För någon vecka sedan varnade en av våra besökare för att spela ut bankerna mot varandra, eftersom de tar en kreditupplysning på dig när de överväger att ta in dig som kund. Signaturen Jonas hade blivit nekad bolån pga att för många företag hade begärt en kreditupplysning på honom.
Här berättar UC hur kreditupplysningar fungerar:

Du kan läsa blogginlägget här: Så fungerar kreditupplysningar
 
Hej Marlene,
Jag är den Jonas som skrev det första inlägget och "varnade" för att prata med för många banker.

UC påstår att historiken visar att det finns ett statistiskt samband mellan betalningsanmärkningar och antalet förfrågningar. Det är säker vanligt att folk som har dålig kreditvärdighet blir nekade av en bank och sedan försöker med nästa och därför drar på sig många förfrågningar. Men om man nu ska göra som politikerna vill "prata med 20-banker" så kommer man ju hamna i samma kategori dom dessa och statistiken detta bygger på blir då felaktig. Förfrågningarna visar ju inte om man blev nekad eller beviljad ett lån.

Samtidigt säger dom att detta endast är negativt för 2% av befolkningen vilket jag tvivlar stark på. I kommentarerna i det tidigare inlägget angående detta vitnade flera anställda eller före detta anställda på banker om att antalet förfrågningar är negativt och att folk nekas pga av detta. Antagligen har olika banker olika regler för detta. Jag är egen företagare så jag hamnar säkert bland de 2% bara pga av det.

Om det nu bara skulle vara i 2% av fallen antalet förfrågningar har betydelse, skulle det ju inte vara speciellt stort problem att plocka bort det från kreditupplysningen eller hur?
//Jonas
 
G
Det är inte bara banker som tar kreditupplysning. När jag förlängde mina två mobilabonnemang hos Tre så tog de två kreditupplysningar på mig. Utan att säga det i förväg heller. Och det på abonnemang där de tidigare tagit upplysning på mig när abonnemangen startade för två år sedan.

Telia gör precis samma sak med abonnemang för fast telefon och säkert fler operatörer.
 
Jag och min man fick kreditupplysningar på oss när vi var och hade ett FÖRSTA möte med en av husleverantörerna. Att just den husleverantören sedan föll bort var DERAS dåliga kreditsituation samt det faktum att de tagit kreditupplysning på oss.

Jag gillar egentligen inte det faktum att bankerna kan kolla upp hos vilka andra banker man nyligen har varit - är det verkligen vettigt? Man borde få lämna in uppgifter och få ett affärsförslag som baserar sig på att de uppgifter man lämnat verkligen stämmer. SEN när man är överrens kan de ta kreditupplysning.
 
G
@mariatherese, storbankerna (Nordea, SEB, etc) äger UC, så du kan ju gissa själv hur troligt det är att de skulle sluta dela uppgifter med varandra.
 
"Riskmodell är byggd så att enbart de personer som ligger i riskzonen kommer att få en sämre riskklass baserat på många frågor"

Vore intressant att få en definition på riskzon ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.