Jag och Per tog just en eftermiddagsfika ute i solen. Jag satt och filosoferade om att vi kanske borde skriva en artikel om att lägga papptak, för det har vi ingen.
Då säger Per att folk lägger inte papptak idag, det håller för dåligt. Allt man gör med hus måste hålla så bra, 10 eller 20 år räcker inte, ett tak ska hålla i 100 år, annars är det något fel med det.

Du kan läsa blogginlägget här: Snack om tak på fikarasten
 
Papptak (asfaltpapp) är väl helt OK om man underhåller dem.

Däremot är de inte speciellt snygga.
 
Papptak håller väl inte särskilt dåligt. Det är helt jämförbart med plåt eller pannor. Där får han nog läsa på lite.

Inte är det någon papp i dem heller, nu för tiden. Det gamla namnet som hänger kvar gör ju att folk tror att de är sämre än vad de är.
 
Vi la papptak på en byggnad på vårt hus för bara någon vecka sedan. Så Per är ute och seglar ;)
Har man, som vi, låg lutning på taket så är papp bästa alternativet eftersom vanlig plåt kräver minst 6-7 graders lutning och det har nästan lika bra hållbarhet som plåt(Detta enligt de takfirmor som var och lämnade offert).
Eftersom vi har låg lutning och kantplåtar så ser det ut som ett plåttak från marken.
En annan fördel är att det kostar 25%-30% av vad ett motsvarande plåttak kostar.
 
Hemmakatten
Vi har också pappbeläggning på vårt hus med låglutande tak. Även papptak undergår en utveckling och kvalitén idag är mycket god. Vi räknar med att vårt tak skall hålla i 30-40 år.
 
Vilka strålande papphistorier :) Det måste bli en artikel om papptak, det hör jag.
 
Friggebodar, mindre uthus - där tycker jag man utan problem kan ha papptak (eftersom jag har det själv :))
 
Hemmakatten
Listtäckning borde väl du, Marléne, och Per känna till. Det är en metod man bara använder på Skånelängor (tror jag, har bara sett det i Skåne). Mycket vackert på rätt hus.

Texten nedan har jag kopierat från ett företag som lägger sådana tak.

"Listtäckning är en takläggningsmetod med gamla anor. Metoden innebär att takpappen läggs över trekantiga lister fastsatta i takets fallinje. Ursprungligen gjordes listtäckning i första hand av praktiska skäl. Genom att ha trekantiga lister under takpappens skarvar och sedan täcka in dessa med ytterliggare papp, så förhindrades regnvatten att tränga in i skarven. Men med dagens moderna takprodukter är det inte längre de praktiska skälen som är viktigast när ett listtak ska läggas Idag är det framför allt listtakens tidlösa och estetiska utseende som gör dom populära."
 
Ja, det är jättefint med listtäckning!
 
Papptaken är faktiskt något av en takens Fula Ankunge. Det är tekniskt sett väldigt bra; snabbt och enkelt att lägga, billigt, lätt att underhålla, helt acceptabel hållbarhet, lätt etc. Egentligen inga konkreta nackdelar. Men eftersom vi av tradition bara är vana att se papptak på uthus och lador, så tycker de flesta det ser billigt eller "fel" ut på villor.

Man kan ju då krångla till det genom att göra listtäckning, vilket inte är ett dugg bättre, bara krångligare, men då möjligen snyggare.

Men, som jag redan påpekat i någon tråd, eftersom det nu börjar komma katalytiska tak som bryter ner NOx, så kan man lägga ett papptak och samtidigt få hög status, eftersom det förbättrar miljön.
 
Listtäckning hade vi på vårt sommarhus på Gotland, så det fanns nog på fler ställen än Skåne.
Papptaket hade nog suttit där i kanske 40 -50 år innan vi på 80 talet ersatte det med tegel så de håller ganska bra. (under pappen låg bara takspån). Papptaket tjärades då och då med riktig trögflytande tjära, kallades asfalt om jag minns rätt.
Och jag funderar nu på om inte mitt uthus i mitt nuvarande hus ska få papp på taket tex ett vackert tak med katalytisk rening och kanske listtäckning ! (tack för de som tog upp det tipset!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.