Att ha nät på studsmattan verkar ju vara ett bra sätt att undvika olyckorna som kan inträffa vid kockar och fall, men det finns ett sätt till.
Det var bara förra veckan som jag fick tipset om att man kan gräva ner studsmattan, i tråden "Trevligheter för barn i trädgården". Vilken smart idé!
- Du undviker fallolyckona
- Du slipper se trädgårdens kanske fulaste tillbehör

Du kan läsa blogginlägget här: Gräva ner studsmattan
 
Hmm det verkar inte vara någon direkt smidig idé. Smart absolute men inte smidig. Du lär ju ha dränering, och en grävare för att gräva allt det för hand så har nog sommaren redan varit när man är klar ;)

Sen så vet jag inte om det är så mycket säkrare ändå, du kommer ju upp en bit när du hoppar. Så det är nog bäst att landa mjukt dvs på stutsmattan.. Inte så skönt att landa på marken utanför eller på stutsmattans ställning.

estetiskt javisst, praktiskt tyvärr inte.
tycker jag iaf.
mvh biobygget.se
 
N
Jag tycker det är en utmärkt idé! Verkligen!

Man faller en meter mindre och det gör stor skillnad. Sen kan man förstås ändå skada sig hur mycket säkerhetsutrustning man än har.

Dessutom kan skyddsnäten se fula ut i vissa trädgårdar.

Dränering behövs inte om man t ex gräver ur på en höjd eller om det är sandig jord som släpper genom vattnet bra och grundvattennivån är lägre än gropen, samlas det ändå lite vatten i botten så gör väl inte det något heller.

En grävmaskinist gör detta på en kvart. har man någon i närheten som gör ett annat jobb, kan han göra detta på fikarasten och kanske få några hundralappar för besväret. Billigare än att köpa skyddsnät!
 
Jag grävde för hand. Lite jobb är det, men inte så man baxnar. Gropen ska vara 6 dm på mitten och skålformad. Det är ju fortfarande runt 15 cm ben på mattan. Dränering har vi inte. 4 år har den stått så och det funkar ypperligt. Skönt att slippa skyddsnät och leken blir roligare med en låg studsmatta. Tycker biobygget kan sluta gissa och dela med sig av sådant du har erfarenhet av istället.
 
G
Att gräva ner helt kan ju vara svårt om inte marken tilllåter det.
Kan däremot rekomendera att gräva ner den ca 20 cm så din robotgräsklippare kommer in under och håller snyggt utan att fastna eller köra emot benställningen ideligen
 
Men det där om att den länkade studsmattan är den enda som är konstruerad för nedgrävning i marken stämmer inte. Vår studsmatta har en benkonstruktion som gör att man kan välja om man vill ha den stående på gräsmattan, eller gräva en grop att ställa den i, och det framgår av manualen hur man gör, enkelt och smidigt. Faktiskt så enkelt att det skulle förvåna mig om det inte funkar likadant på de flesta studsmattor. Man låter helt enkelt bli att sätta i stolparna mellan själva stålringen för studsmattan och själva fötterna. Då blir studsmattan ca 20 cm hög.
 
G
Vi gjorde detta förra sommaren. Lånade en bobcat, färdigt på 1 timme.
Vi har ganska små barn och det är skönt att de bara kan kuta ut och hoppa. Man slipper också oroa sig för att lillen går under studsmattan när de andra hoppar.

Vi köpte en vanlig matta, tog bort benen och körde ner benstumparna som stack ut på ramen ner i marken. Vi är lata och lät den vara kvar över vintern. Tur att det inte kom så mycket snö här i Skåne. Den klarade höststornarna utan att blåsa bort.
Kanske tar in den nästa höst.
 
  • Gilla
FredrikH12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.