Hej,

Någon som har tips på en häck växt (buske, litet träd eller så) som trivs i dränerad jodr som är lite näringsfattig (tror jag med tanke på att grannan har stora tallar ett par meter ifrån.

Vi har funderat på tuja..........men det aknske blir mörkt. Bladväxt?

Vi bor i Knivsta lite söder om Uppsala. Växtzon 4???
 
Vill du ha en friväxande häck så finns det ju småväxta tallar som inte blir så höga och är täta långt ner. Pinus mugo (bergtall) till exempel. De skulle nog stortrivas där.
 
hej vi har tidigare bott i Knivsta och då i nya alsike. Växtzon närmare 4-5. Det kunde skilja flera grader mellan E4 och målgårdsvägen på vintern, hos oss var det alltid kallt. Marken där består ju av massor av stenar.

Vår kompis som är trädgårdsmästare i Knivsta rekommenderade Måbär till oss som fungerade utmärkt för grannarna ( även liguster är ok). Själv har vi nu i skåne Häggmispel som häck och vi hade även en planta av denna växt i Knivsta, den växte och trivdes bra även där.
För att få en snygg häck bör man väl ge näring, så om marken är näringfattig nu behöver den ju inte vara det hela tiden.
 
maggan9 skrev:
hej vi har tidigare bott i Knivsta och då i nya alsike. Växtzon närmare 4-5. Det kunde skilja flera grader mellan E4 och målgårdsvägen på vintern, hos oss var det alltid kallt. Marken där består ju av massor av stenar.

Vår kompis som är trädgårdsmästare i Knivsta rekommenderade Måbär till oss som fungerade utmärkt för grannarna ( även liguster är ok). Själv har vi nu i skåne Häggmispel som häck och vi hade även en planta av denna växt i Knivsta, den växte och trivdes bra även där.
För att få en snygg häck bör man väl ge näring, så om marken är näringfattig nu behöver den ju inte vara det hela tiden.
Hej,

skoj - vi bor just precis i nya Alsike. stormtrivs, men köpte huset för ett år sedan och efter 6 mån upptäckte vi vettenskada i badrum så nu är det jurister o krångel......(egentligen anledningen till att jag surfar på detta forum).
 
Instämmer i måbärsförslaget.

Snabbväxande, tålig, beskärningsvänlig, enkel att föröka, snygg

-h
 
Är måbär giftig? Har små barn.

Självb är jag förtjust i buskar med röda blad. Vet dock ej vad de heter. De ser ut som små busk träd. Någon som kan tiupsa om växt med röda blad?
 
Cotinus coggygria 'Royal purple' - Röd perukbuske. Tror dessutom att den skulle trivas där du beskriver. Vill stå i full sol och ha väldränerat om fötterna.
 
Häggmispeln får på hösten röda blad och ätliga svarta bär.. Vårt häck växer så det knaker, 40 cm sedan v 19, men om den går i alsike vet jag inte men vi hade en planta som trivdes bra.

"Hej,

skoj - vi bor just precis i nya Alsike. stormtrivs, men köpte huset för ett år sedan och efter 6 mån upptäckte vi vettenskada i badrum så nu är det jurister o krångel......(egentligen anledningen till att jag surfar på detta forum).
"

Kul var någon stans bor ni, vi bodde på målgårdsvägen?
 
Kalleman skrev:
Cotinus coggygria 'Royal purple' - Röd perukbuske. Tror dessutom att den skulle trivas där du beskriver. Vill stå i full sol och ha väldränerat om fötterna.
Den vekar vilja ha zon 2-3, Knivsta ligger i zon 4-5........
 
Ajdå... glömmer alltid bort att kolla zoner då jag bor i zon1 själv... :)
 
Måbär har smaklösa röda bär och tillhör vinbärssläktet. Alltså ej giftiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.