G
Konsumentskyddet är väldigt dåligt i Sverige och jag tycker referenser på forum som detta är jättebra. De skall själfallet vara balanserade och inte innehålla en massa svordommar och skit (då förlorar de dessutom i värde).

Men det finns ju lite anna tän att ge dåliga referenser som privatperson i många fall. ARN lyssnar få byggföretag på så varför anmäla dit? Om man drar det till Tingsrätten så tar de ttid o pengar och företaget lägger ner o startar nytt om det handlar om mycket pengar......

Eller att driva en Tingsrättsprocess mot ett stort företag är nog svårt även om man har rätt. De har en stab av jurister som försvårar och förhalar tills du är i personlig konkurs.

Och så denna hellt idiotiska praxis som verkar finnas om att om "felet" kostar mer att åtgärda än "skadan" behöver företagen inte göra det....

Mycket talar om att Sverige inte har något skydd för privatpersoner så att ge bra/dåliga referenser på forum är aallt man kan göra tyvärr!
 
Jag tycker det är roligt att Marlene har råg i ryggen. Men jag har ett par följdfrågor. Har Byggahus någon ansvarig utgivare eller ej? Och varför har du valt just det alternativet, Marlene?

Om ditt forum saknar utgivningsbevis är det fritt fram att inte bara ta bort enskilda inlägg. Då kan Marlene till och med åläggas att röja identitet på debattörer som åklagaren vill ställa till svars (för exempelvis förtal). Däremot om hon är ansvarig utgivare begår hon faktiskt ett brott om hon skulle bli så hjälpsam mot (exempelvis) åklagaren. Plus att hon tar ansvar för publiceringen som sådan.
 
billy_baver: Jag har varit i kontakt med Myndigheten för radio och tv i det här ärendet. Informationen jag har fått är att man inte kan vara ansvarig utgivare för ett forum i den form det är nu. Om ett forum ska ha en ansvarig utgivare måste alla inlägg modereras, dvs granskas, innan de publiceras. Vi har ju valt att inlägg postas direkt och att var och en ansvarar för det man skriver (vilket jag tycker är det enda rimliga). Tänk om jag skulle ansvara för det du skriver billy?! Däremot kan man vara ansvarig utgivare för den redaktionella delen och jag har en ansökan bredvid mig här på skrivbordet.

Nu har jag ju drivit det här forumet i tio år och aldrig fått något åläggande om att röja någons identitet. Vi har lagen om yttrandefrihet och alla advokater vet att det är totalt lönlöst att driva en process mot någon för att de har skrivit något om ett företag på nätet. Det är tillåtet i Sverige. Däremot är det viktigt att vi inte skriver om enskilda personer.
 
Kan ju vara värt att tillägga att Svensk lagstiftning inte fungerar som i USA...vilket tyvärr alltför många tror efter att ha sett för många tv-serier..... förtal-åtal görs ytterst sällan av åklagare, utan det är enskilt åtal som gäller...och det innebär att "förlorande part betalar"...vilket i sig är ett incitament till att ha oerhört bra på fötterna innan man överhuvudtaget ger sig på något sådant. Folk hotar med åtal hit och dit, men det stannar nästan alltid där.

Och angående konsumentlagstiftning så är skyddet väldigt starkt...men både "offer" och "Förövare" är för det mesta rätt okunniga om reglerna...både om det som går att avtala bort, och det som inte går att avtala bort.
 
Korrekt, Forbo. Men för att stryka allmänna fördomar medhårs är tryckfrihetsrättegångar i Sverige enda sortens mål med jury.

Det finns ytterst lite av rättspraxis av bland annat det skälet att svensk press är självcensurerande med pressens opinionsnämnd och pressombudsman plus självpåtagna etiska regler. Så har det varit ända sedan Vilhelm Moberg stred på kniven mot både höga polischefer och majestätet självt.

