Jättebra med denna lista men bristfällig sökning. Det går inte att söka på län eller sortera listan efter t ex ort. Det blir jobbigt att gå igenom allt. Råd och röns begränsade lista är rena skämtet.
 
Det går att filtrera på ort och/eller kategori (och subkategori) i Byggahus Svarta listan. Klicka på "Alla orter" på kartan för att välja ort så uppdateras listan under kartan. I dagsläget går det tyvärr inte att söka på län, men det kanske kommer ;).
 
Tänkte bara lägga in en synpunkt på KnockOnWood's kommentarer: jag tolkar det som om du tycker att ARN:s beslut oftast är till för att skydda konsumenten på bekostnad av leverantören, vare sig orsaken är rätt eller inte? Kollar man på ARN:s statistik så går 30-50% av fallen på konsumentens linje (helt eller delvis), i övriga fall på leverantörens. Så jag tror inte att ARN slentrianmässigt dömer till konsumentens fördel, för att vara snäll, utan gör en objektiv bedömning.
 
Det går inte att söka efter län. Det går att söka efter ort men inte sortera listan efter ort. Det gör det hela väldigt jobbigt att gå igenom och denna Svarta lista förlorar lite av användbarheten.
 
Bonnier, tack för dina välmodulerade synpunkter!

Och jag ar säker på att det du skriver är riktigt; ARN gör inga slentrianmässiga utlåtanden åt ena eller andra hållet.

Men i det fallet jag hängde upp mina protester på, bageriet och den spruckna porslinskronan är det väl lätt att inse att kundens bevisläge var ganska skralt. Vad vet vi egentligen om kunden.
Hur lätt är det inte att hävda att tanden rök när jag bet en bit av smörgåsen och skylla på bagaren?
Tanken är kanske att bagaren är så mån om sitt renomée att han betalar för att få tyst på kritiken.
Så skedde inte i detta fall.

Vad skall då jag, som konsument, göra efter att ByggaHus har svartlistat bageriet? Sluta köpa Östras bröd?

(Har ni förresten läst detta:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEnPln/stort-skadestand-for-popcornlunga )

Men min invändning mot denna lokala ByggaHus-Svarta-Lista var främst att den bara kommer att hänga ut hantverkare och företag och klassificera dem som godkända - underkända, svarta eller vita, utan att låta oss veta något om bakgrunden och omständigheterna till svartlistningen.

Får jag inte mer info om vad som ligger bakom svartlistningen blir det lika upplysande som att läsa forumtrådarna om "dolda fel".
 
Helt OK att lägga ut dessa. Undrar om man inte kan göra en lista på dom som "mordhotar" sina underleverantörer med? Förresten vad avser längden på listans livstid är jag tveksam till att mer än ett (1) år är OK enligt datainspektionen. Det är ju gränsen för hur länge man får ha icke aktiva kontakter i sitt företags listningar.
 
G
att byggahus.se publicerar ärenden där företagen inte har följt ARN:s rekomendation till skillnad mot vad Ni gjorde förra året då Ni publicerade anmälningar. Har själv ett byggföretag som blev uthängt här eftersom som en betalningstrilskande kund valde alla möjliga varianter att försöka slippa betala. ARN tog inte upp fallet men byggahus.se publicerade oss på listan vilket jag tycker är ett övertramp. Det tycker inte Marlene Eriksson eftersom hon tyckte att "det visar ju hur Ni behandlar era kunder" så därför kunde man gott hängas ut. Det finns många busar som bygger men det finns också många kunder som inte är så mycket bättre så lite nyanserad debatt hade varit på sin plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.