Jag är så lycklig. Vi har fått en innegivare. Här ska du får höra:
För någon vecka sedan skrev Lars Bärtås här en artikel om ute- och innegivare, något som jag var glad för att få utrett vad det är för något. Man har hört talas om det men har inte riktigt förstått varför båda finns och framför allt förstod jag inte varför vi inte hade någon innegivare utan bara en utegivare på husets norra fasad.

Du kan läsa blogginlägget här: Lite tur i oturen och en duktig elektriker
 
Bra att det funkar!! Jag tror också mest på innegivare!
 
S
De var troligen belastnigsvakt + tillhörande strömtrafos han installerade. Vakten känner totalströmmen i varje inkommande fas och kopplar då bort elpatronen
, hela el.del av,tillfälligt. När t.ex spisplatta stängs av så finns plats för elpatronen igen etc. etc.
 
Ett vanligt problem att är elpatronerna har för stora effekter. Min Nibe 310 kan som lägst normalt kopplas för 6 kW. Då behöver man minst 20 A huvudsäkring. Min är omkopplad till enbart 3 kW. Det räcker och blir över även om det är minus 20 grader ute. Huvudsäkringen är 16 A och allt fungerar utmärkt tillsammans med ugnar och tvättmaskiner.

Elektrikern kopplade ner elpatronerna. Låt det vara så även i fortsättningen.
 
Det var ju bra att det löste sig, men kan man egentligen säga att elektrikern var så särskilt duktig? Han gjorde det man kan förvänta sig, sitt jobb. Det var väl snarare så att det var den föregående elektrikern som varit inkompetent.
 
Nej, du har nog rätt. Allt är relativt.
 
Men om man sköter sitt jobb bra (som det ska göras), kan man inte ses som duktig på sitt jobb då?
 
...eller är det bara om man är exceptionell bra som man kan ses som duktig?
 
På många värmepumpar är både inomhusgivaren och effektvakten tillval. Har ni explicit betalat för dessa vid installationen, alternativt fått dem specade i offerten? Om inte annat kan det ju mycket väl vara så att de inte skulle ingå.

Kan dock inte förstå hur någon installatör inte kan rekommendera (och installera) inomhusgivare i ett äldre hus. Alla bekanta som har värmepumpar i äldre hus har haft exakt samma problem men löst det med inomhusgivare. Har man ett hus som är känsligt för exempelvis vind är det ett obligatorium.

För övrigt blir jag avundsjuk på någon vars hus endast behöver 3kW när det är -20 grader ute. Vårt hus behöver mellan 9-12kW...
 
F
Phl, det är skillnad på "endast behöver 3kW när det är -20 grader ute" och 3kW tillskott utöver värmepumpen.
 
Men värmepumpen kör ju inte kompressorn vid -20...
 
F
Är det inte en berg/jordvärmepump?
 
G
Tror inte Andersmc har jobbat med någon form av felsökningsarbete... Jag har jobbat som elektriker i 15år och arbetsledare enaste åren. Jag blir alltid stollt när killarna är duktiga och tycker dom förkänar en stor klapp på axeln när dom löser ett fel snabbt och bra! Kan räkna upp minst 10 andra fel det kan ha varit men han hitta rätt dir.! Kanon! Och nej jag jobbar inte på samma företag!

Mvh David
 
Ö
Vad roligt att läsa om din positiva erfarenhet av en kollega. Det gör skillnad med en duktig elektriker. Skulle vilja understryka vikten av att kolla upp att elektriker du anlitar är medlemmar i Installatörsföretagen och Elsäkerhetsverket, detta kan du läsa mer om på ornstedt-el.se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.