Ja, tyvärr. Det är t.o.m. en av oss betald rådgivare.
 
G
Varför litar ni på banken när det handlar om era egna pengar?

Kan du inte förklara hur ni resonerade när ni gick med på att betala så mycket i förskott? Detta var ju era pengar och alltså erat beslut att betala i förskott för banken tvingade väl knappast er till det.
 
Jag ska försöka ge dig en bild av situationen och resonemangen. Vi hade bott i en halvdant vinterbonad sommarstuga i nästan fyra år och var riktigt trötta på det. Under dessa år hade vi lagt ner massor av tid på att leta oss fram i husdjungeln. Vi hade ratat flera husföretag och flera arkitekter som vi inlett någon form av samarbete med eller åtminstone känt på pulsen. Säljarna i närområdet hade nyligen byggt ett eget KarlsonHus och sålde vad vi uppfattade som relativt många hus under vår husplaneringsprocess. Jag har haft väldigt mycket kontakt med en av säljarna och jag kommer ihåg att jag frågade om KarlsonHus ekonomi vid två tillfällen ganska kort innan förskottsbetalningen gjordes. Svaret var att husförsäljningen avstannat liksom i princip alla andra husföretags (efter deras fina försäljningsperiod) men hade det varit stora problem hade de hört det ryktesvägen. De berättade också om det nya samarbetet med MM-hus och hur starkt ekonomiskt detta företag var. När vi kollade upp KarlsonHus på allabolag.se tyckte vi att de förluster som fanns såg rimliga ut i förhållande till tillgångarna. Det såg inte alarmerande ut för oss.

Vi var på gång att bygga med säljarens byggare men denne hoppade av precis innan vi skulle skriva kontrakt. Vi fann en ny byggare och skrev kontrakt. Det var så skönt att vi äntligen var på gång. En indexering av kontraktsbeloppet var nära förestående och detta pushade på lite. När vi diskuterade en alternativ lösning med KarlsonHus eftersom vi inte skulle låna pengar och inte erbjöds en bankspärr av Skandiabanken blev svaret att det kunde lösas med en förskottsbetalning. Det var dock inte så att KarlsonHus på något vis tryckte på och vi har aldrig haft känslan av att KarlsonHus försökt blåsa oss. Vi tror att de själva trodde att allt var superlugnt, eftersom de själva betalade MM-hus i förskott. Bankrådgivaren som följt hela husprocessen (dock på avstånd) tyckte att en förskottsbetalning var en OK lösning. Vi var inte medvetna om att försäkringarna som var tecknade inte skulle täcka förskottspengar. Det var inget vi egentligen hade funderat över. Vi antog det bara och hade ingen känsla av att vi borde vara försiktiga. När KarlsonHus (som vi kände förtroende för) föreslog denna lösning och bankmannen sa OK kändes det direkt positivt att betala. Deras respons bekräftade vår tro.
 
Jag ska försöka ge dig en bild av situationen och resonemangen. Vi hade bott i en halvdant vinterbonad sommarstuga i nästan fyra år och var riktigt trötta på det. Under dessa år hade vi lagt ner massor av tid på att leta oss fram i husdjungeln. Vi hade ratat flera husföretag och flera arkitekter som vi inlett någon form av samarbete med eller åtminstone känt på pulsen. Säljarna i närområdet hade nyligen byggt ett eget KarlsonHus och sålde vad vi uppfattade som relativt många hus under vår husplaneringsprocess. Jag har haft väldigt mycket kontakt med en av säljarna och jag kommer ihåg att jag frågade om KarlsonHus ekonomi vid två tillfällen ganska kort innan förskottsbetalningen gjordes. Svaret var att husförsäljningen avstannat liksom i princip alla andra husföretags (efter deras fina försäljningsperiod) men hade det varit stora problem hade de hört det ryktesvägen. De berättade också om det nya samarbetet med MM-hus och hur starkt ekonomiskt detta företag var. När vi kollade upp KarlsonHus på allabolag.se tyckte vi att de förluster som fanns såg rimliga ut i förhållande till tillgångarna. Det såg inte alarmerande ut för oss.

Vi var på gång att bygga med säljarens byggare men denne hoppade av precis innan vi skulle skriva kontrakt. Vi fann en ny byggare och skrev kontrakt. Det var så skönt att vi äntligen var på gång. En indexering av kontraktsbeloppet var nära förestående och detta pushade på lite. När vi diskuterade en alternativ lösning med KarlsonHus eftersom vi inte skulle låna pengar och inte erbjöds en bankspärr av Skandiabanken blev svaret att det kunde lösas med en förskottsbetalning. Det var dock inte så att KarlsonHus på något vis tryckte på och vi har aldrig haft känslan av att KarlsonHus försökt blåsa oss. Vi tror att de själva trodde att allt var superlugnt, eftersom de själva betalade MM-hus i förskott. Bankrådgivaren som följt hela husprocessen (dock på avstånd) tyckte att en förskottsbetalning var en OK lösning. Vi var inte medvetna om att försäkringarna som var tecknade inte skulle täcka förskottspengar. Det var inget vi egentligen hade funderat över. Vi antog det bara och hade ingen känsla av att vi borde vara försiktiga. När KarlsonHus (som vi kände förtroende för) föreslog denna lösning och bankmannen sa OK kändes det direkt positivt att betala. Deras respons bekräftade vår tro.
 
