På allmän begäran ska jag visa lite fler prisvärda utemöbler. Som jag skrev i "Välj rätt utemöbler” finns det mer eller mindre exakta kopior på de allra flesta designklassikerna bland utemöblerna.
Med reservation för att jag vet att man får det man betalar för, ska jag visa några exempel på lågprisalternativen som kostar en bråkdel av originalet:

Du kan läsa blogginlägget här: Utemöbler: Kopior på klassikerna
 
M
Jag är besöka din blogg dess var fantastiskt ögonblick en sådan fin blogg, tack för att dela.

http://www.voxmobler.se/
 
G
Om man nu tycker att ett runt bord är likadant som ett annat runt bord så. Själv tycker jag det är rätt stor skillnad på bilderna ovan, mellan original och "kopia".
 
Att överhuvudtaget använda en så seriös sida som byggahus.se för att lyfta fram något så smutsigt inom alla branscher som just kopiering, det är verkligen beklagligt! Skärpning för tusan...
 
G
STÖLD OCH BEDRÄGERI!
bygga hus reklamsidan som befrämjar brottslighet och marknadsföring av stöldgods och dess piratismvänliga kunder och suspekta samarbetspartners ställes i BOIKOOTT!
Varför skulle det vara mera acceptabelt att stjäla lönen av en desingers arbete än att göra inbrott i DITT hem eller stöld av DIN bil ?
 
Kom igen nu... det är väl inget fel i att visa upp lite prisvärda alternativ till dyra designgrejjor.
Titta på bilderna igen, att påstå att det skulle vara kopior är ju bara löjligt, möjligen med undantag för Grythyttans möbler där alternativet faktiskt ser ganska likt ut. Att tala om stöld i det här sammanhanget är helt befängt.
 
G
Klart att ByggaHus ska tipsa om det som är bäst för folk och inte det som är bäst för företagen. Hur tröga är ni?

De som tillverkar de här löjligt dyra möblerna skulle ta sig en funderare på vad de håller på med! Ändra på er själva istället och gör möbler som folk har råd att köpa. Varför inte tillverka en billigare variant av möblerna ni designar på en gång och förekom de som kopierar?

Idén är fri, gör du designern en möbel kan du inte undvika att andra tar inspiration av den! Så är det i ALLA branscher.
 
G
Jag skulle gärna ha hrythyttan A2 möbler men tycker att de är för dyra. En av anlednignarna till priset är att stommarna är gjorda av massivt fjäderstål och inte av ihåliga rör. Det är fjäderstålet som ger det sköna gunget, utan det får du en möbel som liknar men inte alls blir lika skön att sitta i, tyvärr.
 
Nog är det stöld att stå på ryggen av framgångsrika desinger och "kopiera" vad dom så originelt har skapat men, sådan är tydligen världen. Jag är övertygad om att det finns en marknad för båda, skulle aldrig livet gå och köpa en kopia, sparar heller en stund extra för att kunna köpa orignalet. Och ja, det är skillnand, kvalitet, hantverk, det är i detaljerna det ligger
 
Jag är väldigt kluven. Själv sparar jag hellre och köper originalet om det går. Samtidigt tycker jag att det är en del av hur världen fungerar. Man kan aldrig undvika att andra lär sig och tar inspiration av det du gör. Var gränsen sedan går för kopiering, det vet jag inte. Jag tror inte att designern förlorar pengar på att det säljs (dåliga?) kopior, snarare tvärt om. Kopian är en bekräftelse på att originalet var bra. De som köper kopian är inte samma personer som hade köpt originalet. Har man tur så kanske de börjar med kopian och köper originalet senare, om man får det bättre ställt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.