer, hårt utsatta för väder och vind och dessutom solhetta. Äggen blir ju kokta, om inte ekorren eller rovfåglar redan tagit för sig.
 
Ja för man måste ju sätta dem i bästa soliga söderläge... eller?
 
Rensar holkarna gör man för att ta bort ohyra,
Inte så trevligt för småpipparna, med löss och annat elände som trivs i gamla bon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.