Idag är det premiär för Byggahus egen Svarta listan, där vi namnger de företag som inte följde Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut, från 1 januari 2011 till 6 september 2012.

Du kan läsa blogginlägget här: Byggahus har en egen Svarta listan
 
G
Men hur länge ska ni har kvar företagen på listan?
 
Har inte tagit ställning till det än, men spontant tycker jag att två år skulle vara bra. Men jag tar tacksamt emot era synpunkter på vilken tidsperiod som kan vara lämplig.
 
Mer än 2 år tycker jag.
 
Det vore intressant med lite info om vad ärendena har handlat om.

För skojs skull kollade jag på Halmstad.
Ett av de fyra fall som finns med är Östras Bröd!

Har de sålt gamla frallor?
 
Sålänge tidpunkten för tilläggandet på listan finns med så tycker jag att de ska vara kvar på listan, så kan man ta ställning till det själv.
 
5 år. Det beror på hur allvarligt brottet är. Försök göra sökningen lite bättre, t ex större områden, länsindelning
 
Eftersom jag inte har fått något svar på min fråga om Östras Bröd i Halmstad, så får jag väl utveckla mina tankegångar lite grand:

Jag är principiellt emot uthängning av folk eller företag bara baserat på en svart-vit bedömningsskala.

Vi vet inte orsaken till svartlistningen. Det kan vara vad som helst.
Detta liknar mest som om man skulle notera förekomst i polisens belastningsregister utan att ange vad orsaken är.
En fortkörare eller felparkerare likställs med en massmördare eller en bankrånare.

Innan ByggaHus kan visa mer information om vad som ligger bakom svartlistningen tycker jag det är fel sätt att hänga ut företagare.

Nå Marlen, vad gjorde Östras Bröd för fel?
Skall jag sluta köpa deras bröd för att de är svartlistade (i fem år?) på ByggaHus?
 
Jag har skickat en fråga till ARN ang just Östras Bröd i Halmstad men jag har inte hunnit få något svar än. Svaret kommer förhoppningsvis imorgon när de är tillbaka på jobbet igen. Inte alla är igång som du och jag nästan hela tiden. ;)
 
Per Eskilsson skrev:
Jag har skickat en fråga till ARN ang just Östras Bröd i Halmstad men jag har inte hunnit få något svar än. Svaret kommer förhoppningsvis imorgon när de är tillbaka på jobbet igen. Inte alla är igång som du och jag nästan hela tiden. ;)
Du är en klippa Per!

Jag håller hoppet levande om frukostfralla i morgon bitti :)

Men det med Östras var ju lite raljerande.
Övriga synpunkter menar jag allvarligt.
 
Bra initiativ! Misstänker ändå att de stora skojarna byter namn med jämna mellanrum. För övrigt så tycker jag att företagen som inte följer rekommendationerna ska släpas vidare till tinget. Chansen är god att få rätt även där. I s k småmål, där den tvistade summan understiger ett halvt prisbasbelopp, står normalt parterna för sina egna rättegångskostnader (finns undantag) så det behöver inte bli dyrt att få sin sak prövad.
 
KnockOnWood skrev:
Eftersom jag inte har fått något svar på min fråga om Östras Bröd i Halmstad, så får jag väl utveckla mina tankegångar lite grand:

Jag är principiellt emot uthängning av folk eller företag bara baserat på en svart-vit bedömningsskala.

Vi vet inte orsaken till svartlistningen. Det kan vara vad som helst.
Detta liknar mest som om man skulle notera förekomst i polisens belastningsregister utan att ange vad orsaken är.
En fortkörare eller felparkerare likställs med en massmördare eller en bankrånare.

Innan ByggaHus kan visa mer information om vad som ligger bakom svartlistningen tycker jag det är fel sätt att hänga ut företagare.

Nå Marlen, vad gjorde Östras Bröd för fel?
Skall jag sluta köpa deras bröd för att de är svartlistade (i fem år?) på ByggaHus?
Men det är ju inte de som enbart har blivit anmälda som finns med på listan, det är de som har blivit anmälda och fällda OCH därefter struntar i att följa ARNs beslut. Det är dessa företag som finns med på listan. Om det sedan handlar om några få tusenlappar eller väldigt många tusenlappar spelar väl mindre roll (rent principiellt).
 
Har ingen förståelse varför byggahus ska behöva redovisa vad ett företag gjort för att hamna på svarta listan. Bedömningen att de hör hemma där är ju en gång gjord av ARN, och då ska ju det räcka. Jag skulle också avråda från att ha olika liggetider för olika grova överträdelser. I sådant fall skapar ju forumet ett helt eget regelverk med egna bedömningsgrunder, och om detta missköts riskeras att företag kan bli drabbade av felbedömningar osv.
Om ni bara publicerar de svartlistade företagen och låter listan ligga längre så adresseras ju grundproblemet.

Vet inte hur det förhåller sig med laglighet i att publicera detta. Antar att allt är ok som handlar om bolag. Detta då de väl inte omfattas av PUL, och inte heller kan förtalas. Annat kanske det är med enskilda personer som jobbar på företagen, eller om det är någon på listan som jobbar i enskild firma... Kan vara värt en googling.
 
Håller med de 2 senaste inläggen, bedömningen är redan gjord (och man får anta helt korrekt gjord), samt att företagen struntat i att följa beslutet. För mig är det då helt OK att "hänga ut" dessa. Annars har även jag lite problem med att man anger namn till höger och vänster.
 
Innan ByggaHus kan visa mer information om vad som ligger bakom svartlistningen tycker jag det är fel sätt att hänga ut företagare.
Håller inte med dig KnockOnWood. Hos ARN får alltså en konsument sin tvist med en hantverkare prövad. När ARNs jurister har gått igenom tvisten ger de en rekommendation till företaget, det kan t ex vara att de säger att kunden borde ha 20 000 kr tillbaka. I min värld ska då ett vettigt företag foga sig och göra som ARN rekommenderar. De företag som finns med på den här listan är de som inte gör som ARN rekommenderar, utan har struntat i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.