En ond svamp angriper buxomhäckar i Skåne.

Du kan läsa blogginlägget här: Svamp dödar buxbom
 
G
Är detta något som sprider sig till andra växter i trädgården eller är det bara boxbom som angrips?

Boxbom luktar lite åt kattkiss-hållet så det förvånar mig inte speciellt om katter triggas att revirmärka dessa.
 
G
Hur får man tag på den svampen om man har besvärlig buxbom man vill bli av med.
 
Nej, så tråkigt!!!! Jag har verkligen beundrat Lennarts trädgård + hans olika byggnader. Kan tänka att det ligger mycket jobb bakom!

Tack du som lade ut länken i första inlägget! Man börjar få panik för den egna buxbomen. Tänker verkligen inte köpa några plantor utan bara dra upp från egna skott!
 
Marlene - buxbom är känslig för vårsolen och ska absolut inte klippas före midsommar och placera inte den vanlige sorten i allt för gassande sol däremot verkar sorten Faulkner som har mer glansartade blad klara sig bättre i solsken. Det har väl varit 2 kalla vintrar nu och buxbom är inte så vinterhärdig som vi hoppas och i kruka dör den lätt om vintern även i Skåne och om mitt minne är rätt så -5 är allt den klarar och ja blåsten i Skåne med kyla därpå är förödande så ett tips för rodedendron som även är vintergröna är att vattna dem innan varje köldknäpp så de inte dör av törst om vintern och blir mer fryshärdiga men det är klart lergjord är inte rätt miljö för växter att trivas i kyla då jorden är allt för fuktig under lång tid om vintern - så tipset om lerjord till rosor det passar nog bäst i Frankrike där det begreppet myntades..avseende svampen..lite ozon-berikat vatten gör nog susen som är klart bättre än andra gifter som tyvärr används lite för frekvent i våra trädgårdar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.