Igår presenterade SEB sin kvartalsrapport för 4:e kvartalet 2011 – 3,2 miljarder kr i rörelseresultat. Idag ser jag att SBAB också överraskar med en hög rörelsevinst på 397 miljoner kr.

Visst är jag glad för att det går bra för svenska banker, när det ser så illa ut i andra länder i Europa. Svensk ekonomi verkar må väldigt bra i jämförelse.

Du kan läsa blogginlägget här: Återigen, byt bank!
 
Du pratar om att folket är staten och staten är riksbanken. Varför ska vi låna ut våra pengar till bankerna som lånar ut till oss mycket dyrare? Låter idiotiskt. Skippa mellanhanden. Sen kan man väl höja reporäntan och vi/staten får vinsten istället.
 
Problemet är bara vilken bank man skulle byta till. Kartellbildningen gör ju att alla är precis lika jävliga.
 
Tveksamt om det finns något som Borg kan göra. SBAB är ju nästan lika illa som alla andra. Men vi lämnar SEB till förmån för Handelsbanken - iallafall under byggtiden.
 
Vi tänker byta till den som ger oss lägst ränta. Det skulle vara skönt att få de nya kundernas förmåner ett tag, vi har haft samma bank i mer än tio år och det har man inget för.
 
Vad var det för fel på STIBOR och reporäntan?

För att det inte går att koppla upplåningen för bankerna till varken STIBOR eller reporäntan.

Du skulle få lite mer förtroende om du inte bara kastade ur dig din frustration som är dåligt underbyggd. Finns en bra artikel om du får tag på dagens pappersupplaga av DI (Dagens Industri). Som handlar om de svenska bankernas avkastning med mera...

I utbildningssyfte kan du även läsa denna rapport från Finansinspektionen för att få lite mer att stå på;

http://www.fi.se/upload/stabilisering_20090630.pdf
 
F
...till storbankerna.
Kolla in www.jak.se
 
Mikael_L
Igår presenterade SEB sin kvartalsrapport för 4:e kvartalet 2011 – 3,2 miljarder kr i rörelseresultat. Idag ser jag att SBAB också överraskar med en hög rörelsevinst på 397 miljoner kr.
Nu ska vi inte glömma att det är ju inte direkt "Ackes kebab" på hörnet vi pratar om.
Vinsterna ser ju stora ut, men det är också volymerna.

Om SBAB har 400.000 kunder så är det alltså 1000:-/ kund. Ja OK, det är en del pengar, men sänker dom räntan en eller två tiondelar är väl vinsten typ utraderad?

Banken vet ju inte mitt i bokföringsåret riktigt hur det går innan bokslutet görs, så marginalen mellan vinst och förlust är kanske inte så stor ändå.

edit:
Antalet kunder hos SBAB vet jag inte. Jag drog till med en siffra, som inte känns helt orimlig, för att belysa vad jag menar.
 
Mikael_L
Och nu är jag lite mer uppdaterad på vinsten.
Hörde igår på radion att de 4 storbankerna gjorde tillsammans 79 miljarder i vinst. Alltså SBAB oräknat.

Ja nu börjar det kännas som ganska saftiga belopp. Även om jag är av åsikten att bankerna måste iaf få göra flera miljarder i vinst per år, så är vinsten kanske inte rimlig om den är flera tiotals miljarder på ett år, för en enda bank.

Men att bedöma ett enda år är också vanskligt, man måste nog se vad trenden är på några år. För ett bra år kanske täcker för ett dåligt år.

Men just nu har i alla fall jag också blivit aningens upprörd. :)


ps
Anders Borg rycker ut och kritiserar bankerna. Glöm inte att AB är en politiker, som i första hand har tänkt försöka vinna nästa val.
Så en del saker han säger har inget syfte att verkligen förändra något, utan är bara valtal.
 
Det var värst vad du står på storbankernas sida då Mikael. Du jobbar väl inte på bank vad jag har förstått?

Det upprörande är hur de ökar sina marginaler vid varje sänkning av styrräntan, med tämligen flummiga argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.