Det här tycker jag är en genialisk tillbyggnad som känns modern utan att förstöra den ursprungliga gamla byggnaden. Mycket vackert, eller vad säger du?
Av Atelier d'Architecture Bruno Erpicum & Partners.

Du kan läsa blogginlägget här: Genialisk tillbyggnad på riktigt gammalt hus
 
Gott försök att göra något "nytt".. men tyvärr tyckte jag det förstörde lite av charmen på huset. Men det var iaf som sagt ett bättre försök än vissa andra utbyggnader jag sett..

Hoppas de trivs med sitt nya rum :)
MVH Sandra
 
Nej, det där funkade inte alls tycker jag, även om det var lite annorlunda.

En tillbyggnad i samma storlek, men med samma stil och fasadmaterial som övriga byggnaden, samman tak och taklutning, hade däremot kunna smälta in bra.
 
Det häftigaste är att fast det är vinter, så ser det ut som om det är sommar när man tittar ut ur glaskupan. Undrar hur det fungerar?
 
Anders: hehehe :)
 
Man måste vara bra exhibitionistisk för att gilla det där.
 
Jag gillar det! Ett hus måste få utvecklas med tiden och den nya tillbyggnaden blir en av husets årsringar.
 
Perfekt, så kan man låta inomhusluften cirkulera ut i glasburen på vintern så kan den kondenseras så att allt möglar lite mysigt sådär :p
 
G
Nä, vackert var det inte, men kanske det bästa valet om man nu absolut måste bygga ut. Men den påminner lite om en snorbubbla...
 
Mycket väsen för två (riktigt fula) fåtöljer. Vad var syftet kan man undra?
 
Om man lämnar utseendet åt sidan och funderar på hur det där uterummet är tänkt att användas...

På vintern är det för kallt att vara där. Men om det står så att solen kommer till det allra minsta, så blir det en bakugn. Det kommer inte att gå att vara där över huvud taget.

Så vitt jag kan se finns det ingenting som går att öppna. Inget fönster, ingen dörr. Det går inte att vädra, och det som jag hade tyckt varit jobbigast, det går inte att komma ut. Man kommer att känna sig som en guppy. Känslan av att vara instängd i ett akvarium måste bli väldigt stark.
 
Det vi inte kan utläsa av bilderna är vilket väderstreck den ligger i, på bilden skuggas den av huset. Tyvärr har vi inte någon aning om vilka tekniska lösningar de har gjort. Det ligger inte heller i Sverige precis så vi kan anta att klimatet är annorlunda.

För mig är det snyggt i vilket fall ...
 
Huset har ju två tillbyggnader. Den uppenbara är ju glaskupan men man ser även på teglet att det har tillkommit en del någon gång.
 
Det finns väl två skolor. Bryta av ordentligt i det nya eller försöka harmoniera med det gamla. Personligen gillar jag bäst det senare och tycker att glasbubblan ser minst sagt underlig ut och förstör det gamla huset. Den första tillbyggnaden är däremot i min stil, nästan så att man kan luras att tro att den är ursprunglig nu när det gått ett tag sedan den byggdes på.
 
Ett rum av rejäla treglas-fönster lär väl gå att värma upp. Så vintertid är det nog toppen. Tänk er att äta frukost "ute" i morgonrock.

På sommaren kanske dne ligger helt i skugga hela dagen? Har man då någon som kyler så är väl inte det några problem?

Ska man bryta av, så var det rätt väg att gå tycker jag. Något annat hade förstört. Sen kanske frågan är OM man ska bryta av eller inte. Spelar mindre roll för mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.