De finska arkitekterna Ville Hara och Linda Bergroth har ritat ett så fint litet hus till trädgården. Det är väl tänkt att ha som ett växthus, men Linda har utvecklat konceptet och gjort ett minifritidshus till sig själv, på en avlägsen ö i östra Finland. Hon la bara till trägolv, solpaneler för att få belysning och lite stenbeläggning av återvunnet tegel vid entrén. Mmmm, ljuvligt!


Du kan läsa blogginlägget här: Hon sover i växthuset
 
G
Strandskyddsdispens och bygglov för detta?
Vad skall hon med trädgårdsprylarna i skjulet till, mitt i skogen?
Samt att det ser ut som reklam för: http://www.hasselforsgarden.se/konsument/produkter/hem-traedgaard/traedgaardslider-vila
 
I Finland kanske man får? Jag känner inte till vem som tillverkar produkten, men det ser ju ut som du har rätt.
 
Var ska man använda detta?

På våra breddgrader lär det vara för kallt att sova i ett växthus den del på året som det faktiskt är mörkt ca 8 timmar per natt. Man kanske kan slå upp ett tält inne i växthuset? ;)
 
Jag tycker att det verkar häftigt som övernattningsalternativ på sommaren. Med ögonbindel då:)
 
Varför kan man inte sova ute om sommaren?
Jag brukar stänga ögonlocken och då blir det mörkt.
 
yxis: inga problem att sova i växthus året runt om man har en bra sovsäck mm. Men täcket på bilden är nog mer anpassat för sommar :)
 
Östra Finland? Det vare bättre att veta om det är södra eller norra!
Där uppe är det dag 24/24 sommartid!
 
Vill minnas att jag såg nåt liknande i katalogen från Plantagen i våras? Man sätter ihop valfritt antal delar, förråd och växthus.
 
Nyttan med mörker i sovrum är lätt att överdriva. Inte ens ute i vildmarken är det aldrig HELT mörkt när ögonen bara vant sig, och finns det något vackrare än stjärnorna att somna till?

Nej, jag har också en känsla av att detta är produktplacerat av växthusfabrikören. Rent tekniskt och "strandjuridiskt" finns också en massa att invända. För det måtte väl inte vara fejk och fotomotage alltihop. :(

Men visst lockar bygget fram en massa positiva känslor och ideal. :)

billy_baver
 
Även i Sverige är det lätt att få strandskyddsdispens vid en liten tjärn i skogen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.