Fan, jag blir precis vansinnig när jag läser sånt här, Man skall söka lov att bygga på sin egen mark, man skall sedan be om lov att få flytta in. Till råga på allt kostar det en jäkla massa pengar. Hoho, vilken blåsning!
 
Viktigast är att byggnaden inte är rent farlig att vistas i, dvs att konstruktionen är stabil och inte rasar ner i huvudet på någon, elen är utförd av behörig elekriker samt provad och godkänd, räcken och annan säkerhetsutrustning finns på plats men också att den inte är hälsofarlig på sikt genom att bevisa att våtrummen är professionellt gjorda så att inga mögelskador uppstår, att ventilationen fungerar så att inomhusluften inte blir hälsovådlig etc.
Det är ett stort problem i Sverige? Att nybyggda hus rasar ihop över sina invånare, folk blir elektrifierade, ramlar ner från räcklösa balkonger och trappor, förgiftas i sina mögliga badrum eller sakta kvävs i den bristfälliga ventilationen?

Ett större problem än att folk kör bil berusade, utan bälte, röker, knarkar, slåss eller snattar om man ser till straffets storlek.

Tur att våra politiker månar om oss och ser till att vi håller oss ifrån det farligaste vi har i vårt samhälle - nybyggda hus.
 
Den vanligaste dödsorsaken för barn 1-6 år är drunkning.


Varför inte omskola lite byggkontrollanter till badvakter?
De flesta bad är väl i kommunal regi, så de behöver inte ens byta arbetsgivare.
 
G
Locke skrev:
Fan, jag blir precis vansinnig när jag läser sånt här, Man skall söka lov att bygga på sin egen mark, man skall sedan be om lov att få flytta in. Till råga på allt kostar det en jäkla massa pengar. Hoho, vilken blåsning!
Instämmer! Alldeles för mycket byrokrati i detta landet. Låt folk få använda sitt eget förnuft så länge ev. brist på det inte går ut över andra.
Funkar inte badrumsfläkten kommer ingen dö pga. av det.
 
G
Mikael_L skrev:
I teorin låter det ju OK.
Men vem kontrollerar att husägare sätter tillbaka doslock och strömbrytare efter omtapetsering, vem kontrollerar att husägare i oförstånd eller på eget bevåg inte har tagit upp öppningar i bärande delar, vem kontrollerar att husägaren har satt tillbaka räcken efter ommålningen eller att det var tvunget att tas bort för att få upp den stora soffan.

Nä, det där är en ren pappersprodukt med noll effekt i verkligheten.

Om vi inte inför årlig kontrollbesiktning av hus, eller varför inte månatlig?, så kommer man inte åt något i realiteten.

När slutade vi helt lita på att människor har en egen hjärna och är förmögna att fatta egna beslut?

Mycket klokt inlägg. Vi lever i ett kontrollsamhälle där myndigheterna förutsätter att människor är helt inkompetenta att fatta egna hälsosamma beslut. Premiera istället de som är handlingskraftiga och kanske ha ett färdigt slutbevis på 6 månader och återbetala lite av bygglovet.
 
Och jag får bara mer orsak att tjata om min iakttagelse: myndigheterna jobbar samtidigt med tre motsatta målsättningar:
1 Uppmuntra medborgarna att bygga nytt, till och om.
2 Göra det så krångligt som möjligt för den som vill bygga.
3 Göra det så dyrt som möjligt för den som vill bygga.
 
G
Problemet var att kommunen hade många oavslutade bygglov i deras arkiv.

Det låter som ett problem för kommunen och inte något som ska drabba de som bygger sitt eget hus. Verkligen ingen bra lösning på deras problem.
 
Precis så!

I stället för att göra livet surt för alla kommande husbyggare kunde man väl kontakta dem med oavslutade bygglov, höra vad problemet är och hjälpa dem på traven.
 
Fuskbyggarna, Arga snickaren, Byggfällan mfl tv-program visar ju att det där med sunt förnuft och kunskap fattas hos flera byggare.
 
Hur är det för den som fick bygglov för t.ex. tre år sedan då den tidigare Plan- och Bygglagen gällde men inte byggt färdigt förrän nu då den nya Plan- och Bygglagen är antagen? Finns det övergångsbestämmelser?
 
Du bygger efter de regler som gällde när du fick ditt bygglov.

Lagar gäller praktisk taget aldrig retroaktivt.
 
F
Kommunerna har sig själva att skylla men alla som bygger hus får ta konsekvenserna av deras inkompetens. Dom skulle mycket enkelt kunna skicka ut uppmaning till byggherrarana att delredovisa egenkontroller för utförda moment under uppförandets gång. Dom släppte all kontroll och framför allt uppföljning då kommunens kontroll flyttades över till byggherren (KA) första gången. Det var förbannat viktigt att stå och titta på en hög med sten och kalla det startmöte men att knyta ihop säcken verkar inte lika intressant.

Vi flyttade in i början av 2009 och har sen dess fortsatt bygga övriga delar som ingår i bygglovet (hög altan, garage) och har ännu inte begärt nåt slutbevis, inte minsta lilla fråga från kommunen om vi börjar närma oss slutet på bygget eller nån påminnelse om att viktiga slutdokument saknas. Kan dom skicka ut 15 brev om hur vi kommer att påverkas av det faktum att sophämtningstaxan kommer att bli viktbaserad så kan dom ta mig fan följa upp byggloven på samma sätt. Idioter......
 
bekin skrev:
Hur är det för den som fick bygglov för t.ex. tre år sedan då den tidigare Plan- och Bygglagen gällde men inte byggt färdigt förrän nu då den nya Plan- och Bygglagen är antagen? Finns det övergångsbestämmelser?
Jag sitter i den sitsen och pratade med min bygglovshandläggare om detta varpå jag fick till svar att det är det är gamla PBL som gäller. Dock är det i praktiken ingen större skillnad undantaget kommunens möjlighet att utfärda vite. I princip skall du redovisa samma dokument men incitamentet till att göra detta saknas i gamla PBL... Sen kan man diskutera sundhet och klokhet i den nya PBL rörande slutbesked!
 
Vi kunde inte få slutbevis på vårt hus innan inflyttning eftersom radommätning var inskrivet i kontrollplanen, och den skulle göras under vinterhalvåret... Byggde 2010 och flyttade in i juni. Hade varit jobbigt att vänta ett halvår innan inflyttning... ;-)
 
Nya PBL är rent utsagt sk*t. Plus att de tjänstemän på kommunen som skall se till att människor tillämpar denna lagen inte kan ett dyft om det som faktiskt står där. Pinsamt är vad det är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.