Angående Göran Perssons trubbel med hantverkare. På ett sätt är det skönt att få läsa att även Sveriges före detta statsminister har råkat ut för samma problem som en själv. Han är en vanlig människa ändå.


Du kan läsa blogginlägget här: Styrelseordföranden i Svenska Spel vs hantverkare
 
Skillnaden i timmar var ca 700, men paret höll inne 500 000. Det skulle ge en timdebitering på drygt 700kr. Det låter alldeles för högt, jag gissar att det kan vara därför de fick betala in en del av summan.
 
Ja, så kan det vara.
 
Jo, såssarna brukar vara ärliga människor...
 
Hemmakatten
Tyvärr är det inte så enkelt att konsumenten alltid har tolkningsföreträde i alla tvister. Rätten gör en skälighetsbedömning. Det beror också på vilket sorts avtal som är skrivet. Jag tror dessutom att deras fastighet är en lantbruksfastighet. Avtalet kan också vara skrivet med något av de bolag Perssons har och inte med Persson som person.
 
Har Anitra suttit å tittat på i 1070 timmar? Ofta är det bådas fel om 2 träter som man brukar säga.....
 
Om man räknar på ett jobb och kommer fram till att det ska kosta 1´950´000:- och sedan utför det på löpande räkning och det visar sig att jobbet gick att utföra på 40% färre timmar än beräknat, då visar det ju tydligt på att man inte kan räkna på offerter, eller att man försökt lura kunden, så då är det kanske inte så konstigt att man fifflar med fakturan och försöker få den att likna offerten, det är så jag ser på det hela i alla fall.
 
eller så kan det ju vara så helt enkelt att hon räknat den tid de kom till bygget och när de åkte därifrån.
Att det sedan kanske förberedes någon annanstans tex justerade plåtdetaljer byggde något någon annastans som sedan monterades på 10 minuter på plats och därmed så kanske det fanns det massa arbetstid som "lilla flickan" varken såg eller förstod något av vet vi ju faktiskt inte.
Brukar tyvärr vara ett stort problem bland akademiker att dom inte förstår att bara för att det tar en viss tid att göra arbetet på plats så behövde man inte förbereda arbetet innan för att det skulle gå så fort
 
G
Avskyr förvissor Göran men jag avskyr ännu mer byggare som i alltid tycker att det är kundens fel! Om ni inte har förstått det ännu så tycker vi att ni byggare är avskyvärda!
 
Ja, en seriös firma tror inte jag fifflar till sig 700 timmar bara så där. Tror lika som Ikeo att många timmar är köp av matriel, förberedningar osv.

Och som en ovanför här nämnde, har hon suttit och kollat på i 1070 timmar?

Och sossar är ju som bekant fifflare så.. ;):rolleyes:
 
Hemmakatten
Å andra sidan borde väl byggaren ha fört arbetsdagbok över timmar och utfört arbete varje dag.
 
Undrar vem denna gäst är som tar för givet att bara för att man kan ha en rimlig förklaring så är man "byggare".
Jag är en stolt hempulare som enbart arbetar för mig själv ja förutom det jag får betalt för, då är jag istället en sysadmin som sitter på ett kontor hela dagarna framför en dator mao en helt vanlig kontorsråtta ;).
Dock så har jag sprungit på folk med noll verklihetsförankring på hur lång tid det kan ta att göra något oavsett om det är en byggfråga eller en datorfråga.
 
G
Jag har haft denna byggare hemma hos mig för att lämna offert på badrumsbygge, fast pris. Han gav ett ytterst seriöst intryck. Väldigt tydlig. Klara papper. Mycket goda referenser. Lite för dyr offert för oss, därför valde vi bort honom.
 
G
Hmmm, jag har sett Anitra Steen på tv och hon gav ett mycket seriöst intryck, mycket tydlig och gav klara besked ...

Ganska typiskt att snickaren är jättetrevlig när du får offerten sedan skickar han sina odågor till anställda som står och pratar i mobilen halva dagen och fikar resten av tiden.
 
Att +30% av tiden skulle bestå av förberedelser och arbete utanför site kan stämma.... om man är särdeles oskicklig i sitt ämbete möjligtvis och beställer spik för spik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.