Det är inte bara jag som är upprörd över all administration som åläggs den som bygger hus. I tisdags fick jag ett mail från en stackars kille som nyligen byggt hus med en hustillverkare
De hade fått sitt bygglov i februari 2011, men ändrade sig i juni strax innan bygget skulle påbörjas. De ville att huset skulle placeras 1 meter förskjutet åt ena sidan, vilket var OK med den berörda grannen. Den kvalitetsansvarige och hustillverkarens representant var införstådda med förändringen, men ingen hade upplyst stadsbyggnadskontoret om förändringen.

Du kan läsa blogginlägget här: Ytterligare en trist bygglovshistoria
 
Tja, det är väl ändå ganska självklart att vill man göra något annorlunda än det man fått lov till, så kollar man detta med den som gett en lov. Det är i alla fall vad jag uppfostrar min barn efter...

Sen kan jag hålla med om att kommunens bötesbelopp är helt åt pipan. Å andra sidan, det samma gäller felparkeringsböter, fortkörningsböter m.m. där ingen kommit till skada.

Det vore bättre om dom drog ner på den överdrivna tvingande byråkratin och reglerna. Som att man måste ha både byggfelsförsäkring och en kvalitetsansvarig, som säkert dessutom har en ansvarsförsäkring. Å int f-n e de nånsin några byggfelsförsäkringar som betalar ut nåt. DET borde dom ta bort. Det är inget annat än ren och skär korruption. Det finns väl ingen som är så mån om att det byggs ordentligt som den som ska bo i huset sen....
 
G
Riksdagen stiftar lagar, bland annat Plan- och bygglagen, som kommunernas byggnadsnämnder är satta att tillämpa. Som föregående talare säger är byggherren helt och fullt ansvarig enligt lagen. Till sin hjälp har han en KA som borde sagt - stopp grabbar, nu ringer vi kommunen och får en ändring i lovet! Borde vara självklart när det gäller att ändra placering eller storlek jämfört med bygglovsbeslutet.
 
Man har inga rättigheter, bara skyldigheter. Tyvärr :(
 
Rikstagen och kommunen kan säga vad de vill, det är hans mark och borde få göra som man vill, detta är ett systemfel och ett moraliskt fel.

Överklaga, överklaga, vägra betala hjälper inte det dränka kommunhuset i gris skit tills dom fattar! folk är så jäkla snälla och medgörliga.

Det är hans tomt punkt slut, vill kommunen bestämma över den kan dom ju fråga om de får köpa den annars har dom inte med det att göra PUNKT SLUT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.