precis..våld löser det mesta hehe
 
Sensmoralen är väl att 1) Skriftligt avtal då det börjar handla om större pengar 2) Betalning i efterskott.

Att vilja ha det på det sättet innebär inte att man inte litar på sin motpart utan att man vill ha ordning och reda på saker och ting.

Har en byggfirma så dålig kreditvärdighet att de måste ha betalt i förskott för att kunna köpa material så är det en rätt stark varningsklocka också.
 
G
Stefan Inmgmarsson är ett kräk.
Styefan Ingmarsson är kriminell.
Stefan Ingmarsson är ingen man.
Stefan Ingmarsson är en ond människa.
Stefan Ingmarsson är ett klantarsle.
Stefan Ingmarsson är totalt inkompetent.
Stefan Ingmarsson har näringsförbud.
M.m.
M.m.

Alla ni som ifrågasätter den eller dom som drabbats av denna onda månniska kan likställas med honom. Hur tänker ni? Har ni aldrig fått en uppfostran där ni fått lära er vad som är skillnad på gott och ont, rätt och fel eller vad som krävs av envar för att göra livet på denna planet bättre för alla? Goda människor är dom som bidrar till att vi trots allt har det så bra som vi har det i dag!
 
Jag kan tycka att formuleringen i Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader -ABS 09 borde kunna användas, det är en helt vansinnig formulering för entreprenörernas del där de måste friskriva sig från allt och specificera exakt vad som skall ingå för att inte kunden i efterhand när arbetet är slutfört skall kunna stå och säga "när är ni klara med taket då? Det skulle ju ingå och göras innan hösten kommer."

Tyvärr hjälper inte alltid bestämmelser och lagar.

ABS 09 51§ Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1. arbetets omfattning
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms
3. tiden för betalning, och
4. tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt.
 
G
Inget illa mot familjen men jag kan slå vad om att de 1.6 miljonerna var lånade pengar!

Har man någon gång faktiskt arbetet, sparat och gnetat ihop 1.6 miljoner så förstår man att man inte så godtyckligt slänger ifrån sig sådana summor.

Lika tragiskt som det är förutsägbart så kommer detta upprepa sig så många gånger till..

Återigen - det enda som skapar dramatik i detta fallet jämfört med ex. klockor med påklistrade visare är beloppens nivå. VARFÖR skall dagens unga vuxna aldrig få lära sig pengars värde innan de skall konsumera?

Med allt tidigare sagt... jag lider med er och hoppas det finns en strimma hopp att få sitt hus i ordning. Men spara ihop pengar i framtiden, då känns det inte lika lätt att ge bort dom i förtid.
 
"
Stefan Inmgmarsson är ett kräk.
Styefan Ingmarsson är kriminell.
Stefan Ingmarsson är ingen man.
Stefan Ingmarsson är en ond människa.
Stefan Ingmarsson är ett klantarsle.
Stefan Ingmarsson är totalt inkompetent.
Stefan Ingmarsson har näringsförbud.
M.m.
M.m.

Alla ni som ifrågasätter den eller dom som drabbats av denna onda månniska kan likställas med honom. Hur tänker ni? Har ni aldrig fått en uppfostran där ni fått lära er vad som är skillnad på gott och ont, rätt och fel eller vad som krävs av envar för att göra livet på denna planet bättre för alla? Goda människor är dom som bidrar till att vi trots allt har det så bra som vi har det i dag!"

Den som skrev detta kan inte ha ett så roligt liv om den alltid litar blint på alla och tror att alla människor är goda. Tycker synd om dig. Du kanske skulle vakna upp nån gång och se hur världen verkligen fungerar. Lämnar du nycklarna i bilen? Tror inte det.
 
Håller med ovanstående. Ingen här menar att Ingmarsson har gjort rätt utan tvärt om HELT ÅT HVETE FEL! Däremot har ju dom som betalat 1.6 miljoner INNAN bygget ens är i närheten av klart eller när dom t om insett att det var brister från början gjort fel. Man måste vara väldigt blåögd om man ger bort så mycket pengar till en person man aldrig träffat speciellt när det i dagens media eller olika tidsskrifter skrivs om diverse personer som drabbas av just detta.
Som alltid ska man välja ett bolag som har nog mycket pengar i företaget och som kan ligga ute med pengarna tills bygget är klart och godkänt av besiktningsman samt beställare.
 
Jag skiter i den ynkliga människan Stefan. Jag hoppas att familjen som fick sitt hus förstört,kan hitta tillbaka till att bli en familj igen.
 
Skylla sig själv, hur kunde dom betala, tog ni inte referenser och så vidare.

Hur är folk egentligen funtade, familjen har gått på pumpen och folk sitter här och rackar ner på dom, de var naiva och det är inte brottsligt att vara det, däremot att lura folk som denne så kallade byggare har gjort är däremot det.

Besswissrarna i detta forum borde hålla munnen stängd lite, och visa lite mera förståelse för att det finns mindre kunniga människor där ute, alla är vi okunniga på vissa saker, att lugga den skallige tjänar inget till.

Huggans kommentar fick mig dock att småle en aning "Den som skrev detta kan inte ha ett så roligt liv om den alltid litar blint på alla och tror att alla människor är goda"

Jag själv utgår hellre från det goda, än att gå och tro att alla är tjuvar och banditer och att varje person vill mig illa, Det är nog ett betydligt värre liv lille huggarn och jag kan tänka mig hur det skulle låta om jag köpt något av dig som jag ville reklamera, Skyll dig själv för att du litade på mig ;)

Mina fem cent i besserwisser-djungeln
 
Jag kan säga hur mycket som helst om at man ska lita på folk och blablabla. Men folk måste inse fakta. Det kommer alltid finnas folk som lurar en och det kommer aldrig poliser eller lagar att stoppa. Då är enda botemedlet att själv ha koll, så enkelt är det.

Sen undrar jag bara varför att när det kommer till hus så är man så blåögd? Man hör ju ingen som köper en bil på blocket för 1 miljon och sen klagar på att han inte fick den veckan efter som övernskommet.
 
G
Det finns fler företag som är skurkar och det en heter Färdig Bygg eller om man vil så kan man säga Ofärdig bygg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.