Små fåglar är söta tycker jag, bara de inte kommer för nära. Jag har en väl utvecklad fågelskräck, förmodligen sedan den gången en stor mås dök ner och tog min korv när jag var på Skansen som liten. Måsen skrek och så slog den med sin jättevinge i ansiktet, förutom att den flög iväg med korven. Eller så var det för att jag tittade på Fåglarna av Hitchcock när jag också var alldeles för liten. I alla fall så försöker jag hålla fåglar på behörigt avstånd.

Du kan läsa blogginlägget här: Sätt att skrämma fåglarna
 
Våra grannar 20-30m bort har hundratals (ibland tusentals) fåglar på sina tak och i sina träd, allt från småfåglar till fiskmåsar och skator.

Vi har dock aldrig några fåglar, varken på tomten, på huset eller i träden.

Ibland är det bra med flacka tak som katterna älskar att springa runt och leka på :)
 
Vilken lyckost du är :)

Vi har katt som tar fåglar på löpande band, men hon är nog lite för bra på att gömma sig. Fåglarna älskar att vara vid vårt hus ändå.
 
funkar att lägga en leksaks orm på tomten me
 
Kompisen bor i ett mindre samhälle och hade en jävla massa fåglar (mestadels kråkor och kajor).
Efter några år hade han köpt ett luftgevär och en dag (tidig vår) så flög två kråkor in i hallen och råkade skita när han skrämde dom när han var på väg ut.
Förbannad så tog han fram luftgeväret och lyckades pricka båda två som hade satt sig i ett träd efter det så var det fågel fritt i några dagar.
Så nästa gång dom kom åkte bössan fram igen och ett par stycken träffades detta upprepades två gånger till sen var det knappt en enda fågel på tomten på hela vår,sommar,hösten.

Det mest roliga var att dom sitter i ett par stora träd runt en skola (och på skolans tak) sen ligger 5st hus (hans hus i mitten) imellan skolan och fyra st fem vånings hus där dom sitter lika ofta på taken och flyger fram och tillbaks hela tiden.
Men efter att han började skjuta dom så delar sig flocken och flyger på båda sidorna av hans tomt och sen förenas efter att hans hus har passerats.

Det var ganska skoj att sitta och titta på det ibland och grannarna började fråga om dom fick låna bössan :)
 
bra tips, har en halvstor fågel som sitter på skorstenen varje morgon och flaxar runt.
Skorstenen blir någon slags högtalare för det dunkar i hela huset.
Har vaknat kl5 varje morgon i 3 veckor av att den där håller på. :x
 
Göran.W
Jag byggde en trycklufts driven potatis kanon när kajorna byggde bo i ett träd på tomten.
Dom varken gillade ljudet eller potatisarna som kom flygande.
Efter några dagar tog dom boet med sig och flyttade :)
 
Mikael_L
Kajor, skator och kråkor är intelligenta fåglar som lär sig och minns faror.
Där fungerar det ofta förvånansvärt bra om någon i flocken dör på en plats av någon anledning. Då brukar flocken undvika stället ganska länge.

Fiskmåsar och småfåglar (med mindre utvecklat gruppbeteende) har det nog inte alls samma effekt på.

Marlene, har ni testat någon av de skräm-grejerna du visar i här i bloggen?
Man är ju lite nyfiken på hur dom funkar.
 
Det låter som att du är fågelskådare Mikael?

Jag beställde den realistiska rovfågeln med rörliga vingar (tyckte den var ganska fin :)), men har inte fått den ännu. Jag lovar att rapportera.
 
Intressant censur av inlägg som bedrivs på denna sajt, har författaren lust att delge varför mitt inlägg, som visserligen var ironiskt, men icke desto mindre viktigt har tagits bort?
 
M
återvinnas!
Hur serendipitous du är, har vi en katt som tar fåglar på anläggningen pipage, men hon är Kanhända en liten för mobbare på att gömma. Den fåglar medkänsla vara på vår skydd ändå
http://www.voxmobler.se
 
Hur gick det med fågelskrämman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.