G
Hej Övrigt!

Du väntar säkert på ett svar från Tim. Han har svarat dig för länge sedan, men av någon anledning syns hans svar fortfarande inte här. Svaret ligger även ute på vår Facebook-sida (Villa Essius) om du vill läsa.

Vänligen,
Anna
 
K
Varför betalar ni i förskott? Jag arbetar inom byggsektorn o har sett detta så många ggr. Ambitiösa entusiastiska 1:a hus byggare som gladerligen betalar framtunga betalningsplaner till både husföretag och entreprenörer. En del av dessa går på minor precis som familjen Esseis. Jag kan bara beklaga sorgen samtidigt som jag tar mig för pannan, VARFÖR betalar ni godtrogna människor förskott?

På sätt o vis anser jag att ni har er själva att skylla, om man inte är såpass påläst o har så dåligt vett så får man skylla sig själv. Byggsektorn omsätter miljarder kronor varje år, det finns många oseriösa företag kan jag lova. Ibland känner jag en skam för att vara en del av sektorn samtidigt som jag stärkt kan säga att jag bidragit med att leverera mycket ris åt både husföretag o entreprenörer som inte skött sina åligganden. Vid 3 tillfällen har jag bidragit till att sätta oseriösa företag i konkurs, där byggherren gått ut som vinnare.
 
Jag har gjort ett seriöst försök att förklara hur vi tänkte, men det förändrar ju inte det idiotiska i handlingen.
 
B
Kan man verkligen vara så korkad att betalar mångmiljonbelopp i förskott? Jag vill inte vara oförskämd men är detta verkligen sant? Jag saknar ord isåfall!
 
G
Jag saknar ord för hur många oärliga byggare det finns i denna värld! Det är den stora skandalen!
Det finns ingen annan bransch som är i närheten när det gäller brist på moral och etik! Inte ens i närheten!
 
G
Hej
Jag har mycket erfarenhet från branschen och vill ge ett par goda råd för att undvika att göra samma misstag.
Många har dålig ekonomi och det kan sluta att du som kund hamnar i deeras dåliga affärer.
Kolla alltid likviditeten hos en leverantör!!
Mvh
Björn Johansson
Auktoriserad trähusförsäljare med totalentreprenad
 
Här kommer en liten uppdatering av läget. Håkan Carlsson, VD för MM-hus, har via advokat ändrat sin story. Han erkänner inte längre förskottet på 800 tkr utan menar att det var fejkat på något sätt och att vi därmed står på noll. För husväggarna vill han ha betydligt mer än de är värda, så vi har förklarat att vi inte är intresserade. MM-hus tänker sälja dem till någon annan om vi inte köper dem.

Kennet Karlsson, VD för KarlsonHus, som sagt att han ska ordna ett hus till oss, har presenterat en lösning. Denna går ut på att huset produceras i annan fabrik och att vi får nettopriser. Han har även ordnat med en byggfirma som kan ta sig an projektet. Byggfirman är nystartad, vilket gör att vi inte kan kolla ekonomin. Vi vet bara att VD:n har betalningsanmärkningar och att entreprenaden är betydligt dyrare än det vi kan ordna själva. Sammantaget blir lösningen för kostsam för oss. Kennet/KarlsonHus bidrar inte ekonomiskt och vi har tackat nej.
 
SEKELSKIFTESHUS

Väntar ni på att hitta drömhuset? Det kan vara här!

På grund av återbud så har vi en komplett byggsats som vi kan leverera och montera på de flesta ställen, efter överenskommelse.
...
Huset är sprutat med ekofiber i väggar & bjälklag och är verkligen friskt med starkt miljövänligt tänk, givetvis med garanterat låg energiförbrukning, helt utan plast.
•Planer
•Fasad & sektion
•Fasad 3 & 4
För vidare info kontakta VD Håkan Carlsson, 070-51 18000
 
Japp, det är vår stomme som är till försäljning. Tack för tipset, whistleblower!
 
Fattar dom inte hur många kunder de kommer förlora på det här?

säljer p.g.a. återbud? Så om jag köper en soffa, inte får soffan jag har betalat för och inte vill betala den en gång till - då har jag lämnat återbud. Vilka stolpskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.