Marlene, för mig känns det inte ett dugg konstigt varken att ta ansvar för vad både jag själv och andra yttrar eller att bli själv underkastad ansvarig utgivare. Jag tycker det är jättebra att åtminstone den mer traditionella delen av byggahus blir reglerad.

Att påstå "det är tillåtet" att skriva vad som helst om företag är inte helt korrekt. Vår lagstiftning är sådan att den tvärtom bara definierar vad som är brott. Och exakt vilka handlingar det handlar om i praktiken vet ingen förrän saken blivit prövad. I själva verket skulle troligen flera egenföretagare med framgång kunna driva förtalsmål mot sådana som svärtar ner deras företag. I sådana fall består ju hela verksamheten av varken mer eller mindre än deras egen personliga handel och vandel. Saken är att ingen vågar pröva, med hänsyn till kostnad och risk.
 
Vi tycker nog likadant billy. Min utgångspunkt är att man ska ha rätt att skriva hur man har blivit behandlad av ett företag utan att det ska vara straffbart. Men det gäller att vara saklig och hålla sig till sanningen. Naturligtvis motarbetar vi lögner och osakliga påståenden. Det är viktigt att hålla i åtanke att Byggahus forum inte är en domstol dock. Man har helt enkelt rätt att yttra sig i Sverige och säga sin åsikt om saker och ting.
 
Poängen är att man har rätt att yttra också det man senare kanske ångrar... ;)
 
Sådana är spelreglerna.
 
Många (kanske främst internationella?) företag har forum på sina egna hemsidor och där är kommentarerna kring företagens produkter ofta inte nådiga, men man låter folk hållas.

Antagligen resonerar man:

1. Det är en omöjlig uppgift att kontrollera vad som skrivs på internet.
2. Det är oklokt att försöka censurera sina kunder.
3. Den kloke konsumenten är en upplyst konsument som drar sina egna slutsatser.
4. Det är bättre att tillåta öppen kritik så man kan bemöta den.
5. Det är ett FANTASTISKT sätt att få feedback.

Visst kan den kortsynte företagaren försöka skjuta ner budbäraren (tidningen, forumet, etc.), men konsumenter är inte dumma, de flesta förstår vad det handlar om och handlar (bokstavligt talat!) därefter.
 
Snailman
tja, jag minns i början när jag gick med i forumet, då det var en som byggde med en husfirma som han hade rejäla problem med, ska inte gå in på vilka problem, men då var det en annan på forumet som byggde med samma firma som baktalade den som haft problem , denne hade oxå pratat med husfirman om inläggen.

Jag ogillar starkt att någon som själv inte har haft några problem med en firma då inte kan acceptera att en annan person kan ha haft problem med samma firma, det är väl då bättre att bara skriva att man själv inte haft några problem än att misstänkliggöra andra som haft problem...

Jämför med en person som köpt på postorder, den som fått rätt sak och att prylen inte gått sönder under garantitiden kan ju berömma postorderfirman, men man har ju mer nytta av att en person som fått fel pryl/den gått sönder under garantitiden skriver berömmande om firman, då får man ju reda på hur firman är när något problem händer...

Normalt sett så är företagen väldigt mäktiga/har större resurser jämfört med oss kunder

Firman som programmet ovan blev fällt för hade ju tex helt glömt brandskyddet då byggnaderna var nära varandra, det är ju typ nybörjarfel och inget som ett företag med hundratals anställda inte borde klara, dels ska ju den som beställer materialet inget veta om och dels måsta alla snickare etc som installerar dörrar fönster isolering osv vara okunniga om brandskyddsreglerna

det ska ju vara särskilda fönster och dörrar och i väggarna dubbel gips med stenull mellan. Ett företag där alla som jobbar missar det/låter bli rapportera det uppåt skulle jag inte vilja att de gjorde minsta sak åt mig, därför så hade de säkert klantat sig med badrummen oxå, men där hade kunden försökt rätta till själv och därför förlorade de rent formellt i rätten...
 
