Hej, hittade ett underbart bord i källaren men bernadottes virrvarr som bordsskiva som jag fick ta. Så i alla fall så skulle jag rengöra det igår och känner då först en lukt av fisk, sedan övergår den i gammal urin, inte så kul.

Så jag har skrubbat och skrubbat och det har blivit lite bättre, men det luktar fortfarande tyvärr. Vad kan man använda för att inte skada skivan men ändå rengöra porer/smårepor?

Tänkte ha detta som matbord i köket så jag är tacksam för svar!
 
Jag tror tyvärr att det kan vara svårt.
Lukterna sitter antagligen i skiktet under virrvarret, och det kommer du inte åt.
Jag hade ett köksskåp i en hyreslägenhet där någon i många år antagligen hade lagt in sin stekpanna utan att tvätta den så noga. Skpået hade virrvarr på hyllan och luktade härsket smör. Jag fick aldrig bort det. Provade med allt från klorin till ammoniak.
 
ställ ut den i solen en dag då markozonhalten är hög ;). Låt bordet torka långsamt efter många år i en fuktig källare - det kanske hjälper? Misstänker att det är fuktig lim i spånplattan som luktar
gaia
 
Vi har oxå gammal virrvarr fast på stolar som stått i ett fik en gång i tiden. Jag tror att lukten i ditt fall kanske kommer mer från undersidan och kanterna (om inte de oxå har laminerats). Kanske du kan rengöra dem och ev måla med någon färh som stänger in lukten??

/FlitigaLisa
 
Tack för svaren! Jag kommer att slipa allt trä (sidorna är inte laminerade) sedan olja in det igen, får väl hoppas att det blir "great success"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.