Då och då dyker det upp optimistiska själar som tror att det går att sälja hela rivningsobjekt på Blocket, så att de själva slipper montera ner huset, sortera avfallet och deponera det på tippen.


Du kan läsa blogginlägget här: Sälja uttjänt hus på Blocket
 
Det var härliga tider. ;) Jag minns att kostnaden för containrar och deponering av avfallet var på 100 tusen och själva rivningsjobbet kostade 50 tusen. Och det bara för en enda våning på 60 kvm.
 
Iden är ju egentligen väldigt bra, och med tanke på rådande miljöfixering så är det ju genialiskt att återanvända redan producerat material, sånt skulle belysas lite mer än hysterin kring hur många kwh man gör åt eller om bilen har katalysator eller inte, men det är ju inte "mådärnt" att använda gammalt, allt ska ju vara så jäkla nytt och fräscht, och det största problemet är just att nytt byggnadsmaterial är aldelles för billigt, så att det inte lönar sig att återanvända och ta vara på spill.
tänk alla byggarbetsplatser, hur mycket spill blir det inte som körs bort i containrar? jag tycker personligen att spillet skulle ställas utanför grindarna på bygget, eller vid en speciell "återvinningscentral" där folk får plocka fritt, många sparsamma personer kunde säkert sparat ihop material till ett helt hus på det viset! kanske inte "nytt å fräacht" men många tänker inte så, jag skulle inte bry mig ett dugg om jag hade olika stora fönster på huset, sålänge dom var gratis.
 
Jag hade väl kanske extrem tur, men jag lyckades nyligen skänka bort (på blocket) ett gammalt 1.5 plans hus mot nermontering och bortforsling. Jag hade budgeterat 150K för att bli av med det så det var en glad oförutsedd "inkomst".
 
Grattis Gabbe1! Kul när det funkar.
 
Verkligen grattis Gabbe! Då kanske jag får omvärdera min uppfattning. Jättekul att höra att det går ändå.

Självklart är det helt rätt att återvinna byggmaterialet, om man nu lyckas med det.
 
Jag vet åtminstone ett fall där grannen mitt över gatan fick ett par månader på sig och det lyckades mycket bra..

Vi skulle behöva en annan bygglagstiftning för dagens möjliggör inte återvinning det ni miljöpartister...

Byggindustrin har gjort det omöjligt för gör det självaren att bygga under lång tid ..legalt.
Familjer går under och liv slösas bort i onödan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.