Snailman, när det gällde fallet TV4 fälldes för och felet angående brandsäkerheten så var det lite olika faktorer som ledde till att man missade det, och om jag inte minns helt fel har även kommunen missat detta och dom fick väl sig en släng av sleven i tv-programmet också vill jag minnas. Detta felet rättades väl också till av byggbolaget, på alla felaktigt utförda bostäder och den processen hade väl redan startat när tv4 kom dit, har jag ett vagt minne av. Det finns en hel del att läsa om detta på byggbolagets hemsida (som har lagt ut all korrespondens). TV4 svarade på sin egen hemsida, med "goddag yxskaft" i stort sett. Som någon nämnde tidigare i diskussionen här, det intressanta är hur ett företag agerar när något väl gått snett, och utifrån den info som kommit fram i samband med och efter tv4's program verkar det för mig som byggbolaget faktiskt gjort rätt för sig även om dom, m.fl. gjort missar under byggnationen. Icke desto mindre är tv4's agerande högst klandervärt, men så blev dom ju fällda också. Men jag är rädd att dom själva mest ser det som en fjäder i hatten, inte minst eftersom konsekvenserna är noll nada zilch och ingenting, utöver den extra medianärvaron det medför. Det är lite grann som att segla, har man inte gått på grund, ja då har man inte seglat ;-)
 
Marlene eller nagon annan pa Byggahus.se har inget ansvar for att lagga ner tid och jobb pa att jaga "lognare" pa forumet. Forumet har moderatorer som gor ett bra jobb. Om foretagare kanner att de fortalas pa forumet kan de ju ga in och lagga sin egen version av saker och ting. Rena logner borde kunna upptackas pa sa satt. I varsta fall kan moderatorerna lasa eller radera tradar. En annan losning skulle vara att "sara pa" forumet och siten, och lagga mer journalistiskt krut pa siten och lamna forumet mer at sitt ode. Det kanske skulle kunna undvika fler stenar genom rutor.
 
I sydkorea kan du få långt fängelse om du försöker påverka landets marknadsvärde - valutan t ex i en viss riktning. Vet en valutahandlare som råkade riktigt illa ut där. Med tanke på den köttfärs som skett både mot dollarn förut och nu euron så är det fascinerande att se hur olika det är i världen. Men hur svensk media behandlade Estland visar på att det verkligen bör finnas aktörer som kan ålägga sanktioner när det gått för långt. Folk fick vad jag hört t o m avliva sina kor och grisar. Att vara med i den sortens hets mot både privatpersoner, företag som länder ser jag som straffbart i synnerhet om mobben t o m finns inom nyhets-media som Dagens Industri.Men branschen har ju att följa vissa etiska regler inom media och det är väl för väl att så även sker på den här sortens site. Väl bemött!
 
"Firman som programmet ovan blev fällt för hade ju tex helt glömt brandskyddet då byggnaderna var nära varandra, det är ju typ nybörjarfel och inget som ett företag med hundratals anställda inte borde klara, dels ska ju den som beställer materialet inget veta om och dels måsta alla snickare etc som installerar dörrar fönster isolering osv vara okunniga om brandskyddsreglerna"

Intressant då vi har en granne som troligen olovligen byggt friggebod alldeles för nära tomtgränsen med risk för att brandreglerna ligger risigt till..det ska ju vara som så vad jag vet att de borde sett till att brandskydda sitt bygge men då vi inte hade någon byggnad på tomten gick det kanske för sig med myndighetens goda minne...dock när vi nu ska bygga så tycker kommunen att det är väl inget att bry sig om då det bara är en bod som ju inte kan ses som särskilt brandfarlig...frågan om det låter likadant den dagen vi ska besiktiga huset vårt om frågan om brandskydd då ska finnas hos oss i stället...ett tips även till myndigheter- ha allt svart på vitt! Följ heller lagen än en tjänsteman då det ju i synnerhet är lagen som gäller framför en tjästemans åsikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.