Höstlov förra veckan. Vi hade bestämt oss för att åka till New York. Ja just det, vi var där mitt under stormen Sandy. Två dagar gick bort helt när vi inte vågade eller fick lämna hotellet. Eftersom vi bara var där en vecka så blev det lite panik. Turistandet fick ske under tidspress.

Du kan läsa blogginlägget här: Det är så lätt att bli lurad
 
Hemmakatten
Oj, det var tråkigt med resan. Men du kan i alla fall säga att ni varit med om en historik händelse, stormen Sandy. Hur gick det med kortet du betalade med? Blev det länsat på penger eller spärrade du kortet?
 
Det kan nog iofs. ha varit sant om de långa köerna.
 
Nej, det var inga långa köer (såg vi senare). Det hade gått betydlig fortare för oss att gå in genom dörren och köpt vanliga biljetter istället för att köpa dessa "VIP-biljetter".
 
Kortet är inte länsat än i alla fall, som tur är.
 
2000:- *host*
Hmm, undrar lite vad det kostar om man väljer trapporna upp? *S*

/Kent
 
"Är det någon mer än jag som drar paralleller till att anlita hantverkare"


Nej verkligen inte!

Nu vet jag inte vad som ligger bakom dina utfall mot hantverkare, Marlen,
men jag tycker att liknelsen är väldigt långsökt.

Vad är det du försöker göra? Stigmatisera en hel yrkeskår?
Eller rättare sagt flera: Snickare, elektriker, rörmokare, mattläggare takläggare...

Varför detta påhopp för att du har gått på ett enkelt bondfångarknep i New York, USA?
Är man lättlurad kanske man skall begrunda sin egen roll i det hela.
 
P
Jag skulle i alla fall stänga av kortet.. Snart kommer säkert det användas i Venezuela eller så
 
Han betalade 15000:- i förskott inte 30000:-
 
Känns lite fel att dra paraleller till hantverkare i detta läge.

En dåligt påläst, stressad kund som tar ett extremt dåligt beslut.
Är det hantverkarens fel att kunden inte klarar att ta ett genomtänkt beslut?

Den paralellen drar jag... Skyll allt på hantverkaren!!
 
KnockOnWood, du har inte läst ordentligt. Jag drar paralleller till hantverkare som figurerar i Fuskbyggarna.
 
Fast ärligt talat Marlene, nog tycker du själv att du var lite dum som åkte dit... ;)

Parallellen som drogs gällde väl framförallt stressade kunder som inte kollar upp saker ordentligt först, oavsett vem dom handlar av. Så uppfattade i alla fall jag det.

Men Solsidan berörde ju en annan intressant sak som ofta kommer upp i diskussionerna här på forumet, nämligen fordonen som hantverkarna färdas i... ;)
 
En viktig sak att notera är att säljaren som Marlene m familj köpte sina biljetter av med stor sannolikhet inte gjort något bedrägligt eller begått någon annan olaglighet. Det han gjorde där var att bedriva sin verksamhet, ingen vidare moralisk sådan, men i lagens ögon troligen fullt tillåten.
Att han skulle förskingra pengar från kortet är nog inte så troligt, för då skulle han väldigt snart få flytta på sig. Det är nog mer lönsamt att fortsätta sälja biljetter där á 2000:-/stressad familj ;)
 
Dock sällan man blir lurad i USA, det hände mej bara en gång under de 20 år jag bodde där.

Hade bilen i ett garage i NYC, gav killen $15 för att köra fram kärran och när den kom upp ville han ha $15 till och blånekade till att jag redan hade betalt. Utan kvitto och med föga lust att lägga en massa tid på saken betalde jag igen. :mad:
 
Vi var på en indisk restaurang som inte sålde alkohol. Jag tycker om öl till indiskt, då sa servitören "jag fixar på gatan bara du ger mig pengar". När han kom tillbaka med öl och växelpengarna så gav jag honom dricks som tack för hjälpen. Efter han hade fått dricks så var han inte lika service minded längre, han hade ju redan fått dricks från oss. :) Lärdomen är väl att man aldrig ska betala i förtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.